Nem csak a Sikoly VI.-ot nézhetik kizárólag felnőttek.
Némiképp meglepő döntéssel állt elő nemrég a hazai korhatárbizottság: a márciusban érkező Sikoly VI. ugyanis a legmagasabb besorolást kapta. A horror-franchise eddigi részei 18-as karikával mentek a moziban, ami azt jelenti, hogy nagykorú felügyelete mellett 18 év alattiak is megtekinthetik. A Sikoly VI. viszont X besorolást kapott, ami a korhatárkarikák legdurvább kategóriája: ezt kizárólag felnőttek nézhetik meg, olyannyira, hogy a mozik is csak este 22:00 és hajnali 5:00 közt vetíthetik.
Miként Buda Andreától, a Cinema City mozihálózat Marketing és PR igazgatójától megtudtuk, ez a mozik helyzetét is megnehezíti, hiszen a Cinema City nem tart hajnali vetítéseket, ezért a tíz óra utáni kezdés azt jelenti, hogy a többi filmhez képest jóval kevesebbszer tudják műsorra tűzni a filmet.
Egy premierfilmet naponta 5-6 alkalommal vetítenek egy teremben, így viszont több termet kell használni a 22:00 utáni kezdéshez.
Ráadásul a Cinema City vidéki mozijai hétköznap hamarabb bezárnak (az utolsó vetítés ott kb. 20:30-kor kezdődik), így ezeken a helyeken csak hétvégén tudják vetíteni a Sikoly VI.-ot, noha a premier (mint minden esetben) csütörtökre esik.
Éppen ezért ritka, hogy egy X besorolású filmet mutassanak be a hazai mozik: az elmúlt tizenöt évben mindössze kétszer fordult ez elő. 2008-ban a kreatív brutalitásáról elhíresült Fűrész-franchise negyedik része, 2017-ben pedig A texasi láncfűrészes mészárlás sokadik leágazása, a Bőrpofa kapta meg a legdurvább korhatár-besorolást. Ráadásul, a Fűrész IV. bemutatásakor az X besorolású filmeket még 25 százalékos kulturális járulék is terhelte.
De mit is fed pontosan ez az ‘X’?
A Nemzeti Filmiroda honlapján a következő áll:
“Azt a filmalkotást, amely alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének súlyos károsítására, különösen azáltal, hogy pornográfiát vagy szélsőséges, illetve indokolatlan erőszakot tartalmaz, a VI. kategóriába kell sorolni. Az ilyen filmalkotás minősítése: kizárólag felnőttek számára ajánlott”
A VI. kategória a legutolós, tehát ez az X, amihez hozzáteszik, hogy 22:00 és 5:00 közt lehet moziban és egyéb vetítőhelyeken (ide tartozik például a filmklub) terjeszteni, vagy “speciális – kizárólag felnőttek számára elérhető – terjesztői hálózatban”, ám ilyen jelenleg nemigen van Magyarországon. A kizárólag egyetlen műfajra, például a horrorfilmekre szakosodott mozik ötlete itthon életképtelen konstrukció.
Bár nálunk ritkább, de Amerikában a filmtörténet számos olyan, mára már klasszikusnak számító alkotása kapta meg az ottani legmagasabb korhatár-besorolást (korábban X, később NC-17 jelöléssel), amiről talán nem is gondoltad volna. Íme tíz film, amit a premierkor csak nagykorúak nézhettek meg.
Éjféli cowboy (1969)
Jon Voight és Dustin Hoffman főszereplésével készült, mára már kultikus filmben az előbbi egy naiv texasit, az utóbbi pedig egy dörzsölt szélhámost alakít. Valójában szó sincs itt semmifajta vadnyugatról, a film eredeti címe, a “Midnight Cowboy” a szlengben prostituáltat jelent. Voight karaktere ez a bizonyos “éjféli cowboy”, aki New Yorkba utazik, ahol úgy gondolja, a gazdag nők, szívesen fizetnek neki a szexuális szolgáltatásaiért. Ez az egyetlen film, ami annak ellenére, hogy X besorolást kapott, Oscar-díjjal jutalmazták a legjobb film kategóriában. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a korhatár-besorolást maga a filmet forgalmazó United Artists produkciós elnöke, David Picker döntötte el, mivel úgy gondolta, a szexualitás ábrázolása miatt úgyis X kategóriába fogják sorolni a filmet, így időt takarít meg. Az Oscar-díj után viszont R minősítést kapott az Éjféli cowboy, ami az eggyel enyhébb korhatár: ezt már felnőtt kísérővel megnézhetik a kiskorúak is.
Mechanikus narancs (1971)
Igazából nincs mit csodálkozni azon, hogy Stanley Kubrick filmje a legdurvább korhatár-besorlást kapta, hiszen többek közt az erőszakról, és az erőszak elleni erőszakos harcról szól. Az egyik legdurvább jelenetben a főszereplők a Singin' in the Rain dallamára erőszakolnak meg egy nőt az otthonában. A film egyértelműen X besorolást kapott, ám miután Londonban tényleg megerőszakoltak egy holland lány, miközben a támadók a nevezett dalt énekelték, Kubrick megvágta a filmet (mintegy 30 másodperccel lett rövidebb), így viszont már R besorolást kapott.
Az utolsó tangó Párizsban (1972)
Bernardo Bertolucci hírhedt filmjének már az alapszituációja is korhatáros: az amerikai üzletember (Marlon Brando) felesége öngyilkossága után Párizsba utazik, ahol megismerkedik egy fiatal lánnyal (Maria Schneider), akivel szexuális viszonyba kezd, ami nem mentes a szado-mazo elemtől sem. A megjelenésekor voltak akik erotikus remekműnek nevezték, mások egyenesen pornográfiának, amit nem lenne szabad moziban bemutatni. A film körül 2016-ban botrány is kirobbant, ugyanis Schneider azt mondta, nem szóltak neki előre arról az elhíresült jelenetről, melyben Brando vajat használ síkosítóként, hogy hátulról belé hatoljon.
A film egy olyan kulturális közeg jelképe lett, ami nem csak megengedte a sértő és erőszakos magatartást, de ünnepelte is.
Eddie Murphy Show (1987)
Valószínűleg most arra gondolsz, hogy: ”ez a stand-up meg meg mit keres a listán?”. A minden idők egyik legnagyobb bevételét hozó stand-up előadás eredetileg X korhatár-besorolást kapott, és csak jó pár vágás után engedélyezték az R besorolást.
Robotzsaru (1987)
Első ránézésre nincs több erőszak Paul Verhoeven alkotásában, mint a korszak bármelyik akciófilmjében. A témája se tűnik annyira korhatárosnak, hiszen a halálból visszahozott, géppé operált rendőr sztorija inkább drámai, mint horrorisztikus. Akkor mégis miért kapott majdnem X besorolást? Az eredeti verzióban jóval több erőszak volt, Verhoevennek tizenegy helyen kellett módosítani a filmjén, mire megkapta az R besorolást. Rafinált módon az újravágáskor plusz jeleneteket is beiktatott: ekkor kerültek be a hangulatfestő reklámok a filmbe. Az eredeti, vágatlan változat azóta elérhető a DVD- és Blu-ray-kiadásokon.
Elemi ösztön (1992)
A kilencvenes években már nem létezett az X besorolás, illetve igen, de ekkor már úgy hívták, hogy NC-17. Ismét egy Paul Verhoeven-film van terítéken, mégpedig az erotikus thrillerek csimborasszója. Jégvágóval elkövetett gyilkosságok, egy San Francisco-i nyomozó (Michael Douglas) és egy regényíró (Sharon Stone) áll a történet középpontjában. Bár Verhoeven szerint a film nem a szexról, hanem a gonosz természetéről szól, valójában elég sokat szexelnek benne, ha meg éppen nem, akkor meg a szexről beszélnek. A film majdnem NC-17-es besorolást kapott, ám a rendező végül mintegy 35-40 másodpercet kivágott a filmből, valamint Sharon Stone elhíresült jelenténél, amikor keresztbe teszi a lábait, változtatott kicsit a perspektíván, így kevésbé lehet megpillantani, hogy nincs rajta alsónemű. A házimozis kiadásokra viszont már az az eredeti változat került rá, ami a legmagasabb korhatár-besorolást kapta volna.
Vad banda (1969)
Jól látod, nem elírás: bár kronologikusan haladunk, ez tényleg egy 1969-es film, ám ekkor még nem létezett korhatár-besorolás. Az egyszerre lírikus és brutális western eredetileg R besorolást kapott, majd akkor került ismét a korhatárbizottság elé, amikor 1994-ben, a 25. évfordulóra újra be akarták mutatni, és hozzáadtak még plusz 10 percnyi kimaradt jelentet. Bár ezek egyike sem tartalmaz erőszakot, a Vad banda ekkor NC-17-es besorolást kapott. A Warner Bros. végül megvágta a filmet, hogy be tudják mutatni a moziban, ám erre csak egy évvel az évforduló után került sor.
Titokzatos bőr (2004)
Gregg Araki filmje egy fájdalmas és bizarr mélyrepülés a gyermekbántalmazást elszenvedők utóéletébe. A Titokzatos bőrt nehéz nézni, és az ember eléggé kényelmetlenül érzi magát közben, de ugyanakkor kifejezetten tanulságos is, hiszen a bántalmazás okozta pszichológiai sebekre fókuszál. Bár fontos témával foglalkozik, a film NC-17 besorolást kapott.
Mély torok mélyén (2005)
Az 1972-ben bemutatott Mély torok volt az első pornográf film, ami X besorolást kapott, mi több, ahogy az Éjféli cowboy esetében is, az alkotók maguk sorolták ebbe a kategóriába. Ezzel a pornó lassan, de biztosan átvette az uralmat a X besorolás felett, ami nem volt jogilag levédve, így igazából bárki használhatta. Van valami ironikus abban, hogy a Mély torokról, és a korabeli pornóiparról szóló dokumentumfilm is a legmagasabb korhatár-besorolást kapta.
Shame - A szégyentelen (2011)
Steve McQueen filmje szintén egy fontos témával, a szexfüggőséggel foglalkozik, Michael Fassbender főszereplésével. A Shame kifejezetten plasztikusan mutatja be a jelenséget, annak minden szenvedésével és drámájával együtt. Bár a szexfüggőséget távolságtartóan kezeli, és lehangoló jelenségként ábrázolja (szóval nincs benne semmi “szexi”), a meztelenség, az szexuális együttlét, az édeshármas és hasonlók kendőzetlen bemutatása miatt a film NC-17 besorolást kapott.
(via Thrillist)