Olyan jelenetek ezek, ahol indokolt volt a textil ledobása.
A festészet és a szobrászat története tele van aktportrékkal, és senkinek nem jutna eszébe kétségbe vonni, hogy ezek a művészet kategóriájába tartoznak. (Leszámítva azt a friss esetet, ahol kirúgták egy floridai iskola igazgatóját, mert több szülő is felháborodott azon, hogy művészettörténet-órán Michelangelo Dávid-szobráról mutattak képeket hatodikos diákoknak.)
A filmekben látható aktjelenetet azonban nem szokás egy polcra helyezni egy Canova-márványszoborral vagy a Manet-féle Olympiával, talán azért, mert a filmekben elmosódik a határ a "való élet" és a művészi megformálás közt. Manapság már nem nagyon fordul elő, hogy egy olyan tömegeknek szóló blockbusterben, mint a Titanic, meztelenkedés legyen, holott éppen James Cameron rendezése a jó példa rá, hogy nem kell öncélúnak lennie egy ilyen jelenetnek. Nézzünk még pár olyan címet, amely nem lenne ugyanolyan meztelen pillanatok nélkül.
Türelmetlenség (1916)
![](https://media.port.hu/images/001/559/022.webp?1745541226)
A mai nézők számára meglepő lehet, hogy sok némafilm mennyire felszabadultan ábrázolja a szexualitást. Az Egyesült Államokban a filmipart szabályozó Hays-kód csak a 20-as évek végén lépett életbe, de 1934 után kezdték csak érvényesíteni, a némafilmek és a korai hangosfilmek így tele voltak korhatáros tartalommal. D.W. Griffith klasszikusában egy komplett orgia látható, ahol a nők áttetsző anyagot viselnek vagy meztelenül fürdenek, később, Babilon ostroma során pedig két férfi csókolózik.
Az utolsó mozielőadás (1971)
![](https://media.port.hu/images/000/118/918.jpg?292872835)
Peter Bogdanovich pályafutásának talán legjobb filmje, amely egyben elindította Cybill Shepherd karrierjét is, hiába játszódik Texasban, az állam egy részében betiltották a vetítését egy pikáns jelenet miatt.
A sztori szerint egy karácsonyi táncest után Jacyt meghívják egy meztelenül fürdőzős buliba, ahol kelletlenül levetkőzik az ugródeszkán, miközben alatta tizenévesek lubickolnak. Shepherd a forgatás idején 21 éves volt, de mivel a karaktere még középiskolás, ez felháborodást váltott ki a közönség egy részéből. Az utolsó mozielőadást Phoenix városa ezért obszcénnek minősítette, így a filmet a szövetségi bíróságnak kellett elbírálnia, amely végül „biztonságosnak” ítélte.
Változó világ (1982)
A boldogságot, a szexet, egy jobb melót és a kocsijuk utolsó törlesztő részletét kereső gimnazisták történetet Amerikában igazi kultfilm, nálunk kevésbé ismert, leszámítva azt az egy részletet. Ebben Judge Reinhold ábrándozik húga legjobb barátnőjéről, a szexuálisan meglehetősen tapasztalt Lindáról, és elképzeli, ahogy Phoebe Cates egy piros fürdőruhában mosolyogva kimászik az úszómedencéből, átmegy a zuhany alatt, majd szétkapcsolja a bikinifelsőjét. Alapvetően teljesen ártalmatlan mozzanat, a történet szempontjából sincs különösebb jelentősége, mégis egy egész generációt babonázott meg, és ez a rész ott szerepel a legtöbbször megállított jelenetek örökranglistáján.
Kék bársony (1986)
![](https://media.port.hu/images/000/873/211.jpg?1028046597)
David Lynch sosem zárkózott el a szexuális erőszak feltárásától, de a meztelenséget a legzseniálisabban a Kék bársony szürrealista noirjában használta.
Amikor Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) betör egy titokzatos nő lakásába, Dorothy Vallens (Isabella Rossellini) éjszakai klubénekesnő egy késsel arra kényszeríti, hogy vetkőzzön meztelenre, kifordítva ezzel a szokásos „home invasion”-alaphelyzetet. Egy bizarr fordulattal Dorothy elkezdi elcsábítani a rémült, meztelen Jefferey-t, ám a Dennis Hopper által alakított Frank Booth érkezése félbeszakítja.
Jeffrey elbújik a szekrényben, Frank pedig megveri Dorothyt, és közben váltogatja a "Baby" és "Daddy" személyiségeit. Távozása után Jeffrey előbújik a szekrényből, hogy átölelje Dorothyt, aki ezt a vigaszt csak azért fogadja el, hogy még egyszer megcsókolja, és azt suttogja: "Üss meg".
Elemi ösztön (1992)
![](https://media.port.hu/images/000/896/555.jpg?1415323600)
A film leghíresebb jelenete az, amikor kihallgatása közben a Sharon Stone által alakított fehér ruhás Catherine úgy veszi át az irányítást a férfiakkal teli teremben, hogy látványosan keresztbe teszi a lábait, miközben nem visel fehérneműt. A képsor eredetileg nem volt benne Joe Eszterhas forgatókönyvében, hanem Paul Verhoeven rendező jött elő az ötlettel a forgatáson – arról azonban eltérnek a vélemények, hogy Stone előzetesen be volt-e avatva a dologba. A színésznő szerint Verhoeven azért kérte arra a felvétel előtt, hogy vegye le a bugyiját, mert megcsillantak rajta a fények, és biztosította róla, hogy nem lesz látható semmi intim. A vágószobában szembesült vele, hogy átverték, és a filmen jól látható minden. Állítólag megpofozta a rendezőt, később mégis megengedte, hogy használják a felvételt, mivel úgy érezte, hogy valóban illik a karakterhez ez a cselekedet.
Zongoralecke (1993)
Az Oscar-díjas Jane Campion 19. században játszódó új-zélandi eposzának rajongói három évtizeden át elemezték a film lenyűgöző szexuális dinamikáját. Sam Neill egy kiwi földbirtokost alakít, akit egyszerre vonz és taszít a szex, és képtelen a férj szerepét betölteni a Holly Hunter által alakított skót bevándorló, Ada mellett. A nő különös kapcsolatot létesít egy Harvey Keitel által játszott helybélivel, aki szinte azonnal kifejezi szexuális érdeklődését a nő iránt. Először is zongoraleckéket akar, amelyek pontos száma megegyezik a lány szeretett zongorájának billentyűinek számával. Aztán bizonyos szívességekért cserébe "billentyűket" ad, aminek a vége az lesz, hogy egy ágyban találják magukat meztelenül. Campion nagyrészt Keitel meztelenségére fókuszál, és az, ahogyan a férfi egyszerre megalázza és vonzza Adát, magának a szexualitásnak a bonyolult természetét tárja fel.
Csillagközi invázió (1997)
![](https://media.port.hu/images/001/559/030.webp?1816478357)
Míg Paul Verhoeven akciófilmjét ma már kőkemény antifasiszta klasszikusként szokás emlegetni, a film többi fontos aspektusa kevesebb figyelmet kap. Például az, hogy még a háborús hangulatban, az óriásbogarak általi megsemmisülés állandó fenyegetése közepette is elég szexi. A sztárok szemet gyönyörködtetőek és kellően fiatalok – a történet ugyebár háborúba induló tinédzserekről szól –, és a film tele fülledt jelenetekkel.
Az egyik kiemelkedik a többi közül: Johnny (Van Dien) és Dizzy (Meyer) egy újabb bogárcsatán felbuzdulva végre beteljesíti a barátságát egy bombasztikus szexjelenettel. Dizzy régóta szerelmes volt Johnnyba, ami onnan is látszik, hogy rekordidő alatt szabadul meg a ruhájától.
Titanic (1997)
![](https://media.port.hu/images/001/447/812.jpg?1893611845)
A valaha készült egyik legmonumentálisabb film legikonikusabb jelenete tulajdonképpen nem az, amikor Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) és Rose Dewitt Bukater (Kate Winslet) a balsorsú hajó orrában állva fasellőt játszanak. A legtöbbször megnézett, leggyakrabban idézett rész az, amikor a lány kérése Jack lerajzolja a pamlagon heverő lányt, akin semmi más nincs, mint a hatalmas kék gyémántfüggő, az Óceán szíve, majd hamarosan egy autó hátsó ülésén szeretkeznek – a hajó pedig jéghegynek ütközik. Az ekkor felhangzó mondat, Rajzolj le úgy, mint azt a francia lányt! azóta külön életet él, azóta is megannyi mémet inspirált, a rajzot pedig nyilván nem DiCaprio készítette, hanem maga a rendező, James Cameron.
Via: Indiewire