Nemzeti Filharmonikus Zenekar: Beethoven / Brahms

2022. május 12. (csütörtök) 19:30 Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2500, 3500, 4000, 4500, 5500 Ft
Keri-Lynn Wilson karmester
Pusker Júlia előadó
Somos Csaba karigazgató
2022. május 12. (csütörtök) 19:30 Müpa 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2500, 3500, 4000, 4500, 5500 Ft
Keri-Lynn Wilson karmester
Pusker Júlia előadó
Somos Csaba karigazgató

Km.: Pusker Júlia (hegedű), Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar; vez.: Keri-Lynn Wilson


Beethoven: Egmont-nyitány, op. 84
Beethoven: Elégikus ének, op. 118
Beethoven: Szélcsend és szerencsés hajózás, op. 112
Beethoven: Két románc hegedűre és zenekarra – G-dúr, op. 40, F-dúr, op. 50
Brahms: IV. (e-moll) szimfónia, op. 98


Beethoven és Brahms: a klasszika és a romantika két kulcsfigurája ígér tartalmas élményt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar koncertjén. A Beethoven-műveket kínáló első részben ismert hangszeres darabok fognak közre rövid kantátakülönlegességeket –az öt Beethoven-mű közül három esetében lényeges a német irodalom inspiráló szerepe. Brahms utolsó szimfóniája egyszerre modern és múltba forduló. A koncert szólistája a fiatal hazai hegedűsnemzedék kiválósága, a jeles kanadai karmesternő az NFZ visszatérő vendége.


Az Egmont-nyitány Goethe-dráma kísérőzenéjéhez készült, a ritkán hallható Elégikus ének Johann Christoph Friedrich Haug versét zenésíti meg, maga a rövid vers pedig egy régebbi költő, Johann Georg Jacobi haláláról emlékezik meg. Goethéhez tér vissza a műsor másik kantátaritkasága, a Szélcsend és szerencsés hajózás, amely a költőfejedelem két versét foglalja zenébe – később ugyanez a két vers Mendelssohnt koncertnyitány komponálására ihlette. A vokális művekkel ellentétben a két hegedűrománc abszolút zene, irodalmi háttér nélkül. Érdekességük, hogy Beethoven termésének legszelídebb részéhez tartoznak: egyikben sincs küzdelem, szenvedély – csak a hegedű átszellemült dalolása. Brahms IV. szimfóniája izgalmasan modern vonásai mellett a negyedik tétel passacagliájával a barokk kor komolyságába réved vissza.


Pusker Júlia a londoni Royal Academy of Music neveltje, többek közt Pauk György tanítványa, a koncert karmestere, Keri-Lynn Wilson pedig Kanada büszkesége, aki hajdan a New York-i Juilliard School of Music falai között szerezte tudását. Mára Amerikán kívül Európában is megbecsült interpretátora mind a koncertrepertoár, mind pedig az operairodalom remekeinek.