Elmondott pár részletet a forgatásról a legújabb botrányfilm, a Raw rendezője

A Titanic Filmfesztiválon is bemutatják az utóbbi évek egyik legdurvább botrányfilmjét, a „vegetáriánus” kannibálfilmként aposztrofált Nyers című arthouse horrort. Julia Ducournau rendezőnő nyilatkozott a filmről az Independentnek.

A Raw, magyarul Nyers című film többek között arról lett ismert, hogy a torontói filmfesztivál vetítésén mentőt kellett hívni, mert több néző rosszul lett. Ettől függetlenül a kritikusok oda vannak a filmért, amely megnyerte a FIPRESCI-díjat a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon. A sztori röviden a következő: a 16 éves, vegetáriánus Justine (Garance Marillier) életében először eszik húst az állatorvosi egyetem újoncaként. Aztán megízleli az emberhúst. De túl a vérgőzös állatorvosi leckéken és hátborzongató részleteken, a film a nőiségről is szól, arról, hogy a társadalom hogyan tekint a nőkre, a nőiességre.

"A kannibalizmus tényleg érdekes a testi kényszerképzetek, rögeszmék szempontjából" – mondta a rendezőnő, Julia Ducournau az Independentnek. Amikor pedig a testi megszállottságról beszélünk, nem arról van szó, hogy mennyire mesésen néz ki valaki, esetleg valami őrült diétáról: „Számomra, amikor a testről beszélünk, nem is magát a testet értem ezalatt, sokkal inkább az emberi állapotot. A film az én olvasatomban az emberi viszonyokról szól – a halandóságról, arról, hogy hogyan ábrázoljuk a halált.” A rendező célja az volt, hogy fizikai hatást érjen el a nézőkben: "Amikor megosztod az érzéseidet a moziban a melletted ülővel.” És ez – látva a visszajelzéseket – sikerült is neki. 

"Amikor elolvastam a reakciókat, például azt, hogy ez egy vegetáriánus mozi, nagyon csalódott lettem. A főhős vegetarianizmusa csak egy eszköze a történetmesélésnek. Ha van egy szereplőd, aki kannibállá válik, jó, ha teljesen az ellentéte lesz a kiinduló állapotnak. Ha vegetáriánus mozit akartam volna csinálni, egy teljesen más filmet készítettem volna.”

"Egy szimpatikus és szerethető karaktert akartam létrehozni, aki a film közepén valami olyat tesz, amit rendszerint vadállatinak - nem emberinek - bélyegzünk. A kihívás az volt, hogy a közönség együtt érezzen a szereplővel, sőt, megértse őt, a motivációit. A szociális antropológia szerint az emberiségnek három tabuja létezik: a gyilkosság, a vérfertőzés és a kannibalizmus.”

A főhős szülei orvosok. A cselekmény egy állatorvosi iskolában játszódik, ahol az állatokkal nagyjából emberekként bánnak. A rendező a film előkészületeinél elment egy állatorvos képzőbe, hogy tapasztalatokat gyűjtsön, élveboncolásokat nézzen, és azt is tudni szerette volna, mit tanítanak a hallgatóknak, hogyan bánjanak az állatokkal, és persze anatómiát is tanult ezalatt az idő alatt. A forgatáson a színészek valós élethelyzetekben tapasztalhatták meg, milyen egy lovat elaltatni, és egy alkalommal azt is láthatjuk, ahogy Justine, a főszereplő benyúl egy tehén végbelébe.

„Rábeszéltem a színészeimet, hogy tegyék meg. Először megkérdeztem, mit szólna, ha egy tehén fenekébe kellene benyúlnia. Egy kicsit félt elkezdeni, de azt kell mondanom, hogy a végén már élvezte is. Természetesen végig állatorvosok felügyelete alatt dolgoztunk.”

Arra a kérdésre, hogy nem volt-e ez egy kissé extrém, a rendezőnő így válaszolt: "Nem. Nekem például sokkal durvább megkérni valakit, hogy vetkőzzön le a tél közepén egy tóban. Az tényleg extrém. Nem kényelmes. A színésznek persze pár pillanatig valóban kellemetlen, de itt semmi nem forgott kockán. Utána azt mondta nekem, hogy boldog, hogy megtapasztalhatta, milyen érzés ez.”

A Nyers című filmet a Titanic Fesztiválon is bemutatják, a Toldi moziban kétszer vetítik le:

április 7. péntek, 21:30 Toldi Mozi (nagyterem)
április 13. csütörtök,  18:30 Toldi Mozi (nagyterem)

via Independent