Superman feszülős szürkében

  • Valuska László / Index

Az ötvenes évek óta nem cáfolták meg azt az urban legendet, hogy a népszerű tévés Superman, George Reeves nem öngyilkos lett, hanem megölték. A Hollywoodland saját nyomozásba kezd, hogy utólag mindenkit megvádoljon.

A Szex és New York és a Maffiózók jónéhány részét jegyezte eddig többek között a rendező, Allen Coulter, aki egy többszálon futó film-noiros történetetben tárja fel nekünk a hollywoodi mocskot. A kulisszákat megmutató mozik, mint Altman Játékosa vagy Lynch Mulholland Drive-ja mindig izgalmasak, de soha nem mondanak többet annál, hogy nem fenékig tejfel az élet a filmfővárosban. A Hollywoodland mondjuk a nagyon jó színészi alakítások mellett legalább egy izgalmasabb összeesküvés-elméletet kanyarított a találgatásokból, bulvárszerű kutakodásokból: a korszak legnagyobb filmstúdiója, az oroszlánüvöltésről elhíresült MGM esetleg megölte a sztárszínészét?

George Reeves (Ben Affleck) a televíziós Superman egy este fejbelövi magát, szinte már le is zárnák a nyomozást az egyértelműnek látszó öngyilkosság miatt, amikor Louis Simo (Adrien Brody) egy füles nyomán elkezd vizsgálódni. Az egyik szálon megsimerjük George Reeves életét: színész akart lenni, de bebukta, amikor beleszeretett az MGM stúdió igazgatójának, Eddie Mannixnek vonzó feleségébe (Diane Lane). A nőtől ugyan kapott pénzt, házat, szexet, de zaftos szerepeket sohasem. Reeves egy castingon olyan jól alakította a szűkruhás szuperhőst, hogy soha nem volt képes levetni magáról a fojtogató jelmezt, és mivel őt mint Supermant ismerik, semmilyen más szerepben nem fogadták el a későbbiekben.

Hogy mit jelentett Superman az ötvenes években a nézőknek, azt csak sejteni lehet: a nyomozó fia először depressziós lett a színész halála miatt, majd a szuperhősjelmezzel együtt majdnem fegyújtotta a házukat is. Mindez azért, mert kiderült, hogy egy náci pisztollyal lőtte fejbe magát a színész, ami szintén nem fért bele a hősről kialakított képbe.

Megnyugodtunk, mert a színészek mind jók a filmben, még Ben Affleck is. Az Armageddon és a Gigli mélyrepülései után a sztárságért mindent elkövető fiatal színész szerepét emlékezetből hozza, és a Supermant duzzogvó alakító George Reevesként bámulatosan kiábrándult és csalódott, épp ezért vicces. A velencei Arany Oroszlán nem volt véletlen, mégha Brody mellett nincs is sehol: ennyire nyilvánvalóan még nem játszottak le senkit a vászonról.

Adrien Brody nem kőfejű macsó mint Russel Crowe a Szigorúan bizalmasban, inkább egy Columbo-szerű balek, akiről senki nem hiszi el, hogy valamire is rájönne magától. A Hollywoodland minden bizonnyal Brody miatt szórakoztató: ő az igazi könnyes tekintetű gazember, akiről soha nem lehet tudni, melyik pillanatban sírja el magát. És ez beleiilik a szerepbe: egy igazi töketlen megélhetési nyomozóval van dolgunk, aki 150 dollárért átveri az ügyfelét.

Csak úgy tud pénzt szerezni, ha átveri Superman anyját, aki szerint fiát megölték. Ezt az érzését erősíti fel egy kis médiakampánnyal Brody figurája, és már kapja is a csekkeket. Emiatt váratlanul a nyomozás is beindul, lassan mindenki gyanúsítottá válik: a feleség, az anya, a szerető és a filmstúdió is. Számunkra mégis közepes a történet, mert nincsenek benne váratlan fordulatok, sodródik a megoldatlanság felé, és nem mintha poirot-os nyomozást várnánk, csak kevesebb sejtetést.

Végül nem hagyhatjuk ki a legviccesebb jelenetet: Ben Afflecknek Supermanként kell fellépnie gyerekek előtt, ezért eldobja a piát és a cigit, és megkérdezi: "De nem nagy a pöcsöm?".