Rejtély, Csukott szem – ez a címe Odilon Redon két festményének, és egyben Takemitsu Tōru Visions című műve tételeinek is. A japán zeneszerző egy chicacói utazása során látta egy kiállításon a képeket; 1989-ben a Chicagói Szimfonikus Zenekar századik évfordulójára megrendelt műben emlékezett vissza a városban tett korábbi látogatására.
Mendelssohn érett kori versenyművében számos újítást alkalmazott a zenetörténet korábbi concertóihoz képest: a nyitótétel főtémáját nem a zenekar, hanem a hegedűs szólista játssza először, a szólókadencia nem a megszokott helyen – a tétel végén – szólal meg, hanem a főtéma visszatérése előtt (ráadásul szemben az addig megszokottól Mendelssohn már kiírja a kadenciát, nem improvizálja azt a játékos), az egyes tételek között pedig rövid átvezető szakaszok hallhatók, mintegy egybefűzte az egész darabot. Mind-mind apróságnak tűnhet, ám többek közt ezek teszik olyan különlegessé Mendelssohn hegedűversenyét.
(A 2019. január 17-i hangverseny felvétele)
Takemitsu: Visions
Mendelssohn: e-moll hegedűverseny, op. 64
Km.: Pusker Júlia (hegedű), Óbudai Danubia Zenekar; Vezényel: Ricardo Casero; Szakkommentátor: Rákai Zsuzsanna
Az Óbudai Danubia Zenekar hangversenye/I.