Podhalei Madonnák valamint Zdzisław Walczak és Marta Walczak Stasiowska üvegfestményei
Lengyelországban az üvegfestészet mindenekelőtt a Tátraaljához kapcsolódik. Mint valóság, jelenik meg a sötét gurál szoba képe, ahol a mennyezet alatt, a bejárattal ellentétes főfalon egy hosszú lécen egymás mellett állnak az üvegfestmények. A képeken a katolikusok számára legfontosabb kérdések és vallási figurák ábrázolását láthatjuk: Krisztust, Szűzanyát és számos szent alakját, akik a családot, a házat és a vagyont védelmezik. A Mária kultusz Lengyelország történetében az idők kezdete óta jelen van. Podhale régióban a Szűzanya képe különös jelentőséggel bír. A képek fontos vallási funkciójuk mellett, élénk színeikkel és az üveg csillogásával, vidámabbá tették a belső tereket.
Az üvegre rajzolás és festés hagyománya az ókorba nyúlik vissza. A középkori emlékművek napjainkig fennmaradtak; a festett üvegeket ereklyetartókba vagy oltárokba helyezték el. Ennek a díszítési technikának a fejlődése az olasz Muranói üveggyár XVI. századi fejlődéséhez kapcsolódik. Az üvegfestészet a Podhale régió tehetséges lakosai közötti népszerűsítésében fontos szerepet játszottak az 1968-től rendezett kortárs üvegfestészeti pályázatok. A Lengyel Intézetben megrendezett kiállításon a zakopanei Czerwony Dwór által idén meghirdetett pályázat legjobb üvegfestményei és faszobrai láthatók.
Hozzászólások