Showtime

Ebben a moziban két vadállati nagyságot (Robert De Nirót és Eddie Murphyt), meg egy démont (Rene Russo) eresztettek össze, s mit tesz Isten, feldobják egymást, pedig (műfajuk szerint) olyanok, mint a tűz meg a víz (Showtime - végtelen & képtelen, rendezte: Tom Dey). Talán azért jönnek ki, mert az egész a televíziós művilág szatírája. Ugyanis a sztori szerint olyan reality show-t kell csinálni, amelyben igazi rendőrök igazi ügyön dolgoznak, de minden be van kamerázva, kocsijuk, ruhájuk, a helyszín - majdnem azt mondanám, hogy a haramiák is. A felállás persze az, hogy De Nirónak nem tetszik ez a heppening, Eddie Murphy viszont istenien érzi magát benne (médiasztár akar lenni, mert megbukott a detektívvizsgán). Aztán persze kibékülnek - de addig... De Niro utálja a tévéseket, meg ezt az egész felhajtásos hajcihőt, Eddie Murphie viszont mindent elkövet, hogy villogjon a kamerának - így aztán jó néhány ügy le is pattan róluk. (Úgy nem lehet titkos nyomozást folytatni, hogy egy tévéhelikopter forgat a fejed felett.)

Persze kibékülnek. Az egészben azt élvezheted, hogy tévében ami valódi, az hamisnak tűnik, amit átcsinálnak, kiszíneznek, sziruppal felöntenek, azért dől a nép. De Niro ócska Fordja helyett kap egy óriás Hummert, tudod, Afganisztánban az járkál dzsip helyett, de van városi kiadása is, na, azt képzeld el, ahogy egy ilyen gép a lerobbant őrsre beparkol. Kockás ingét titokban lecseréli, ócska kéglijét a tévések átfazonírozzák, merthogy a néző megszokta, hogy a menő zsaruk hightech konyhában (és kutyával) laknak. És hiába nem akarja, a tévések terrorizálják - s a film e terrorizálás rémségeiről szól. (És eredményességéről, hiszen amerre csak járnak, mindenütt ünneplik őket.)

Rene Russo kicsit rájátszik rámenős tévés személyiségére, erre a "semmi sem valódi, minden csak show" figurára. De épp ez a jó benne: készpénznek veszi ezt a hazugságot: a művilágon nem kell felháborodni, hanem törvényeit kell ismerni. A film persze őt is beviszi az erdőbe: a reality show egy ponton túl tényleg valóságos lesz, igazi bűnözőkkel, ők meg csak kamerával állnak a golyózáporban. Mit kell ilyenkor csinálni?

Mellékszálon is van mit nézned: mert ez a páros nemcsak a sztorinak megfelelő két figura - mint színészek is versenyeznek. Ha van szemed hozzá, ezt külön élvezheted. Persze az is lehet, hogy csak úgy csinálnak, "mintha" - hiszen profik - hogy te azt hidd, egymást zrikálják, pedig haverok. De azért e virtuális térben az is benne van, hogy ki játssza le a másikat a vászonról. (Egyik se.)

Egy főszereplőről még nem szóltam, egy nagy kaliberű, tankönyvekből sem ismert gépstukkerről, amivel betonházakat is szét lehet lőni: egyik oldalról ez is a fegyvermániás tévékultúra komédiája, a másikon a dramaturgia része, hiszen ez ellen a kézi ágyú ellen nincs orvosság, átviszi a golyóálló mellényt, páncélautót, házfalat - mindent. Ámulhatsz. (Filmbeli bámészkodókkal együtt, mert itt még fegyverbemutató kiállítás is van, óriási a tömeg, nézik/veszik a kerti aknavetőket, háztáji lövegeket, víz alatti lángszórókat. Vígjátékban vagyunk.)

Az egészben azt fogod élvezni, hogy De Niro úgy lesz komikus színész, hogy ugyanolyan, mint máskor. Mégis röhögsz. Hogyan csinálja?

Lakatos Mónika - Romanimo
2019. november 12., 19:30 Lakatos Mónika - Romanimo

Évszázados roma balladák és ritmusos pergetők a Müpában.

Jegyvásárlás