Leánydicsérő

zenés előadás, magyar, 2017.

Még nincs szavazat!

Légy te az első!

Kiss Ferenc a világszerte népszerű Kolinda és Vízöntő együttesek alapítójaként írta be nevét a magyar világzene történetébe. Aztán ráunt a turnézásra, és inkább a zeneszerzésre, illetve a népzenekutatás felé fordította figyelmét, majd megalapította az első magyar független népzenei kiadót, az Etnofont. A kiadó körül csoportosuló muzsikusokból hozta létre Etnofon Zenei Társulás nevű újabb zenekarát, mely a Kolinda- és Vízöntő-hagyomány ápolása mellett Bartók Béla és Kodály Zoltán előtti főhajtásával is kitűnt. Ennek jegyében mutatták be Szerelemajtók és Pávaének című előadásukat, melyek közül az utóbbi a Leánydicsérő előzményének is tekinthető.

A Kossuth- és Erkel-díjas koreográfus Novák Ferenc ?Tata? ugyanis arra ösztökélte Kisst, hogy írjon dalciklust - a Pávaénekben is szereplő - Bognár Szilvia, Herczku Ágnes és Szalóki Ági hangjára. A produkciót aztán, ?egy kis tánccal megbolondítva?, meg is rendezte a 2015-ös Budapesti Tavaszi Fesztiválra. A következő évben Paár Julianna csatlakozott a másik három énekesnőhöz, 2016 végén pedig lemezen is megjelent a Leánydicsérő.

A Kissre jellemző, veretes stílusban hangszerelt dalok gerincét Kiss Anna versei adják, melyek a ragyogó énekesnők ?százféle? hangján, hol szemérmesen, hol kitárulkozva, hol játékosan, hol drámaian szólalnak meg, attól függően, mit hív elő a leányokból, nőkből, asszonyokból egy-egy hétköznapi, ünnepi vagy sorsfordító esemény. Hiszen másként rezdül a gyermeki, az asszonyi, az anyai lélek - más a szerelem, a siratás, a ?bandázás? és a magány tónusa. A Leánydicsérő nézői így nem kevesebbre számíthatnak, mint hogy - mesteri átváltozások tanúiként - közelebb kerülhetnek a női lélek rejtelmeihez, bár a végső titokra, persze, most sem derül fény?

A(z) Müpa előadása

Hozzászólások