Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar, vez.: Fischer Iván

Veronika Eberle előadó
Fischer Iván karmester
Müpa (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem)
2024. május 10. (péntek) 19:45
Ár: 4000, 6600, 8300, 11800, 13000, 18500 Ft

Helyszín:

Müpa (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem)
1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Km.:  Veronika Eberle (hegedű), Steven Isserlis (gordonka)


Brahms: XXI. (e-moll) magyar tánc
Brahms: a-moll kettősverseny, op. 102
Brahms: XIV. (d-moll) magyar tánc
Brahms: IV. (e-moll) szimfónia, op. 98

A februári koncert után májusban Brahms újabb két magyar tánca, egy kihívást jelentő versenyműve és mélységeket megjáró szimfóniája kerül a Fesztiválzenekar műsorára. A hegedűszólót egy 1693-as Stradivarin Veronika Eberle játssza, akinek hangja a Bachtrack kritikusa szerint „olyan, mint a felhőkön áttörő meleg napsugár”. Partnere a sokoldalú legenda, a Gramophone Hírességek Csarnokának tagja, a magát csellistaként, íróként, zenei felfedezőként és általános rajongóként jegyző Steven Isserlis.


A brahmsi életmű legszélesebb körben ismert sorozatát, a huszonegy magyar táncot kis túlzással a szerző hegedűművész barátjának, Reményi Edének köszönhetjük. Ő volt az, aki megismertette a komponistával a magyar városi cigányzenét, a csárdás és a verbunkos típusait. A Brahms által feldolgozásoknak nevezett négykezes zongoradarabokat ma inkább zenekari változatban ismerjük. A huszonegyedik magyar tánc fürge tempójával, gazdag díszítettségével és a fuvola kiemelt szerepével a virtuóz népi furulya játékát idézi. A sorozat tizennegyedik darabja egyike azon kevés táncnak, amelyben Brahms semmilyen kölcsön dallamot nem használt fel. Lassú, elegáns, már-már a palotásra emlékeztető zene.

„Az a mulatságos ötletem támadt, hogy versenyművet írjak hegedűre és csellóra” - írta Clara Schumann-nak Brahms. A kettősverseny célja az volt, hogy megbékítse haragban lévő régi jó barátját, a hegedűvirtuóz Joachim Józsefet. A darab, amelyben a csellószólam Brahmsot, a hegedűszólam Joachimot szimbolizálja, elérte a kívánt hatást, az egymással társalgó két szereplő a műben és az életben egyaránt ismét közös hangra talált.

Brahms félt, hogy a közönség rosszul fogadja majd IV. szimfóniájának drámai, komoly hangvételét. A szerző vezényelte premier azonban óriási sikert aratott, két tételt is megismételtettek a meiningeni zenekarral. Az első tételben egy egyszerű, mottószerű téma és egy ritmikus dallam sző egyre bonyolultabb hálót. A klasszikus szonátaforma után középkori fríg hangsort is használó lassú tétel következik, amelyben megszólal Brahms sokak által legszebbnek tartott melódiája. A szerző a scherzóban szabadjára engedi humorérzékét, a vidám hangulatot a triangulum csilingelésével fokozza. A barokk chaconne formájában megírt finálé egy Bachtól vett basszusmenetre épít egyre összetettebb variációkat, hogy aztán fájdalmas pontot tegyen a darab végére.