Személy

Szarka Gyula

előadó, zeneszerző, zene
1962-ben született Királyréven. Alapiskolás korában zongorázni és gitározni tanult a zeneiskolában. A pozsonyi Duna utcai gimnázium elvégzése után tanulmányait a nyitrai pedagógiai főiskolán folytatta. A főiskola elvégzése után 5 évig alapiskolai tanító volt. Főiskolai évei idején, 1984-ben az ő vezetésével alakult meg a Ghymes együttes. Ebben az időben tanult meg bőgőzni autodidakta módon. Közreműködik a Hétrét együttes első (Hetric Free Folk - 1999) lemezén, melynek "Az ördög tánca" című dalát énekli. 2000-ben feleségével létrehozták a Nádszegi Napszínházat, melyben azóta számos előadást tartottak, felléptek többek között: Hobo Földes László, Gerendás Péter, Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter, Jordán Tamás, a Vujicsics együttes.

2004 áprilisában jelent meg első szóló lemeze "Alku" címmel.

Hangszerei:

bőgő, gitár, tökcitera, fretless bass, lant, szájbőgő.

Hozzászólások

10/10
Johann 2012 márc. 25. - 20:43:12 10/10
Tegnapelõtt láttam Toldi címû "zenés költeményét", aminek most volt az õsbemutatója, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretei között. Nagyon szép! Mindenkinek szívbõl ajánlom. A RaM-ban csak áprilisban öt alkalommal lesz még látható. Talán azért nem mondták rá, hogy "musical", mert annyira más a zenéje mint általában a musicaleké - szerencsére kifejezetten Szarka Gyulás. :) No meg ebben a mûben a táncnak is igen hangsúlyos a jelenléte, tehát akkor már inkább táncjátéknak mondhatnánk.
Amikor egy korábbi tévéinterjúban említette Szarka Gyula, hogy a Toldi középpontjába a fiúból férfivá érés témáját állítják, nem igazán tudtam elképzelni, hogyan is kell ezt érteni. Örülök ennek a megvalósításnak! Jó példája ez annak, hogyan lehet úgy hozzátenni valami újat egy darabhoz, hogy semmilyen értelemben ne szenvedjen csorbát az eredeti mû. Itt nem arról van tehát szó, hogy átértelmeznék az eredeti szerzõ mûvét, vagy a rendezõ önkényesen megváltoztatna fontos motívumokat. Még talán az is túlzás, hogy olyat tettek hozzá, ami eredetileg nem volt benne. Benne volt az, csak nem ilyen hangsúlyosan. A visszafogott keretes szerkezet is (lényegében csak a darab legelején és legvégén "tesznek hozzá", közte végig Arany János eredeti veretes nyelvezetében gyönyörködhetünk) szerencsés választás, még átélhetõbbé teszi a Toldit.
Gratulálok a szerzõ(k)nek!
10/10
Johann 2011 dec. 03. - 13:00:58 10/10
Nagy tisztelõje vagyok. Dalai egészen különleges ötvözetét mutatják a népzenének, a reneszánsz muzsikának, régi zenének, és a gitárzenének. Élõ neoreneszánsz muzsika az övé, talán így is mondhatjuk. :)
A Ghymes alapítójaként, gitáros-énekeseként is igazán megérdemelte az idén - testvérével, Tamással közösen - elnyert Kossuth-díjat; de szólólemezei és egyéb muzsikái is hasonlóan színvonalasak. Elsõ szólólemezérõl, az Alkuról az egyik legszebb dal: http://www.youtube.com/watch?v=pj1kENOcczo
Kíváncsi vagyok a Csíksomlyói magyar passióra is, aminek õ szerezte a zenéjét. Bár inkább tavasszal, húsvét elõtt lenne igazán aktuális egy ilyen passiójáték, lehet, hogy nem várok addig: most december 17-én elõadják az Újpest Színházban. Valószínûleg elmegyek és megnézem, mert nagyon érdekel!