Megrázó japán memoár alapján készül az új Hirosima-film

Nézhetjük akár az Oppenheimer folytatásaként vagy ellenpontjaként is.

A nyár egyik legnagyobb blockbustere, az Oppenheimer bemutatta, hogyan született meg az atombomba, a What Divides Us (Ami elválaszt minket) címmel készülő film pedig japán szemszögből szemlélteti, hogy milyen pusztítást végzett a nukleáris fegyver Hirosimában.

A projekt mögött Elisabeth Bentley forgatókönyvíró áll, aki többször is foglalkozott már a 2. világháborúval, írt filmet a nankingi mészárlásról (Nanking, 2007) és producerként jegyezte a Terrence Malick-féle Egy rejtett életet.

A történet alapjául Kiyoshi Tanimoto korábban kiadatlan, személyes visszaemlékezései állnak, amelyeket Bentley egy amerikai archívumban talált. A keresztény hitre tért Tanimoto metodista pap volt, akinek az életét az mentette meg, hogy éppen egy nagy szekrényt szállított egy másik városba egy szekéren, amikor Hirosimát lebombázták.

Forrás: Getty Images

 

Emlékiratában arról írt, hogy kételkedett saját érzékszerveiben, amikor először látta a pusztítást három kilométerről: "Az egész várost sötét felhők borították, és különböző irányokban tűzvészek törtek ki... Szörnyen féltem. Ekkor málnaszem nagyságú fekete esőcseppek kezdtek hullani".

Visszatérve a városba, "egy olyan világgal találkozott, amelyet korábban soha nem látott, de még csak elképzelni se tudott."

"Egy szörnyű forró forgószél mindent felkapott a levegőbe. Vörösen izzó vasszilánkok és égő deszkák pörögtek a levegőben. Ez a forgószél, amely kikerülte a dühöngő tüzeket, elkapott, amikor a falakon sétáltam. Feldobott két és fél méterre, mintha a levegőbe úsztam volna... Egy pillanatig nem kaptam levegőt."

Bentley a Connecticut állambeli New Havenben, a Yale egyetem kéziratkönyvtárában bukkant Tanimoto 230 oldalas emlékiratára - egy rossz angolsággal megírt, hagymabőr lapokra gépelt fordításra. Az 1993-ban elhunyt amerikai Pulitzer-díjas John Hersey iratai között volt. A két férfi akkor barátkozott össze, amikor Hersey nyolc hónappal a bomba után Hirosimába utazott, és megírta a Hirosima című 1946-os, a túlélőkről szóló tényregényt. A New Yorker egy egész számot szentelt Hersey riportjának, amelyet az elmúlt évszázad legfontosabb újságírói teljesítményének neveztek.

Hersey engedélyt kapott az amerikai hadügyminisztériumtól, hogy riporterként bemehessen a teljesen lezárt hirosimai zónába.

„Harry Truman amerikai elnöktől a tábornokokig mindenki ellenezte. Azt mondták: 'Ezt most nem szabad leleplezni. Hersey elment, és megírta azt, amit valószínűleg a történelem legnagyobb élményújságírói munkájának tartanak"

- nyilatkozta a készülő film producere, Donald Rosenfeld, hozzátéve, hogy ők ott folytatják a történetet, ahol az Oppenheimer véget ért.

Bentley szerint a katasztrófa fizikai leírását Herseytől és az összes többi szakirodalomból megtudhatjuk, de Tanimoto memoárja sokkal szélesebb körű képet ad arról, hogy mit éreztek az egyszerű japán állampolgárok."

Via: The Guardian