Tényleg annyira ciki a musical, hogy még az előzetesek is titkolják?

Az elmúlt időszakban több olyan filmet is bemutattak a moziban, aminek az előzeteséből teljesen kihagyták, hogy zenés darabról van szó.

Az utóbbi időben több olyan film is mozikba került, aminek az előzetese még vastagon igyekezett eltitkolni, hogy aki jegyet vált rá, az egy musicalt fog végigülni. Így történt a tavalyi Wonka és az idei Bajos csajok-remake esetében is. Persze vannak kivételek, hiszen a Joker 2. nemrég megjelent előzetese nem rejtette véka alá, hogy dal és tánc is lesz a filmben. A következőkben annak igyekeztünk utánajárni, hogy miért érzik úgy a forgalmazók, hogy el kell titkolniuk a filmjükről, hogy musical.

 

Az alapok, avagy mit is nevezünk musicalnek?

Nem könnyű behatárolni a musical műfaját, hiszen elsőre azt mondanánk, hogy olyan film, amiben a szereplők énekelnek és táncolnak. Csakhogy ez más filmes műfajokra, például a koncertfilmre is igaz, szóval kell még valami, amivel jobban körül lehet határolni. Ez talán az a kikötés, hogy

a musical olyan játékfilm, amiben a zenés részek (tehát nem kísérőzenéről van szó) és a dalok fontos részét képezik a dramaturgiának, a cselekmény nélkülük nem értelmezhető: pont akkora szerepük van a történetben, mint a párbeszédeknek. Ha bármelyiket eltávolítjuk, érthetetlenné válik a sztori.

Ebből következik, hogy a műfaj a hangosfilm megjelenésével, az 1920-as években született meg, és a technika rohamos fejlődése kifejezetten jót tett neki: például az, hogy utólag is fel tudtak venni hangsávokat, amit aztán a kész mozgókép alá kevertek. Az új műfajhoz persze új szakemberekre is szükség volt, a dialógusírók mellett például komponistákra és dalszövegírókra, ehhez pedig a Broadway-ről toboroztak embereket. Így került Hollywoodba többek közt Rouben Mamoulian, Vincente Minnelli és George Cukor. Erről a korszakról épp az egyik leghíresebb musical, az 1954-es Ének az esőben mesél.

 

A jelenség, avagy egy műfaj átalakulása

A „klasszikus musical” időszaka kb. az 1930-as évektől az 50-es évekig tartott, ami után rohamosan kezdett leáldozni a műfajnak. Ez többek közt a televízió térhódítása és a háború utáni nemzedék eltérő igényeiből adódott: sem a musicalek által közvetített konzervatív életforma, sem azok zenei világa nem volt népszerű a moziba járó közönség számára. Elterjedt a rock and roll, és a stúdiók is kénytelenek voltak igazodni ehhez: így lettek a filmek főszereplői a sztárzenekarok és énekesek, gondoljunk például az Elvis Presley főszereplésével készült 1957-es Börtönrockra, vagy a The Beatles-szel forgatott Egy nehéz nap éjszakájára. Ezek a musicalek már reagáltak a társadalmi feszültségekre: például az 1972-es Kabaré a fasizmusra, a Hair (1979) pedig a vietnámi konfliktusra reflektál. Az 1979-ben készült Mindhalálig zene pedig már kifejezetten önreflexív: iróniával tekint vissza a műfaj klasszikus korszakára. Lars von Trier filmje, a Táncos a sötétben (2000) vagy az Oscar-díjas Moulin Rouge! (2001) is hasonlóképpen használja a műfajt. Ezeket még egyértelműen musicalként promózták a forgalmazók, ám az utóbbi időben minden erejükkel azon vannak, hogy titkolják ezt.

Nem is olyan régen a 2016-os Kaliforniai álom négy Grammy- és hat Oscar-díjat nyert, és a 2017-es, Hugh Jackman főszereplésével készült A legnagyobb showman is ígéretesnek bizonyult: globálisan 434 millió dolláros bevételt hozott.

Úgy tűnt, ez ismét megnyitja az utat az egyik legnagyobb mozis zsáner, a musical előtt, ám mostanra meg kifejezetten ciki lett a műfaj.

Mi történt az elmúlt pár éveben, ami miatt a nagy stúdiók nem merik megmutatni az előzeteseikben, hogy a filmjük egy musical?

ez is érdekelhet

10 dolog, amit talán nem tudtál a Hairről

December 1-jén ünnepli 70. születésnapját Treat Williams, aki a Hair főszerepével vonult be a halhatatlanok közé.

Tovább

 

A magyarázat, avagy a félreértett számok

Sem a 2023-as Wonka, sem a 2024-es Bajos csajok esetében nem reklámozta a stúdió, hogy ezek a filmek musicalek (pedig a Bajos csajok ráadásul eredetileg egy Broadway-előadás), tehát az előzetesekből kihagyták a dalos részeket. Ennek egyik oka, hogy

az elmúlt években elég rossz nézettséget produkáltak a musicalek.

A 2019-es, élőszereplős Macskák hatalmas bukás volt, de még az olyan darabok, mint Steven Spielberg 2021-es West Side Storyja is elég rosszul teljesített. Bár a Macskák tényleg elhibázott ötlet volt a cirmosított színészekkel, de Spielberg filmje valószínűleg nem azért hozott csak 76 millió dollárt, mert nem érdekelte az embereket. A magyarázat a COVID-járvány utóhatásaiban keresendő, ugyanis

akkor küldték moziba, amikor a közönség még épp ocsúdott fel a világjárványból, és csak lassan, óvatosan tértek vissza a vetítőtermekbe.

A West Side Story ugyanakkor jó kritikákat és még egy Oscar-jelölést is kapott.

Több stúdióvezető is arról beszélt az utóbbi időben, hogy maga a „musical” szó lett veszélyes.

„Ha kiírjuk, hogy »musical«, akkor az emberekben előre kialakul egy vélemény, ami azt sugallja, hogy a szereplők minden szót énekelni fognak, ezért közönség idegenkedhet a filmtől.”

- idézi a The Hollywood Reporter az egyik stúdió marketingesét. Ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy a jelenség nem új keletű: a Disney 2013-as animációs filmje, a Jégvarázs előzetese teljesen kihagyta a dalokat, amiben az a poén, hogy pont azok lettek a legismertebbek az egyre duzzadó franchise-ból.

„Könnyen megfejthetjük, hogy miért nem működnek manapság a musicalek. A legtöbb marketingcsapat a West Side Story és a In the Heights - New York peremén példájából indul ki, és azokkal bizony sok probléma volt.”

- mondja Shawn Robbins, a BoxOffice Pro vezető elemzője. A 2021-es In the Heights - New York peremén szintén a COVID áldozata lett, és egyből az HBO Max-on debütált, így viszont csak 45 millió dollárt hozott globálisan. Ám ezek a számok nem az közönség érdeklődését, hanem a koronavírus-járvány miatti visszaesést tükrözik.

Érdekes megjegyezni, hogy bár a Bajos csajok online elérhető előzetesében nem voltak dalok, ám a mozis előzetes már kimutatta a foga fehérjét, ami szintén egy marketingfogás volt. Kifejezetten siettették ennek a trailernek a vetítését, hogy még Taylor Swift koncertfilmje, a The Eras Tour előtt megmutassák, ami ugyanazt a közönséget célozta meg, mint a Bajos csajok.

Szóval valószínűleg ez csak egy átmeneti jelenség, egy rosszul dekódolt közönségigény, hiszen a Joaquin Phoenix és Lady Gaga főszereplésével készült Joker 2. előzetese már felvállalta, hogy zenés-táncos film lesz. A stúdiók sem engedték el a műfajt, hiszen az új Bíborszín is musical, és hamarosan jön az Óz birodalmában játszódó, nagy költségvetésű Wicked, amit két részben küldenek moziba.

 

(via Zsánerben, The Hollywood Reporter, HiddenRemote)