9 rejtett kincs a streamingoldalakon, amelyről még csak nem is hallottál

Van köztük akciófilm, musical, leszbikus-kosztümös dráma, de iráni, indiai és indonéz produkció is.

Vége lett az évnek, mindenki a „kötelezőket” pótolja, vagyis azokat a 2022-es filmeket és sorozatokat, amelyek a különféle toplisták élmezőnyeiben szerepelnek. Vannak azonban olyan produkciók is, amelyek a radar alatt maradtak, vagy azért mert a rövid mozis bemutató után mindenféle hírverés nélkül kerültek fel valamelyik streamingplatformra vagy mert Hollywoodtól távol készültek, esetleg csak elsikkadtak a rengeteg bemutató közt. Íme egy közel sem teljes lista a rejtett gyöngyszemekről.

Cyrano (HBO Max)

Cyrano de Bergerac történetéről valószínűleg már mindenki hallott, Edmond Rostandt 1897-ben írt drámája rengeteg feldolgozást megért, de Joe Wright rendezőnek sikerült új megközelítést találnia: musical formájában kelti életre a sztorit, Peter Dinklage főszereplésével a címszerepben.

A történet egy korát meghaladó férfiről, Cyrano de Bergerac-ról szól, aki elkápráztatja a közönséget, akár kíméletlen szójátékról legyen szó verbális csatározásban, akár briliáns kardforgatásról heves párbajban. Ám mivel szent meggyőződése, hogy külső adottságai okán érdemtelen kedves barátja, a tüneményes Roxanne szerelmére, Cyrano elrejti valódi érzéseit – Roxanne pedig eközben első látásra beleszeret az ifjú Christianba.

A zenés betétek ellenére valójában mégis klasszikusan romantikus a film, és mentes mindenféle cinizmustól. Az alkotók nemcsak a romantikával, de a zenével sem spórolnak, a szereplők bármikor dalra fakadhatnak, és dalra is fakadnak.

A hercegnő (Disney+)


Ha valaki A csókfülke-filmek alatt azt érezte, hogy milyen kár, hogy a főhőst alakító Joey King csak romantikázik, ahelyett hogy embereket verne össze, akkor szerencséje van. A hercegnőben ugyanis King alakítja a címszereplőt, aki arra ébred, hogy egy kastély tornyában egy ágyhoz láncolták, miközben a gonosz Julius (Dominic Cooper) azt tervezi, hogy házasságra kényszeríti, hogy ő irányíthassa a királyságot.

A férfi egy komoly hadsereggel védi magát, de nem számolt azzal, hogy a hercegnő egész életét azzal töltötte, hogy különféle közelharcokban edződött. Le-Van Kiet rendező, illetve a forgatókönyvírók nem is gondolják túl a sztorit, innentől kezdve azt követhetjük, hogy A rajtaütés vagy a Dredd inverzeként a hercegnőnek le kell verekednie magát a torony aljáig, és megmentenie a királyságot. A műfajt ugyan nem újítja meg a film, de akciófilmnek több mint korrekt, és Kingnek is jól áll ez a szerepkör.

Idegenek egymás között (Netflix)

A megtörtént eset alapján készült ausztrál film egy hosszan elhúzódó, összetett és kockázatos nyomozást dolgoz fel. Egy kisfiút elraboltak egy forgalmas út mellett, és nem került elő a holttest. Van gyanúsított, de az eltűnés idején a rendőrök hanyag módon kezelték a helyszínt, az illető pedig nevet változtatott, és egy másik államba költözött. Nyolc évbe telt, mire egy rendőrnő (Jada Alberts) aprólékos munkával bebizonyítja, hogy a férfi alibije nem állja meg a helyét, és akcióba lép egy fedett nyomozócsoport.

A feladatuk az, hogy elhitessék a férfival, Henry Teague-gel (Sean Harris), hogy egy komoly bűnszervezet tagjává fogadták, „bevették a buliba” – cserébe viszont őszintének kell lennie velük. A legnehezebb feladat Markra (Joel Edgerton) jut, neki kell elnyernie a zárkózott, gyanakvó Henry bizalmát, és ehhez „igazi” barátjává kell válnia, miközben tudja, hogy egy gyerekgyilkossal spanol – úgy, hogy a kisfia annyi idős, mint az áldozat volt.

Thomas M. Wright író-rendező filmjének egyik nagy erénye a visszafogottsága, valójában nem is thrillert, hanem egy feszült kamaradrámát látunk, ahol mind Edgerton és mind Harris figyelemre méltó alakítást nyújtanak. (Kritikánk: ITT.)


Catherine, a Madárka (Prime Video)


Lena Dunham filmje, amelyet Karen Cushman azonos című, 1994-es regényéből adaptált, a 14 éves Birdy történetét meséli el, aki egy kastélyban él pénzszűkében lévő családjával a 13. században.

Az életvidám, cserfes kamaszlányt az adósságokkal küzdő apja szeretné mielőbb férjhez adni, de a függetlenségéhez ragaszkodó Lady Catherine hallani sem akar a házasságtól, és megpróbálja szélsebesen kiábrándítani az összes kérőjét.

A Trónok harcából ismert Bella Ramsey kiválóan alakítja a temperamentumos Birdyt, de Andrew Scott is meggyőző az apa szerepében. Történelmi hitelességet persze nem érdemes várni a filmtől, a célközönségnek (a tizenéveseknek) azonban bátran ajánlható.

Benedetta (HBO Max)

 

Az Elemi ösztön rendezője leszbikus apácákról készített kosztümös filmet. Ha csak ennyit tudunk Paul Verhoeven legutóbbi rendezéséről, akkor már előre sejthetjük, hogy mire számíthatunk. És nem is kell csalódnunk vagy meglepődnünk, ha csak azon nem, hogy a történet felvezetése és a képi világ is elég konzervatív. A XV. század végén játszódó film főhőse Benedetta, egy toszkán apácazárda lakója, aki életét a Krisztus iránti feltétlen alázat és szeretet jegyében éli. Gyerekkorától kezdve látomások gyötrik, amelyek egy új, fiatal apáca érkezésével egyre erotikusabbá válnak.

Ha csak a szexuális elfojtások felszínre töréséről és a tiltott gyümölcs gyönyöreiről szólna a Benedetta, akkor nem lenne több egy artisztikus erotikus melodrámánál, de a holland rendezőt a zárdán belüli politikai és pszichológiai küzdelmek is érdeklik, és persze van pár provokatív csavar is a történetben, pont mint előző filmjében, az Elle-ben. Charlotte Rampling és Lambert Wilson kiváló az apácafőnök, illetve a nuncius szerepében, de Virginie Efira Benedettája is tökéletes. Verhoeven természetesen nem szemérmes a szexjeleneteknél sem, de akad pár meglepően vicces és sötét momentum is a filmben.

Útra fel (HBO Max)

 

Panah Panahinak, Jafar Panahi iráni mester fiának és munkatársának játékfilmje az iráni road-trip filmek hagyományait váratlan fordulatokkal egészíti ki. A film középpontjában egy négytagú család áll, két középkorú szülő és fiaik, az egyikük egy hallgatag felnőtt, a másik egy túlbuzgó hatéves. Együtt utaznak át az iráni vidéken, és közben felelevenítik a múlt emlékeit, megküzdenek az ismeretlentől való félelmeikkel, és beteg kutyájukért izgulnak. Kimondatlan feszültségek támadnak, és egyre intenzívebbé válnak az érzelmek, ahogy lassan kiderül utazásuk rejtett célja.

Panahi egy humanista drámát készített, amely hiteles, nyers és mélyen őszinte portrét nyújt az egyik tagjától megválni készülő családról, de közben a finom humor sem hiányzik belőle.

A fénymásoló (Netflix)

Az indonéz krimi főszereplője Suryani, azaz Sur egy ígéretes jövő előtt álló egyetemista lány, aki egy átmulatott éjszaka után azonban mindent elveszít, köszönhetőn egy nyilvánosságra kerülő szelfinek, ahol látszik, hogy alkoholt ivott. Elveszíti az ösztöndíját, és a szülei haragja elől egy barátjához menekül. A legnagyobb probléma azonban, hogy nem is emlékszik az előző éjszaka eseményeire, nem is beszélve a szelfi készítésének körülményeire, ezért megpróbálja kideríteni, hogy mi történt valójában.

A Fénymásoló az Indonéz Filmfesztivál tizenhét díjából tizenkettőt besöpört, de a nézők körében is nagy sikert aratott, ami nem is csoda, mert legalább annyira izgalmas, amennyire fajsúlyos a témája.

Metal Lords (Netflix)

A Trónok harca showrunnere, D. B. Weiss a fantasysorozat befejezése után egy éles váltással egy bájos, középiskolás témájú tinivígjátékkal állt elő.

A sztori főszereplője Hunter (Adrian Greensmith) aki a legsötétebb és legkeményebb heavy metal rajongójaként szeretne saját zenekart alapítani. Ezért beszervezi legjobb barátját, Kevint (Jaeden Martell), aki az iskolájuk menetzenekarában dobol, és aztán közösen próbálnak basszusgitárost keresni, akit végül a túlhajszolt zenekari csellistában, Emilyben (Isis Hainsworth) találnak meg. A nagy kérdés, hogy elég jól játszanak-e majd együtt, és kijönnek-e egymással ahhoz, hogy megnyerjék a közelgő zenekarok csatáját.

A Metal Lords egyszerre románc, brománc és könnyed felnövéstörténet, és nem mellesleg a soundtrackje is kiváló.

RRR (Netflix)

Minden idők egyik legőrültebb indiai filmjében természetesen tánc és ének is van, de a lényeg nem ez. Az S. S. Rajamouli által rendezett, rekordnak számító 72 millió dolláros büdzséből készült akciódráma 1920-ban játszódik, és a történet szerint a brit megszállók magukkal hurcolnak egy kislányt az egyik faluból, mire a törzs védelmére felesküdött Bheem útnak indul Delhibe, hogy kiszabadítsa őt. Egyetlen ember állíthatja csak meg, az indiai rendőrség kötelékében dolgozó Raju. Mindketten álnéven, valaki másnak álcázva járják a várost, így futnak össze egy nap. Mély barátság alakul ki köztük, nem tudván, hogy valójában egymás esküdt ellenségei.

A folytatást nehéz lenne leírni, egyszerűen látni kell azt a semmihez sem hasonlítható akció-, látvány- és érzelemorgiát, amelyet az indiai filmgyártás legjobbjai összehoztak.