Km.: Margaux Delato (ének, guasa), Théo Pages (konga, ének), Luc Moindranz (ritmus hangszerek, konga, ének), Cindy Pooch (ének), Hadrien Santos Da Silva (sati, bobre, ének), Jonathan Volson (konga, ének)
A Ti’Kaniki egy lyoni kollektíva, amely francia, illetve Réunionról érkezett tagokból, különböző származású emberekből áll, és a maloyát, a Réunion-sziget hagyományos zenéjét játssza. A rabszolgaság korszakából származó maloya sokáig a titkos ünnepségeken, a kabarokon szólt, ahol a rabszolgák rituális transzzenével erősítették meg szabadságvágyukat. Ennek a Réunionról származó hagyományos zenének összetett és fájdalmas története van, a Ti’Kaniki pedig megmutatja, hogyan szól ez a szenvedéseket megéneklő, de ígéretekkel, reménnyel teli zene. Nem mással, mint az összes zenekartag által előadott énekkel és ütőhangszerekkel.
A Ti’Kanikiben mindenki ugyanazt a zenét játssza: nincs vezető énekes, hiszen minden tag énekel és mindenki játszik különböző ütőhangszereken is. A maloya eredete az összetett és fájdalmas történelemben gyökerezik, amely Réunion történetével van szoros összefüggésben. Réunion manapság Franciaország tengeren túli megyéjeként számon tartott sziget az Indiai-óceánban, Madagaszkártól keletre, egykor francia gyarmat volt, döntően cukornád ültetvényekkel és afrikai rabszolgákkal. A maloya műfaja innen ered, és sokáig csak a rabszolgák titkos ünnepségein szólt, az ő függetlenségi vágyukat fejezte ki. A Ti’Kaniki ez előtt a zenei hagyomány előtt tiszteleg, tagjai közt réunioni zenészekkel, akik a legnagyobb helyi zenei hősökkel játszottak (Danyel Waro, Groove Lele, René Lacaille), és más hiperaktív, különböző kultúrájú és gyökerű előadókkal. Miután a Ti’kaniki öt éven át rendszeresen tartott kabarokat (maloya-bálokat) Lyon környékén, és sokan mások mellett zenélt például Toumani Diabatéval, a legendás mali kora-játékossal, a kollektíva kifejlesztett egy kozmopolita, innovatív, de a gyökerekhez szilárdan ragaszkodó maloya-verziót. Zenéjükben hidak jönnek létre az ígéretekkel teli maloyától a kameruni bahanenig, az afro-kolumbiai currulaóig vagy akár a kubai rumbáig, de mindig ügyelnek arra, hogy tiszteletben tartsák ezt az egyedülálló kultúrát és energiát. A Ti’Kaniki maloya nem csak egy hagyományos koncert, hanem egy kabar ünnepség is, ahol a spontaneitás és a lelkesedés felemelő.