A „régen minden jobb volt” dogma kiváltképp igaz a mozis haláljelenetekre. Idézzünk fel néhány emlékezetes szkeccset a 80-asokból, amikor egy karakter kilehelte lelkét, ám az együttérzés és a gyász volt az utolsó érzés, ami megfogalmazódott bennünk.
Kommandó – „Engedd ki a gőzt!”
Jó pár éve már, hogy John Matrix ezredes embereivel elűzte a dél-amerikai állam, Val Verde kegyetlen diktátorát. (Val Verde mellesleg Ambi Pur déli határánál terül el, légvonalban mintegy 3900 km-re Babosdöbrététől.) Bár Matrix immár Czibor-Köszméte Lajos álnéven, visszavonultan él lányával, a bukott vezető nyomára akad, és elrabolja Jennyt. Hősünknek más se kell: egyetlen tárral és egy rakétavetővel felszámol egy komplett banánköztársaságot,
a végső összecsapás során pedig egy olyan szóviccet süt el, mely egyenértékű a tűzoltótemetésen elhangzó „béke poraira!” fordulattal.
A nindzsa színre lép – Az arany málnás haldoklás magasiskolája
A távolba révedés olasz világbajnoka, Franco Nero két szempontból is úttörő volt Menahem Golan akciókabaréjában: ő volt a filmtörténet első Thomas Magnum-bajszos nindzsája, ráadásul nem átallott fehér hacukában rohangálni a csalitosban – ügyet sem vetve rá, hogy ez legfeljebb egy hóbagoly fészkében biztosítaná a rejtőszínt számára. Ám mentségére szóljon, hogy egyébként sincs rászorulva a rejtőzködésre, a vele összeütközésbe kerülő gengszterfőnök reflexeit ugyanazon kovácsoltvas csatornafedőtől örökölte, mint aki beavatta a hiteles színpadi haldoklás rejtelmeibe. Mindenesetre a „Kutyafáját, hogy kerül ez a rombusz a mellkasomba?” ábrázat több mint megfizethetetlen.
Nagy zűr kis Kínában – Villám megpukkad
A főgenya jobbkeze az akciófilmek kötelező karaktere, ugyanakkor egy valamit az első perctől borítékolhatunk vele kapcsolatban: nyugdíjpénztári megtakarításait garantáltan nem fogja felélni. És csak nagyon ritkán halálozik el bögölycsípés okozta allergia következtében. Ez eddig rendben is volna, csakhogy John Carpenter még ezen törvényszerűségek fényében is tripla mennyiségű benzint locsolt a téboly máglyájára: így született meg Villám karaktere, akinek szuperképessége, hogy fenyegetés esetén varangy módra fújja fel magát.
A tágulás mértéke pedig – vesztére – egyenesen arányos a stresszhelyzettel.
Péntek 13 III. rész – Kézisatu
Ez volt a Péntek 13-franchise első epizódja, melyben a babaarcú Jason hokimaszk viselésével vette elejét, hogy a kempinglátogatók összetévesszék Rick Astley-vel. Itt döbbent rá ugyanakkor, hogy a szimpla késelés-szúrás-vágás legfeljebb az Eric Roberts-életműdíjhoz elegendő teljesítmény a slasheruniverzumban. Ezért hát úgy döntött, realizálja a Tom és Jerryben látott mutatványok egyikét, és nem csinál hiúsági kérdést abból, ha a célközönség rettegés helyett taknyosra vihogja magát.
Halálos barát – Hárompontos kosárdobás
Az ötven feletti élvonalas színészek jelentős része elmondhatja magáról, hogy fiatalon igenis búvárkodott Hollywood-alsó szennyvíztárolóiban. A Halálos barát az volt Kristy Swansonnak, ami Angelina Jolie-nak a Cyborg 2 – Üvegárnyék vagy Jennifer Anistonnak a Gyilkos kobold: egy olyan produkció, melyet legszívesebben kénsavas sarokcsiszolóval meszelne ki hosszútávú memóriájából. Némileg méltatlanul, a szóban forgó mű ugyanis hemzseg az epikus haláljelenetektől:
a legemlékezetesebb, amikor Kristy különös kegyetlenséggel orvosolja Krahovácz Rezsőné kisnyugdíjas migrénjét.
Csupasz pisztoly – Vincent Ludwig dicstelen végzete
Van az úgy, hogy a jómódú műgyűjtők akaratlanul is idomulnak nagy becsben tartott tárgyaikhoz: az ominózus japán tollról kiderült, hogy a közhiedelemmel ellentétben mégsem törhetetlen, a Csupasz pisztoly leszámolásjelenetében pedig ugyanez Vincent Ludwig kapcsán is egyértelművé vált. Akárcsak az, hogy Frank Drebin hadnagy („Pár perc múlva helyrejön!”) csapnivaló jóslási képességekkel rendelkezik.