Gryllus Dorka formája

Mindenki kedvenc Dorkája, az itthon és külföldön is legkelendőbb magyar színésznő mára igen szép filmográfiát mondhat magának. A héten nagy várakozás közepette a mozikba kerülő Víkend kapcsán azt néztük, hogy mikor és hol nyújtott igazán emlékezetes alakítást Gryllus Dániel kislánya. Az Igazából apa nincs köztük.

 

Érzékek iskolája (1996)

 

Annak idején hatalmas irodalmi szenzáció volt az ismeretlen szerző, Csokonai Lili 17 hattyúk című regényének megjelenése, és a hírverés csak tovább dagadt, amikor kiderült, hogy az álnév valójában Esterházy Pétert takarja. Ennél fogva a könyv megfilmesítése akár bombasiker is lehetett volna, ám a kritikusok a kezdetektől fogva fanyalogtak és a bemutató után le is húzták, mondván, Sólyom András rendező képtelen volt visszaadni Esterházy archaikus nyelvezetét, és a közönség sem szerette igazán a fiatal cigánylány egyoldalú szerelmének krónikáját, ám az ekkor még színifőiskolás Gryllus Dorkára mindenki felfigyelt. És nem csak azért, mert gyönyörű volt és a játékidő nagyrészében meztelenül láthattuk, sőt, Kaszás Attila mellett egy másik generáció szexszimbólumával, Udvaros Dorottyával is összefeküdt egy jelenetben, hanme azért, mert volt benne valami elemi erő. A színes szűrőkkel, művészies fekete-fehér képekkel „megbolondított” filmet ma már nehéz végignézni, de Gryllus Dorka itt lépett be életünkbe. 

Dallas Pashamende (2004) színész


Ahogy első komoly filmjében, az Érzékek iskolájában, a számára legnagyobb sikert jelentő Dallas Pashamendében is cigánylányt alakított Gryllus Dorka. Ám míg az elsőben afféle érzéki, különleges szépség volt, itt a romos telepen élő, még mindig szép, de megviselt asszonyt alakított, amiért el is nyerte a 36. Magyar Filmszemle a legjobb női főszereplőnek járó díját, amit ő kapásból fel is ajánlott sepsiszentgyörgyi roma barátainak. A történet szerint egy, már kikupálódott cigány férfi tér haza apja temetésére putrikból álló romániai szülőfalujába, ahol mindenki a közeli szeméttelepből él. Itt aztán belekeveredik egy autólopási ügybe, elveszíti állását, és találkozik régi szerelmével, aki azóta két gyereket szült egy erőszakos baromnak. Nos, őt játssza csodásan Gryllus Dorka, pici bajuszkával és sok méltósággal, de azt kevesen tudják, de a szerep kedvéért hagyta ott társulatát, a kaposvári Csiky Gergely Színházat, mivel nem akarták elengedni a forgatásra.

Irina Palm (2007) 


Nem előfeltétele az emlékezetes alakításnak, hogy főszerepről beszéljünk, hiszen Sam Garbarski belga-luxemburgi-angol-német-francia koprodukcióban készült filmjének valójában Marianne Faithfull a főszereplője, ő a címbéli „Marok Marcsa”, egy nagymama, aki súlyos beteg unokája kezelésére gyújt pénzt – egy kuplerájban. Koránál fogva egy, a falba vájt lyukon keresztül, kézzel elégít ki férfiakat, és aki erre a munkára betanítja, az nem más, mint Luisát, a gyerekét egyedül nevelő, a szakmában már kiokosodott magyar lány, vagyis Gryllus Dorka, akinek még egy magyar mondat is elhagyja a száját. Sokak szerint a betanítás jelenete és a Luisa segédletével elvégzett első éles „feladat” a film legélvezetesebb jelenete – a lényeget nem mutatják, és ettől kifejezetten vicces minden. Aztán a puha kezű nagymama olyan sikeressé válik, hogy még Luisa állása is veszélybe kerül, de nem akarunk semmilyen poént lelőni.

Látogatás (2010)


A jó szerep nem azonos a jó filmmel! Pejó Róbert a Dallas Pashamende után ismét Gryllus Dorkával forgatott, csakhogy most egyáltalán nem egy román cigánytelepen, hanem egy, a Fertő-tó partján álló modern luxusvillában – amit a stáb valójában a Velencei-tónál épített fel. Itt látjuk először Szonját és osztrák kedvesét, Thomast, akik vendégeket várnak húsvét hétvégéjére, ám a mulatságot a környéken eltűnt gyerekekről érkező rémhírek árnyékolják be. Természetesen Gryllus Dorka ez a Szonja, az ő szemén ismerjük meg a többi szereplő valós énjét is viszonyrendszerét, és az alakítást nyilván megnehezítette, hogy a thriller műfajával kacérkodó film tényleg rosszul van megírva, mindenhol kilóg minden lóláb és még az is hamar kiderül – de nem szándékosan -, hogy ki a gyilkos. Dorkát mégis az legjobb női főszereplő díjra jelölte az Osztrák Filmakadémiat alakításáért.

Víkend (2015) színész


Talán kicsit előreszaladt a magyar sajtó, amikor Mátyássy Áron második játékfilmjét a várva várt nagy magyar műfaji filmnek titulálta, de tény, hogy egy profin összerakott előzetest kaptunk hozzá, remekül vágva és fotózva, de a plakáton már olyan sok dicsérnivaló nem akadt. A filmben Dorka egy milliomos építési vállalkozó (Lengyel Tamás) ügyvédjét, Mártát alakítja, aki már a trailer alapján is hajlamos kevésbé etikus döntésekre, és ha minden igaz, ő lesz az, aki egy erdélyi vadászkirándulás során, amelyre ügyfelével és férjével (Simon Kornél) érkezik, véletlenül lelő egy helyi férfit, és a társaság nem jelenti az ügyet. Hősnőnk már a közzétett első jelenetek alapján is egy nagy ribanc – már elnézést a kifejezésért -, aki a helyi kocsmában rázza magát és kokót szippant, és akit el is kapnak a csűrben egy körre, és ha tényleg ezt a formát hozza, akkor nem sok esélyt adunk neki, hogy élve húzza ki a stáblistáig. Az viszont mindenképpen érdekes lesz, ha Gryllus Dorka sok meghurcolt hősnő után egy ennyire negatív figurát hozhat.