Gaetano Donizettiről:
Fantasztikus ellentétek mestere. Ő írta a harsány kacajt kiváltó Csengő és a Szerelmi bájital c. vígoperát, de ő ragadta meg a történelem egyik legtragikusabb históriáját, Boleyn Anna tragédiáját is. Ha kell, dramaturg és rendező, énekmester és mindenek felett tévedhetetlen ízlésű színházi ember, akinek mindmáig egész sor művét tartják műsoron.
Vígoperáiban megfigyelhető, hogy hangvétele mindig harsányabb elődeinél ? ezen darabokból féktelen temperamentum árad. Vígoperái máig az operaszínpadok közkedvelt darabjai, de drámai operái is nagy népszerűségnek örvendenek. Többször is megpróbálkozott a tragikus vagy hősi hangvételű komoly opera és a vígopera közötti határ elmosásával ? a komikusnak látszó szituációkat gyakran romantikusabban fogta fel, és ezzel az opera műfajának egy sajátos válfaját (opera semiseria ? félig komoly opera, olyan komoly opera, melyben a pátosszal telített jelentek komikus helyzetekkel keverednek) hozta létre.
A Csokonai Nemzeti színház idén, Donizetti: Rita című vígoperájával különleges sorozatot indít az igényes szórakozás kedvelőinek. Kamaraoperákat tálal klasszikus, illetve modern felfogásban. A tartalom sértetlen, csak a csomagolás frissül. Donizetti, Pergolesi, Offenbach a műfaj halhatatlan mestereinek műhelyéből kikerült sikerdarabokat láthatják, igényes kivitelezésben, remek előadóktól.
Balczó Péter a Debreceni Zeneakadémia növendékeként indult, a Csokonai Színház színpadán játszott több jelentős szerep után jelenleg a Magyar Állami Operaház szólistája. Az Adagio együttes tagjaként országos népszerűséget szerzett.
Ürmössy Imre magánénekes komoly operaszerepekkel a háta mögött,nem csak hangjának markánsságával, hanem buffós jelenlétével is e műfajra termett.
A címszerepet alakító Lévai Enikő ugyancsak debreceni növendék, magával ragadó egyénisége és hangja teremti meg a szerző által elképzelt Ritát.
Donizetti zenéje szívet gyönyörködtető. Felér egy billentyűcserével. A darab témája sajátos, de örök. Egy fifikás asszonyka, miután mellétrafált a nagy Ő-t illetően, új lehetőséget kap az élettől. Már tapasztaltan, az Életre felkészülten, új párjával saját igényei szerint alakítja a házirendet. De, mint minden rendes vígjátéki librettóban, itt is adódik néhány váratlan helyzet és némi félreértés, furfang, turpisság, svindli, patthelyzet, párbaj, pisztoly, sőt, csőkulcs. A zene súlyát csak emeli a helyzet képtelensége, a férfias kiállásokat pedig a hepciáskodás fokozza.
A(z) Csokonai Színház előadása
Hozzászólások