30 éves az X-akták, 18 éve indult az Odaát, és most mindkettőt újranézhetjük. És ez csak a jéghegy csúcsa!
Listánk összeállításánál nem csak az volt szempont, hogy remek, és bármikor újranézhető misztikus sorozatokat szedjünk össze, hanem kifejezetten olyanokat, amik jelenleg megtalálhatók valamelyik streamszolgáltató kínálatában. Szerencsére elég nagy az átfedés a két halmaz közt, és csak pár klasszikust kellett kihagynunk, ezért hiányzik innen az Alkonyzóna, a Millennium, a Ki vagy, doki?, vagy a Mesék a kriptából. Viszont két szülinaposunk is szerepel a listán: az X-akták most szeptemberben töltötte be a 30-at, az Odaát pedig szintén szeptemberben indult, 2005-ben. Lássuk tehát minden idők 10 legjobb misztikus sorozatát, amit máris streamelhetsz!
Twin Peaks (1990–1991, 2017)
Nehéz lett volna nem David Lynch és Mark Frost kultikus sorozatával kezdeni: egyfelől mert időrendben haladunk, másfelől pedig ez a széria alapjaiban változtatta meg azt, amit a televíziózásról gondoltunk. A széria azzal a kérdéssel indul, hogy: „ki ölte meg Laura Palmert?”, és egy természetfeletti horrorba torkollik. A Twin Peaks
a klasszikus, kisvárosi gyilkosság, a szappanopera, a misztikus thriller és a vígjáték elemeit vegyítette jó érzékkel,
és akkor ez még csak a jéghely csúcsa. A szerethető karaktereken és központi rejtélyen túl (ami talán túl hamar lett megválaszolva) a sorozat a misztikus univerzum építésében is erős, aminek központi helyszíne a Fekete barlang a vörös függönyökkel, a fekete-fehér padlóval, és a visszafelé beszélő, táncoló törpével.
X-akták (1993–2018)
A Twin Peaks különc Cooper ügynökével (Kyle MacLachlan) népszerűek lettek az FBI-nyomozók, ám az i-re a pontot, a pitére a habot az X-akták tette fel. Chris Carter sorozata 30 éve debütált a televízióban, népszerűsége mindmáig töretlen, és keresztül-kasul beépült a popkultúrába. Fox Mulder (David Duchovny) és Dana Scully (Gillian Anderson) ügynökök
hétről hétre oldották meg a paranormális ügyeket, melyek során többek közt gumiemberrel, pirokinetikus képességgel, gyilkos bogarakkal, embernagyságú gyűrűsféreggel, sátánista tanári karral, és telepatikus játékbabával is találkoznak.
Az úgynevezett „monster of the week” (vagyis egy rész, egy szörny) tematika mellett az X-akták szérializált szerkezetű is, ugyanis az évadok alatt egy földönkívüliekkel kapcsolatos kormány-összeesküvés is kirajzolódik. Illetve itt ragadnám meg az alkalmat, hogy megemlítsem, a főcím magyar verziójában minden megjelenő feliratot bemondanak, egyet kivéve: „a kormány tagadja, hogy tud róla”.
Buffy, a vámpírok réme (1997–2003)
Egy újabb monster of the week-sorozat, ezúttal ifjúsági vonalon. Ebben a szériában viszont nem FBI-ügynökök, hanem középiskolások küzdenek meg hetente a szörnyekkel, és itt is akad egy átívelő történetszál: a világuralomra törő vámpírhorda legyőzése. A címszereplő vámpírvadász, Buffy (Sarah Michelle Gellar) a kamaszlányok bulival és pasizással teli életét élné, de sajnos más kötelezettségei vannak a suli mellett, ugyanis ő az egyetlen, aki hétről hétre szembeszállhat a szörnyekkel és a szervezkedő vérszívókkal. Miként a főcím előtt elhangzik:
„Minden generációban születik egy kiválasztott. Aki egyedül néz szembe a vámpírokkal, démonokkal és a sötét erőivel. Ő a Vadász.”
A Buffy, a vámpírok réme egyszerre foglalkozik a kamaszok problémájával és a misztikus kalandokkal, miközben újból és újból kiderül, hogy mindig a gyerekek mentik meg a magatehetetlen felnőtteket. Ráadásul a sorozat nem fukarkodik a bizarr ötletekkel: az első évad negyedik részében például a csábító biológia tanárnőről kiderül, hogy valójában egy óriási imádkozó sáska.
Carnivale - A vándorcirkusz (2003–2005)
A mindössze két évadot megélt sorozat a harmincas évek Amerikájában, a nagy gazdasági világválság idején játszódik, és egy régimódi vándorcirkusz útját követjük.
Az a fajta zárt világ ez, ahol fakír, jövőlátó, erőművész, szakállas nő, törpe, sziámi iker és gyíkbőrű férfi él együtt, és lép fel vásári mutatványként.
A poros, elszegényedett környékek, a reményvesztett, csodára váró emberek, és a vándorcirkusz kirekesztettjei már eleve egy egyedi világba rántják a nézőt, de ehhez jön még egy természetfeletti szál: egy csodatevő fiú, és az ő antagonistája, egy vándorprédikátor. A Carnivale nem spórol a misztikummal és a rejtélyekkel, ráadásul a cirkusz igazgatóját az a Michael J. Anderson alakítja, aki a Twin Peaks-ben a táncoló törpe is volt.
Lost – Eltűntek (2004–2010)
Talán ez volt az utolsó széria, ami képes volt nézők millióit megmozgatni, hiszen mindenki epizódról epizódra, évadról évadra találgatta a számtalan rejtélyt, ami felbukkant a Lostban. Az Oceanic Airlines 815-ös járata lezuhan egy misztikus szigeten, ami olyan, mintha az utasok kicsi Alice-ként áthengerbucskáztak volna Csodaországba:
a trópusi vidéken jegesmedve támad rájuk, egy hajót találnak a szárazföld közepén, és egy füstszörny garázdálkodik a fák közt.
A Lost kiterjedt univerzumot épített misztikus rejtélyekből, és legnagyobb érdeme, hogy kiderül: a repülő utasainak sorsa már jóval a zuhanás előtt összefonódott. Bár a lezárásban sokan csalódtak, a sorozat kultuszát és hangulatát azóta se tudta senki megismételni, még maga az alkotó, J. J. Abrams sem.
Ez is érdekelhet
Kis zöld bogarak, telepatikus játékbaba és persze a gumiember is helyet kapott a listán.
Tovább
Odaát (2005–2020)
Tizenöt évadnyi misztikum: ezzel szolgál a Winchester-testvérekről (Jared Padalecki és Jensen Ackles) szóló sorozat. Sam és Dean eltűnt apjukat keresik, miközben túlvilági szörnyekkel, természetfeletti lényekkel küzdenek meg. Az Odaát is klasszikus monster of the week-sorozat, ám
a vámpírok, szellemek, démonok és egyéb gonosz entitások mellett itt is van egy átívelő szál, hiszen újabb és újabb titkok derülnek ki a Winchester-családról.
Valószínűleg ez az, ami 15 évadon, 327 epizódon keresztül fenntartotta az érdeklődést, valamint az, hogy a fordulatos sztori, a misztikus lények mellett a testvérek kapcsolatával is foglalkozik a széria, így láthatjuk, miként igyekeznek működtetni diszfunkcionális családjukat.
A rejtély (2008–2013)
Azt írtam, hogy J. J. Abrams sosem tudta megismételni azt a bravúrt, amit a Losttal csinált, de egyszer majdnem sikerült. A rejtély című sorozat afféle huszonegyedik századi X-akták akart lenni, csak végül nem jött össze. Pedig van benne FBI-os ügynöknő (Anna Torv), egy csomó misztikus rejtély, és
epizódról epizódra szörnyek vagy valamiféle anomáliák törnek be a világba.
A rejtély szintén hozza a monster of the week-szériák jellemzőit, miközben egy olyan átívelő szálat épít, amiben mindennek mindenhez köze van, de elsősorban az FBI-nak segítő kissé hóbortos tudós, Walter Bishop (John Noble) korábbi kutatásai azok, amik valahogy kapcsolódnak ezekhez a misztikus eseményekhez. A sorozat idővel inkább ebbe az irányba ment el, és egy alternatív univerzumot nyitva már kevésbé volt monster of the week-jellege, de J. J. Abrams keze nyoma mindvégig érződik rajta, hiszen sosem világos egészen, hogy mi is folyik épp.
Black Mirror (2011- )
Az elmúlt idők talán legnépszerűbb antológiasorozata, ami hasonlóan az Alkonyzónához egy-egy hátborzongató történetet mesél el közel egy órában. Az epizódok mindegyike külön sztori, az egyetlen, ami összefogja őket, hogy általában valamiféle disztópikus jövőt mutatnak be. Szigorúan véve jóval kevesebb misztikum van benne, mint az eddig tárgyalt sorozatokban, és inkább sci-fiként lehetne jellemezni, ám Charlie Brooker sorozatának mégis itt a helye a listán. A Black Mirror hamar a tömegkultúra része lett, ami nem csoda, hiszen
a legtöbb epizód az ember és technika viszonyát vizsgálja, valamint azt, hogy milyen ára van/lesz a technikai fejlődésnek
– ez pedig olyan téma, ami sokakat érdekel napjainkban. Elsőre úgy tűnhet, hogy a Black Mirror nem egy misztikus sorozat, ám szinte minden epizódban van valamiféle rejtély, valami titok, ami izgatja a nézőt, és ami miatt kiszámíthatatlan, hogy mi fog történni a következő percben, vagy mire fut ki az egész történet, sőt, néha a végén sem kapunk választ minden kérdésre.
A hátrahagyottak (2014–2017)
A háromévados sorozat azt dolgozza fel, mi történne, ha egyik pillanatról a másikra eltűnne a Föld népességének 2 százaléka. Ez elsőre nem hangzik olyan soknak, ám körülbelül 140 millió emberről beszélünk. A széria egy kis közösséget követ, és egyszerre mutatja be, miként birkóznak meg a veszteséggel (az egyik legsokkolóbb karakter az a kismama, akinek a méhéből tűnik el a babája) és próbálják feltárni, mi áll az esemény hátterében. A sorozatot gyakran hasonlítják a Losthoz, ám azt többen is kiemelik, hogy A hátrahagyottak esetében jobban sikerült átadni a rejtélyt és annak magyarázatát, mint a Lost megosztó fináléjában.
Stranger Things (2016- )
Természetesen nem maradhatott ki a listáról a misztikus sorozatokra reagáló misztikus sorozat. A Stranger Things 2016-ban indult, és azonnal az egyik legnépszerűbb széria lett, s helyet követelt magának a tömegkultúrában. A poén az, hogy valójában maga is a tömegkultúrából nőtt ki, hiszen
minden ízében a nyolcvanas éveket és annak legnépszerűbb filmjeit, sorozatait és popkulturális termékeit idézi.
A sztori elsősorban a fiktív Hawkins nevű kisvárosban játszódik, ahol a közeli laborban egy félresikerült, paranormális kísérlet eredményeként kapu nyílt egy másik, misztikus világra, ahonnan szörnyek szabadulnak el. A Stranger Things ismét azt mutatja meg, hogy ha felnőttek képtelenek megmenteni a világot és magukat, akkor a gyerekeknek kell visszaűzni a gonoszt oda, ahová való. A Duffer-testvérek sorozata egyszerre horror, dráma és sci-fi, miközben egy felnövéstörténetet is figyelemmel kísérhetünk, mindez egy akcióval teli, misztikus és rejtélyekkel teli közegben.
(via Looper, Streenrant)