3/10
kiskiss 2022 máj. 21. - 20:46:35 3/10
(1/1)
keresztmetszet. Tegnap láttam Kecskeméten. Azt kell mondanom, hogy szó szerint ordító a különbség a budapesti Operaház előadásaihoz képest.
Én reménykedtem, hogy tud majd ez is jó lenni, bár sem a prózát sem a zeneiségét különösebben nem kedvelem a Bánk Bánnak. Nos, legnagyobb sajnálatomra úgy alakult, hogy nem tudott jó lenni.
Mindössze 2-3 előadó hangja és színpadi jelenléte ütötte meg a középiskolai szakkörökøn túl mutató szintet.
Az Ottót alakító Tötös Roland, a Biberachot alakító Mátyási Áron (remekül magára öltve a cselszövő szerepét, jó kiállású, helyes fiú remek hanggal, szívesen látnám kövér öreg férfiak helyett a hősszerelmes szerepekben) és a "lopni jöttem" Tiborcot alakító Sirkó László. Számomra ők hárman mentették meg az előadást, azt vártam, ők mikor lépnek színre mert jelenlétükkel és hangjukkal kiemelkedtek többiek közül. A többi egytől egyik sivalkodás, kiabálás, affektálás. Láttam már magyar nyelvű operát, lehetett érteni az ének szövegét, ami azt illeti, az olasz is... Ezt nem.
A díszlet rendben volt, a jelmezek ugyancsak (bár hazudnék ha azt mondanám, hogy értettem az öltözékek sokféle korbéli megjelenését). Nagy kár, hogy a nemesek ruhája mindegyik szereplőn legalább egy számmal nagyobb volt és lógott, semmi méltóságot nem sugallt.
A hangosítás nem tudom mennyire volt szükségszerű ebben a gyönyörű, ékszerdoboz színházban. Félő, hogy a kvalitásbeli különbségeket csak így lehet valamennyire egy síkra hozni.
És akkor ejtsünk néhány szót a Melinda tragédiáról.
Nem arról, hogy meghalt.
Hanem arról, hogy a beosztás szerint szerepet alakító Rendes Ágnes balesete miatt (aki állítólag két hónapja eltörte a lábát, és azóta a gipsz is lekerült), a váltótársa, Németh-Nagy Johanna játszott a színpadon.
Némán, tátogva. A hangot ugyanis Rendes Ágnes a proscenium páholyból szolgáltatta.
Ilyet kérem nem lehet a közönséggel megtenni, ez skandallum! Bármi is volt az ok, anyagi vagy presztízs vagy sértődés! Vagy bemegy és lenyomja fájós lábbal (amúgy szerintem akár gipsszel is mert nem táncolni kellett), vagy átengedi a másiknak! Dilettáns, a nézőt nem tisztelő és nagyon sajnálatos megoldás ez, ami mellékesen a színpadon imitáló művész számára is jól láthatóan meglehetősen megalázó volt.
Jól elbántak ezzel a Bánk Bánnal...
A balettot ezek után már nem vállaltam... (amit nem is értek, micsoda elvetemült ötlet külön előadni, hiszen a balettot bele lehetett volna szőni az opera előadásba.)