A Valami különös egyszerre hátborzongató horror és csavaros krimi, a hangulata pedig egy pillanatra sem ereszt.
Bár azt gondolnánk, hogy most van igazán szerencséjük a horrorrajongóknak és -filmeseknek, hiszen számtalan alkotás készült a műfajban, de igazából ennek is megvan a hátulütője, hiszen ennyi film közül jóval nehezebb kiemelkedni, pláne, hogy kifejezetten figyelemre méltó alkotások születtek az elmúlt időszakban: ott van például az új Alien-film, a Romulus, vagy a Longlegs. Ami közös bennük, hogy mindegyik egy másik műfajjal vegyíti a horrort: a Romulus a sci-fivel, a Longlegs a thrillerrel. A Valami különös pedig egy krimit csomagol a hátborzongató folk horrorba.
A fabábu jelenléte
A Valami különös középpontjában – ahogy azt az előzetes is hangsúlyozta – egy embernagyságú fabábu áll, ami olyan nyugtalanítóra sikerült, hogy elég csak ránézni, hogy a hideg futkározzon a hátunkon – nem kizárt, hogy hamarosan a horrorikonok közt találja magát. A film forgatókönyvírója/rendezője, Damian Mc Carthy arról mesélt egy interjúban, hogy
olyan kelléket sikerült készítenünk, aminek „határozott jelenléte van a szobában”
– ez teszi a fabábút igazán nyugtalanítóvá, és ettől lesz kultikus. De hogy is került a fabábu a szobába?
A Valami különös története zárt térben játszódik, egész pontosan két zárt térben: egy pszichiátrián, ahol doktor Ted Timmis (Gwilym Lee) dolgozik, és egy felújítás alatt álló ódon házban, ahol a felesége, Dani Carolyn (Carolyn Bracken) a munkálatok miatt épp egy sátorban tölti az éjszakát. Hirtelen megjelenik a férfi egyik korábbi kezeltje, Olin Boole (Tadhg Murphy) és közli, hogy valaki bement a házba, míg a nő nyitva hagyta az ajtót – másnapra Danit holtan találják, a gyilkossággal meg Olint vádolják, csakhogy vele is végez valaki az intézetben. Ez a múltbeli rejtély, ami a jelenbe nyúlik: egy évvel vagyunk az eset után, amikor Dani ikertestvére, Darcy (szintén Carolyn Bracken) ellátogat a házba, ahol Ted már az új barátnőjével él.
A sztori mozgatórugója természetesen Darcy, aki vak médiumként egy régiségboltot vezet, ahol állítása szerint minden el van átkozva, és ha valaki megpróbál lopni, igencsak pórul jár – bizony, jól érzed, van ennek a filmnek egy finom humora is, ami cseppet sem megy a horror kárára. Darcy az, aki a házba viteti, afféle ajándékként a fabábut, amivel komoly tervei vannak. Elmondása szerint egy boszorkánytól kapta az édesanyja, és nagyon úgy fest, hogy a para-fa (kihagyhatatlan szóvicc!) önálló életet él – akár egy gólem.
Teremts legendát
Mc Carthy az említett interjúban elmesélte, hogy az egész ötlet magával a „tárggyal”, a fabábúval kezdődött:
„Emlékszem, évekkel ezelőtt olvastam, egy interjút Guillermo del Toróval, aki az írás folyamatáról is beszélt. Azt mondta, hogy ő mindig egy nagyon erős motívummal kezdi, és aztán aköré építi a történetet.”
Az ír rendező már a korábbi filmjében, a 2020-as Figyelmeztetésben is így tett: ebben egy groteszk kinézetű, emberi szemekkel rendelkező játéknyuszi állt a középpontba – aki amúgy az új filmjében is tiszteletét teszi, de nem árulom hol, jó nyúlvadászatot!
A rendező egyik ihletforrásként a folk horrorok egy alapművét, Robin Hardy 1973-as filmjét nevezte meg:
„A vesszőből font ember azért jó, mert azt a kérdést járja körül, hogy mi lenne a bosszú eszköze – vagy fegyvere – ha boszorkány lennél? Milyen népszokást használnál?”
Mc Carthy azt a módszert is átveszi A vesszőből font emberből, hogy nem bontja ki teljesen a mitológiát, nem mutat meg mindent a nézőnek, a titok nagy részét meghagyja titoknak:
„Nem mindent magyaráznak meg benne igazán. Például, hogy mik ezek a rituálék, hogyan működnek? Kicsit olyan ez, mint a fabábu fejében a lyukak.”
Amúgy nem a fabábu az egyetlen misztikus tárgy: van itt elátkozott szállodai csengő és múltnéző üvegszem is. Szóval Mc Carthy szépen építi az univerzumát, ami erősen emlékeztet a Warren házaspár gyűjteményére a Démonok közöttből, csak ennek van egy erős ír beütése, ami kifejezetten jót tesz a misztikus hangulatnak.
Ott a listán a Valami különös!
Meglepő a végeredmény, de csak akkor, ha nem láttuk a tavalyi toplistát.
Tovább
Ijesztgetés helyett baljós atmoszféra
A Valami különösnek tehát van egy misztikus rétege, ám az igazi trükk az, hogy nem mindig ott van a természetfeletti, ahol elsőre sejtjük. Ráadásul remekül működik krimiként is, hiszen a fabábu funkciója mellett Dani halála a másik központi rejtély, és a kettő jól megfér egymás mellett, mi több, kiegészíti egymást.
A film igazi erőssége, hogy az első pillanattól képes erős atmoszférát teremteni, ami lassan, óvatosan kúszik a bőrünk alá, hogy észrevétlenül egész a gerincvelőnkig hatoljon.
Nem dobálózik olcsó jump scare-ekkel, csak egyszer-kétszer hozza ránk a frászt, de akkor tényleg, amúgy meg végig benntart egy baljós hangulatban, ahol egyre nő a feszültség, egészen a megdöbbentő végjátékig, ami egy elég szép fordulatot is tartogat.