Addig nyújtózkodj ameddig a takaród ér, tartja a mondás. A Forma-1 háza tájánál, azonban már egy fél, de lehet inkább egy teljes lábújjal elhagyták már a takaró végét, miután bejelentették, hogy az így is rekordhosszúságú naptárat jövőre további versenyekkel bővítik. Míg a promóterek és a tulajdonosok azt hangoztatják, hogy milyen fontosak az új helyszínek a sport számára, addig a csapatok és a versenyzők kimerültségről panaszkodnak. Vajon hány versenyt bír még el a már így is márciustól decemberig tartó szezon, és mi lehet a jövőben a megoldás?
Március végén vált hivatalossá, hogy jövőre, a visszatérő katari és a bemutatkozó miami nagydíj mellett egy las vegas-i hétvégével is bővül a Forma-1 2023-as naptára.
Ezzel egyidejűleg Stefano Domenicali, a Forma-1 vezérigazgatója még több helyszín lehetséges érkezését lebegtette be a Sky Sportsnak, egyebek között egy esetleges második kínai és egy dél-afrikai nagydíjjal.
Mindez szép és jó. Új helyszínekre látogat a mezőny, több országban figyelnek fel a sorozatra, változatosabb lesz a naptár, azonban egy aprócska bibi mégis akad. Ez pedig nem más, mint maguk a száguldó cirkusz fellépői, azaz a csapatok.
A csapatokkal kötött,
a jelenleg hatályban lévő szerződés szerint maximum 24 versenyhétvége lehet egy szezonon belül,
amit jelen állás szerint már meghaladna a jövőévi naptár a három új helyszín érkezésével.
Legkönnyebb megoldás egyértelműen az lenne, ha egy új megegyezés formájában növelnék ezt a limitet, azonban ez nehezen elképzelhető annak fényében, hogy a csapatok már a jelenlegi versenyek számát is sokalják és túlterheltségre panaszkodnak.
A címvédő Max Verstappen szerint egy ideális idényben a versenyek számának valahol 18 és 20 között kéne lenniük.
Az ausztrál nagydíj előtti sajtótájékoztatón, Fernando Alonso is egyetértett a holland versenyzővel;
Óvatosnak kell lennünk a versenyek számával. Kell egy limit, mivel a csapatoknak igazán megterhelő a jelenlegi naptár, különösen úgy, hogy már nincs is annyi verseny Európán belül
– utalt a kétszeres világbajnok arra, hogy a klasszikus európai versenyek eshetnek az érkező helyszínek áldozatául.
Az európai helyszínek nem csak történelmi szempontból fontosak, a csapatok székhelye is itt található, így az alkatrészeket sokkal könnyebben és gazdaságosabban képesek a nagydíjakra eljuttatni, emellett pedig a versenyzők többsége is az öreg kontinens országait képviselik és érthetően nem szeretnék, ha promóciós célok áldozatául esne a hazai versenyük.
Nagyon örülök, hogy új pályákra látogathatunk el, ugyanakkor szomorú a hazai futamom helyzetét látni… semmiféleképpen sem hagyom majd szó nélkül az ügyet
– mondta hazai futamával kapcsolatban a francia Esteban Ocon, amely a belga és a monacói nagydíjjal egyetemben utolsó évét tölti a Formula-1-es szerződésének.
Domenicali már márciusban tett rá utalást, hogy a jövőben nem lesz elég a puszta tradíció ahhoz, hogy egy versenypálya Formula-1-es versenynek adjon otthont.
Nem örülnék, ha még kevesebb verseny lenne Európában. Itt nagyszerű élmény versenyezni és a történelem is ide köt minket
– mondta a Ferrari pilótája, Carlos Sainz, hozzátéve, hogy attól még nagy támogatója a Miamiban és Vegasban megrendezendő futamoknak.
Még a kanadai Lance Stroll is kiállt az európai klasszikus helyszínek mellett:
Értem, hogy a Forma-1 üzleti oldalának ez tesz jót, de ugyanakkor szomorú, hogy egyes tradicionális pályákat, amelyeken versenyezni is élvezetes, veszélyben vagy akár teljesen eltűnni láthatunk.
Veszélyben a magyar nagydíj?
A Hungaroring is inkább azon pályák listáját bővíti, amelyekről inkább az ikonikussá vált pillanatok jutnak a rajongók eszébe, mintsem a fényűzés, most mégis úgy tűnik a Forma-1 vezetőinek hosszútávú tervei vannak a Mogyoród domboldalai között elterülő pályával.
Tavaly nyáron Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, az MTVA-nak adott interjújában számolt be a Domenicalival folytatott tárgyalásáról. A tárgyalás során abban is megegyeztek, hogy 2037-ig még biztosan láthatjuk a száguldó cirkusz mezőnyét a magyar aszfaltcsíkon, azzal a feltétellel, ha jelentős felújításon megy át a pálya és környéke.
Mi lehet a megoldás?
Ugyancsak Domenicali elmondása szerint a vezetőség erősen gondolkodik egy új rendszer létrehozásán, ami lehetővé tenné, hogy egy szezon kevesebb versenyből álljon, mégis több országba eljuthasson a mezőny és változatosabbak legyenek a naptár állomásai.
„Van pár promóter, akikkel hamarosan lejár az együttműködésünk és valószínűleg néhány jelenlegi helyszín is kikerül majd jövőre a naptárból.”
„A többi ugyan megmarad, azonban egy új formátumban, egyfajta rotációban a többi pályával” – mondta Domenicali.
Ugyan pontos információk még nincsenek, de egy rotációs rendszer értelmében az élő szerződéssel rendelkező helyszínek közül, az idényen belül egy meghatározott számú, a jelenleginél várhatóan kevesebb pályára látogatna el a sorozat, amelyeket vagy csak néhányat a következő évben, a kimaradtak váltanának.
Ezen belül elképzelhető, hogy lesznek fix nagydíjak, amelyek minden évben megrendezésre kerülnek majd, de az is lehet, hogy előre meghatározott időszakonként, mindegyik pálya cserélődik majd.