Az IndieWire újságíróinak összeállítása alapján felállítottunk egy listát a 2000-es, 2010-es és 2020-as évek eddigi legjobb mini- és limitált hosszúságú szériáiról a kosztümös daraboktól kezdve a kortárs drámákon át a jövőben játszódó sci-fikig.
10. Devs (2020)
Alex Garland sorozata a sci-fi és a thriller elemeit ötvözi. A történet egy fiatal programozóról, Lily Chanról (Sonoya Mizuno) szól, aki egy, a Szilícium-völgyben működő csúcstechnikai vállalatnál dolgozik. Amikor szerelme állítólag öngyilkosságot követ el, Lilyben szörnyű gyanú támad, hogy valójában brutális gyilkosságról van szó, amit megpróbálnak eltussolni. Azt gyanítva, hogy a fiú halálában a munkája is szerepet játszott, Lily nyomozni kezd a munkáltatója titkos fejlesztési részlege után, és egyre veszélyesebb terepre téved.
8 részes szériájában Garland korábbi és későbbi kedvenc témáit vette újra elő a gyásztól kezdve a mesterséges intelligencián át a helyettesíthetőségig és a duplikátumokig, ahogy azt tette már az Ex machina és az Expedíció című nagyjátékfilmjeiben és később az Őkben is.
9. The Pacific – A hős alakulat (2010)
A legendás Az elit alakulathoz hasonlóan a The Pacific – A hős alakulat is a II. világháború eseményeit dolgozza fel, és ezúttal is Steven Spielberg és Tom Hanks voltak az executive producerek, ám Európa helyett most a csendes-óceáni hadszíntér áll a középpontban: egyebek mellett a Guadalcanal, Peleleu és Iwo Jima szigetéért folyó véres harcok. A sorozatból három amerikai tengerészgyalogos hihetetlenül izgalmas történetét ismerhetjük meg. Egyikük, John Basilone őrmester elnyeri a legmagasabb katonai kitüntetést, a Becsület Érdemérmet, míg az aknavetős Eugene Sledge és a géppuskás Robert Leckie rendkívül népszerű emlékiratai egyben a sorozat alapjául is szolgáltak. És nem mellesleg itt ismerhette meg a világ Rami Maleket: dörzsölt, szabadszájú Merriell Sheltonként ő volt talán a legizgalmasabb karakter.
8. Mise éjfélkor (2021)
Mike Flanagan egy jó (A Hill-ház szelleme) és egy kevésbé sikerült (A Bly-udvarház szelleme) kísértetházas minisorozat után vérszívókról forgatott egy időnként Stephen King szellemiségét megidéző, egyszerre drámai, kegyetlen és töprengő miniszériát, sok-sok elmélkedéssel hitről, Istenről és megbocsájtásról. Főhősünk a hitét vesztett Riley Finn, aki részegen egy autóbalesetben egy fiatal lány halálát okozta, és ötéves börtönbüntetésének letöltése után hazautazik az aprócska szigetre. Hamarosan egy új pap is érkezik, aki hamar magával ragadja a lakosságot, aztán ahogy az lenni szokott, elkezdődnek a furcsaságok. „Aki szereti a komótosan építkező horrort, és akár hívő, akár nem, de nem áll messze tőle a spiritualitás, feltétlenül nézze meg a Mise éjfélkort.
Egy darabig biztosan nem tudja feledni”
– írtuk annak idején a horrorsorozatról szóló kritikánkban.
7. Éles tárgyak (2018)
Ebben a 8 részes sorozatban egy Camille Preaker nevű riportert ismerünk meg (Amy Adams), aki azt a megbízatást kapja, hogy látogasson haza szülővárosába, egy Wind Gap nevű, Missouri-beli porfészekbe, mivel ott vélhetően egy sorozatgyilkos garázdálkodik, aki egy 13–14 éves lányt meggyilkolt, egy másikat pedig elrabolt. Mivel Camille hosszú évekkel ezelőtt elköltözött otthonról, és korábban nem véletlenül nem látogatott haza, kiküldetése és találkozása rég látott családtagjaival felér egy élve boncolással. A főhősnő lelkében ugyanis feltépődnek a régi sebek, és felidéződik a kisvárosból való távozásának és családjával való szakításának elsődleges oka: szeretett húga, Marian rejtélyes betegség következtében, kamaszkorában történt halála.
Az Éles tárgyak elsősorban Gillian Flynn rajongóinak (a Holtodiglan szerzőjeként ismert írónő jegyzi a széria alapjául szolgáló regényt) és a True Detective című sorozat szerelmeseinek, illetve
azoknak lesz a kedvence, akiket nem zavar a lassú tempó és a cselekmény ráérős bonyolítása, de odáig vannak az inkább az atmoszférára koncentráló, erős hangulatú művekért.
6. A vezércsel (2020)
A 7 részes A vezércsel volt 2020 végének egyik legnagyobb dobása. A széria főhőse Beth Harmon (Anya Taylor-Joy), a csendes kis árva, akinek már 8 évesen a sakk a legkedvesebb elfoglaltsága, 16 éves tinilányként pedig az Egyesült Államok sakkbajnokságán küzd a győzelemért. Ám miközben szakmai képességei fejlődnek, a tét is növekszik, ezért nyugtatókhoz és az alkoholhoz nyúl, hogy elmenekülhessen a valóság elől. A sakkpartik során viszont kiélesednek az érzékei, tisztán gondolkodik, és úgy érzi, talán visszanyerheti az irányítást. Végül eljön az a pillanat, amikor a világ legjobb játékosával kell megküzdenie a Szovjetunióban (ugyanis a hidegháború kellős közepén járunk).
„Bár az ’50-es évektől a ’70-es évek elejéig tart a remekül felépített cselekmény íve, A vezércsel meglepően modern, és nyilván ez is a magyarázata a hihetetlen sikernek. Modern, mert
úgy ábrázolja abszolút női szempontból ezt az egész történetet, hogy az férfi szemmel is izgalmas,
másrészt képes nagyon egyszerű eszközökkel egy csak kevesek által ismert és gyakorolt sportot olyan izgalmassá és népszerűvé tenni, hogy egyik napról a másikra megugorjon a sakktáblák iránti kereslet” – rajongott a sorozatért a PORT.hu kritikusa.
5. Aznap éjjel (2016)
Az angol Criminal Justice című bűnszéria remake-jeként készült amerikai sorozat főszerepében Riz Ahmedet láthatjuk, akit New York-i egyetemistaként
egy fiatal lány meggyilkolásával vádolnak.
A fiú csak egy egyéjszakás kaland erejéig volt az áldozattal, és most hirtelen bekerül a kisebbségekkel szemben erősen diszkriminatív igazságszolgáltatás rendszerébe, ami épp zökkenőmentesen készül bedarálni – csakhogy jön egy csodabogár ügyvéd (John Turturro parádés alakítása), aki elszánta magát rá, hogy megvédi a fiút.
4. Egy szobalány vallomása (2021)
A Shameless – Szégyentelenek és a Narancs az új fekete több epizódját is íróként jegyző Molly Smith Metzler 10 részes sorozatának főhőse, Alex (Margaret Qualey) pici gyerekével menekül el alkoholista, agresszív férje elől, hogy új életet kezdjen. Az egyébként elég nyomasztó sztori bemutatja, hogy
Szegény Alex életét ráadásul még saját bohém, felelőtlen és olykor teljesen beszámíthatatlan anyja is (Qualey igazi édesanyja, Andie McDowell remekel a szerepben) jócskán megnehezíti.
3. Csernobil (2019)
Mindenki hallott már Csernobilról, de valószínűleg jóval kevesebben tudják, mi is történt pontosan 1986. április 26-án és az azt követő hetekben, hónapokban. És talán eddig soha nem gondoltunk arra, hogy hajszálnyira voltunk attól, hogy Közép-Kelet Európa jó része lakhatatlan, radioaktív sivataggá váljon. Craig Mazin sorozata pedig nem vacakol: a robbanás már az első percekben megtörténik, és utána, akár egy tényfeltáró dokumentumfilm, a cselekmény céltudatosan és körültekintően halad előre, a történelmileg fix pontok mellett ügyesen adagolva azokat a fiktív szálakat, jeleneteket, amelyek a baleset hatásait mutatják meg – legyen az társadalmi, politikai, érzelmi vagy épp biológiai.
„Megdöbbentő, sokkoló, hátborzongató, szívszaggató
– egy csomó elkoptatott, ócska jelzővel jellemezhetnénk az HBO minisorozatát, és az a helyzet, hogy mindegyik igaz” – borultunk le anno az alkotás nagysága előtt.
2. Watchmen (2019)
A DC Comics és az HBO összefogásában, Damon Lindelof (Lost – Eltűntek, A hátrahagyottak) bábáskodásával készült sorozat Alan Moore képregényén alapul.
A sztori egy alternatív jelenben játszódik, ahol az álarcos szuperhősök ténykedését betiltották.
A központi karakter Angela Abar (Regina King), aki két „maszkot” is visel: egyfelől nyomozó a tulsai rendőrségnél, másfelől feleség és anya. Jeremy Irons eközben egy brit kúria idős és zsémbes urát játssza, míg Don Johnson a tulsai rendőrség főnöke.
„A Watchmen széria kőkemény társadalomkritika, ami egyszerre folytatása és előzménye az eredeti képregény és a 2009-es filmverzió történéseinek.
(…) A csavaros sztorin túl is ad gondolkodnivalót, hiszen van mersze filozófiai-lételméleti kérdésekbe is belekapni. A »szentesíti-e a cél az eszközt?« csak a legegyszerűbb dolog, amit felvet; megjelenik ezenkívül az időutazás (pontosabban az egyszerre több időben létezés) paradoxona, de William Paley után szabadon elmerenghetünk az »isten mint órásmester« teórián is” – írta a 9 részes szériáról a PORT.hu kritikusa, aki cikkének nem véletlenül adta a Ha el akarod dobni az agyad címet.
1. Tönkretehetlek (2020)
Michaela Coel forgatókönyvíróként és főszereplőként is jegyzi ezt a bátor, őszinte és provokatív sorozatot, amely a szexuális együttlétbe való beleegyezés kérdését vizsgálja. A Londonban élő Arabella gondtalan, magabiztos fiatal nő, kiterjedt baráti körrel és ígéretes írói karrierrel. Főhősünk élete azonban egyszer és mindenkorra megváltozik:
„Bár egyértelmű, hogyan vélekednek a készítők a bántalmazásról, a veterán tévés rendező, Sam Miller nem akar fekete-fehér képet festeni a kérdésről, vagy azonnal lenyomni a torkunkon egy üzenetet, előbb azt szeretné, ha jobban megismernénk a karaktereket, az életüket, hogy mire vágynak, hogy élnek, mit dolgoznak. (…) Fontos, hogy ne csak egy sokat bulizó lányt lássunk, (…) hanem azt is, milyen károkat okoz egyetlen éjszaka, ki hol felelős ezért, akár azért is, mert nem figyelt eléggé oda vagy nem hiszi el a történetet.
A rendkívül erőteljes vonásokkal megáldott Michaela Coel pedig nagyszerű, vibrál és betölti a képernyőt, ugyanakkor rendkívül érzékeny minden rezdülése”
– írtuk a PORT.hu-n az HBO sorozatáról.
(via IndieWire)
Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Kérjük, olvassa el ezt az oldalt! Amennyiben másért aggódik, ezt az oldalt ajánljuk figyelmébe.