Téma: Tabu

10/10
FElepHánt 2013 ápr. 17. - 15:54:48 10/10
(5/5)
TABU Miguel Gomes portugál film


Már az elsõ percben szíven üt. Fekete-fehér, a hatvanas évek szûrt fényeivel, jellegtelen
történések, furcsán szélsõséges alakok. Besüppedten vallásos jóasszony, szomszédságában
meg extrémen depressziós, végnapjait élõ foszlott eleganciájú hölgy. Dermesztõen hiteles,
magányosságától félnótás mûvész és a múltból felbukkanó, a régi szerelmi históriát elmesé-
lõ hajdani ámorózó. Mert hirtelen a "Paradicsom" címû, megejtõ hangulatú fél-némafilmbe
pottyanunk, dübörög az amatõr rock 'n roll zenekar /Marshall erõsítõ!/, berreg a motor,
süvít a szél, gajdolva táncolnak az afrikaiak. Csak a párbeszédek hangtalanok, mindent a
narrátor szenvtelen szavaiból tudunk meg.
A teaültetvényeken hosszú svenkek pásztáznak, egy szál reflektor fényével robogunk a tró-
pusi utakon. A kölyökkrokodil szökése összehozza a szerelmespárt, a férj dolgosan keresi a
pénzt, a fehér arisztrokrácia derûs partykon feledteti a hõséget. Félelmetes forgatókönyv:
csupa felesleges jelenet, a nõ vadászik, vagy biciklire pattan randevúra sietve, az ifjú pár
hosszú percekig, hosszú léptekkel gázol a szavanna füvében, a káprázatos arcélû csábítót,
(Carloto Cotta), aggódva próbálja barátja lebeszélni.
Miguel Gomes a filmidõ zsonglõre, a mellékesnek tûnõ szituációk a régmúlt megfoghatat-
lan hangulatát idézik. Kezdetleges, szimpla világítás, jóformán tényleg csak fekete-fehér-
ben, Rui Poças szinte kézzel kurblizott kamerája azonban izgalma hajlékonysággal követi a
cselekményt. Ovális betonmedencébe ugrálnak a mulatozók, míg a házigazda orosz rulet-
tel kísérli meg a revolveres öngyilkosságot. A háttérben a feketék, cselédek, teaszedõk,
falusiak néma serege, közelg a perc, amikor fegyverrel ûzik el a gyarmatosítókat.
A kávéházi asztalnál monologizáló idõs Aurora mögött az áruház folyamatosan tovaúszó moz-
gólépcsõje dinamizálja a teret, a fiatal Aurora, Ana Moreira elrajzolt arca, elálló fogai, me-
redt tekintet önmagában vibrálóan szélsõséges. A függõágyas szerelmi aktusban, évek óta
hiányolt, érintetlen szeméremszõrzet buja sötétje villan elõ, a mámorba ájult szerelmesek
premier plánja rejtett poézist sugall.
Nem is tudjuk, mit láttunk, mohó szemmel hallgattuk az elbûvölõ kép-zenét. Ezt a film-cso-
dát csak vájtszemûeknek, a filmkultúra felkentjeinek ajánljuk.
Miért találkozunk ilyen ritkán, a mi 70-es éveinkhez hasonlíthatóan mûvészfilmes portugál
kínálattal? De rég is volt, amikor a fruskákat csábító cukrászmester, a zseniálisan gesztikulá-
ló Tadeusz Kantor hasonmás genitális ereklye-gyûjtõ akcióit figyelhettük...
vjúská 2013 márc. 01. - 13:19:12
(4/5)
Az elejét indokulatlanul hosszúnak találtam, a második fele viszont abszolút lenyûgözött. Amikor csak a természet zajait hallani a többit pedig hozzá kell képzelni... A pillantások amikor a férfi és nõ egymásra néz sok mindent elárulnak, nem kellenek szavak. Különösen tetszett a megismerkedésük jelenete. Minden pillanata csodálatos, a gesztusaik, mozdulataik, a finom kis utalások. Melankolikus és van benne valami örök érvényû.
9/10
4427 2013 febr. 26. - 19:54:10 9/10
(3/5)
Aki a "jól megcsinált" amerikai filmeket szereti csak, az nyugodtan hagyja ki. Aki viszont hagyja elbûvölni magát egy portugál zsenitõl, az ki ne hagyja!
Tatus60 2013 febr. 25. - 11:30:00 Előzmény sanderb
(2/5)
Sokszor jár így az ember, várja a beharangozott csodát... és csalódik.
Lassú sötét tónusú fekete fehér képek. Egyszerû történet. Pedig a legnagyobb (Tarkovszkij) egyszer elmondta:
Egy filmnek szólnia kell valamirõl!
Talán érdekessé teszi a némafilmes jeleneteket kísérõ narrátori szöveg.
sanderb 2013 febr. 03. - 16:05:41
(1/5)
Az atmoszférája bizarrnak tûnik, a címe ki tudja, mire utal, és még ráadásul romantikus dráma(!)... Már furdal a kíváncsiság.