Téma: Dühöngõ

8/10
FElepHánt 2013 júl. 20. - 16:16:03 8/10
(1/1)
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

Ahogy a kísérleti ketrecbe zárt rágcsálók életét tanulmányozzuk, Ondraschek Péter betonterráriumában úgy kukkoljuk antihõseink alanti vegetálását. Jimmy, akinek nem sikerült, az értelmiségi lét helyett cukorkaárus a piacon, frusztrációját gyermeteg jászmákkal enyhíti,
vasalásba némult párját és az odúnyi térben velük élõ havert ingerelve efemer összecsapásokra.
Marofka Mátyás alkatilag harmonikusabb az örökös szurka-piszka, lecsúszott nímandnál, átérzett, kimunkált elemzéssel hozza felszínre énjének szélsõségesebb rétegeit. Hitelessége töretlen, szúrós pillantásai dermesztõek, kitörései jajkiáltások a kétségbeesés szakadékaiból. Szeretni nem lehet, de átéljük a karakter kilátástalan létezésének minden kínját.
Beczásy Áron meglepõ biztonsággal, érett tempóérzékkel alakítja a jelenetek sûrûsödõ atmoszféráját, nagyszerûen mozgatja figuráit a félszobányi térben, a fürdõszobát plexi-függöny, a konyhát napszemüveg felvétele választja el. Terhes Sándor némileg értetlen apája egyenesen a fekete nejlonfal hasítékából bújik elõ, mely késõbb valós kijáratként funkcionál. A csõtörés(?!?) árvize kissé felesleges, de a stilizált natúra izgalmas mozgékonysága egyébként hatásosan mûködik.
Szereplõválasztása is dicséretes: Zeck Júlia, a feleség helyét átmenetileg elfoglaló barátnõ elsõ látásra alteregója elõdjének, mintha a négy évvel ezelõtti, szerelmes Alisont látnánk.
Az unterman jóbarát szerepében, az alternatív szcénából jól ismert Boros Ádám brillíroz. Egyszerû észjárás, pontosan felméri a szituációkat, villámhárító a küzdõ felek között, felismeri a helyzet tarthatatlanságát, de még ez az örökös õrlõdés is jobb, mint magányban fuldokolni egy még szûkebb albérletben. Gyönyörûen rajzolt karakter, zsigeri erõ, amely fizikálisan a káprázatos, akrobatikus mutatvánnyá szublimálódó verekedésben teljesedik ki.
A rendezõ kiválóan használja a zenét is, a boulezi fogantatású, akkoriban kortárs effektusok nemcsak a drámát tagolják, a trombita-lúzer dühöngõ is ilyesmit próbál hallgatni, erõltetett trendiséggel megérteni. Aki áldozata, célpontja és megváltója a veszett handabandázásnak, a kudarcba fásult hajdani rajongó, a megunt egzisztenciát kamaszos hiszékenységgel elhagyó Alison: Krajcsi Nikolett. Volt már ledér, hódított énekével, rugalmas léptei parazsat szítanak, - most megtört, megadó asszonyisága, keserû arcvonásai jelentenek felejthetetlen élményt. A fájdalma hûség mártír-glóriája, alkalmazkodó tehetetlenség, a változtatás felvillanó fényei, majd a visszasüppedés mosolygó melankóliája. Alkonyi homály egy csepp méznyi reménnyel: a záróképben, kifacsart tagokkal fekszenek, a mackómese
gyengédsége duruzsol, egy végtelennek remélt pillanatra, a csobogó hullámok fölött, felhõk közül sugarat vet a fénypászmás derengés.
Példás összefogás: a Marosvásárhelyi, Kaposvári és a Színmûvészeti Egyetem, a MANNA és a Zsámbéki Színház együttmûködése emlékezetes produkciót teremtett. A rendezõ
Beczásy Áron és az ifjú színészek nevét pedig azonnal fel kell vennünk a távlatos reménységek csillagos sorába.