Miho Hazama, Toru Takemitsu és Toshio Hosokawa művei japán jazz és kortárs zene témában
Vigyázó szemeiket vessék Távol-Keletre – hangzik a sokak által osztott vélemény, miszerint a klasszikus zene jövőjét nem egyedül Európában és az Egyesült Államokban, de Ázsiában érdemes keresni. Nem csupán az évről évre felfedezett fiatal virtuóz muzsikusok jelzik kelet felemelkedését, hanem az a fúzió is, amely a két világtáj egyesítésével sajátos színeket és formákat hoz létre. A Farkas Gábor által életre hívott I. Távol-Keleti Komolyzenei Fesztivál Japán gazdag zenei kultúráját mutatja be. Vasárnap délután három generáció japán zenéje szól majd.
Amikor 1989-ben megszűnt a kétpólusú világ, Toru Takemitsu, az akkor még élő, legendás japán zeneszerző ekként írt egy kortárszenei folyóirat hasábjain: „A művész feladata, hogy hidat képezzen (...). Egy japánnak, hogy tanuljon a nyugattól, és minden nyugatinak – európainak és amerikainak –, hogy megbecsülje a keleti kultúrát. Legyen ez bármilyen nehéz és komoly feladat, nem tolhatjuk el magunktól.” Takemitsu mellett két másik komponista-generáció is megjelenik ezen a koncerten. Miho Hazama harmincas éveiben jár, egyaránt otthonos a klasszikus és a zenekari jazz műfajban, korábban Charlie Parker-jazzdíjjal jutalmazták és Grammy-díjra jelölték. A Suntory Zenei Díjjal kitüntetett Toshio Hosokawa, akinek négy évtizedet felölelő életművében Shakespeare-feldolgozás és Hiroshima áldozatai előtt tisztelgő darab is található, 1955-es születésűként lassan a japán zene vitathatatlan tekintélyévé érik. Műhelyéből három rövid darabot, köztük egy zongoratriót hallhatjátok.