Az aszfalt királyai

Ford v. Ferrari / Le Mans `66
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott amerikai életrajzi dráma, akciófilm, 152 perc, 2019

Értékelés:

282 szavazatból
Szerinted?
Az Oscar-díjas Matt Damon és Christian Bale a főszereplői az igaz történet alapján készült filmnek, melyben a látnoki erővel bíró autótervező, Carroll Shelby (Damon) és a vakmerő, brit születésű autóversenyző, Ken Miles (Bale) együtt küzdenek meg a vállalati beavatkozással, a fizika törvényeivel és saját démonjaikkal, hogy megépíthessenek egy forradalmi versenyautót a Ford Motor Companynek, amivel legyőzhetik Enzo Ferrari autóit az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen.
Bemutató dátuma: 2019. november 14. Forgalmazó: Fórum Hungary

Stáblista

Díjak és jelölések

  • Oscar-díj

    2020
    Legjobb vágás

Hozzászólások

Szerinted?
5/10
Blasius Biagio okt. 01. 14:09:28 5/10
Még megjegyezném, hogy 66-ban a 330 P3 4L-es motorja adta le a max teljesítményét 8000-es fordulaton, tehát ha úgy vesszük a GT40 sikere a nagyobb 7L-es motor alacsony 6200-as teljesítménymaximuma is lehetett. Számomra pont ezért érthetetlen a film alapgondolata a "7000-as fordulatszám". A 4.7-es GT40-ek majd mind motorhiba miatt estek ki, a 330 P3-ak között egy motor, egy váltó, egy baleset miatt, a negyedik rajthoz sem állt. Plusz nem árt megnézni, hány 330 P3 (3 db) és hány GT40 Mk II. rajtolt (8 db). A Ford kétszer annyi versenyautóval nevezett, mint a Ferrari. Erről nem szól a film. 97,6 millió USD-ból annyira nem tellett a rendezőnek, hogy fél órát utána olvasson ennek az egésznek. Természetesen a németek gyalázása az elhangzik a filmben -akik 66-ban a 2L alatti motorral 4., 5., 6. a nagy gépek mögött- és az olaszok szintén "digók". Ken Miles ráadásul Porsche versenyzőként futott be és komoly eredményi voltak a német márkával.
5/10
Blasius Biagio okt. 01. 13:31:14 5/10
Nem realisztikus autóverseny jelenetek. Egymásnak verseny közben odakiabáló versenyzők. Egymás mellett majd percen keresztül száguldó autók és egymásra pillantgató versenyzők. Nincs benne egy realisztikus előzés. Vagy a váltókart, vagy a pedálsort látjuk, ha akció van. Ráadásul legalább fél órával hosszabb a film annál, ami reális lett volna. Ezen kívül ami látszik, a fordulatszám, valahogy nagyon erre sikerült kihegyezni az egészet, pedig a győzelem kulcsa vélhetően nem ez volt. Továbbá a GT40 fejlesztése komoly mérnöki munka volt, ez teljesen elsikkad. Egy nagyon jó angol nyelvű cikk, tele műszaki részletekkel, ill interjú idézetekkel. (6200 rpm fölé versenyen sohasem pörgették a motort): https://www.roadandtrack.com/motorsports/a29798198/ford-gt40-mk-ii-le-mans-analysis/ Összességében szerintem egyszer nézhető film, nagy költségvetésből egy közismert sztoriról sikerült egy közepes-gyenge filmet készíteniük, nyilván jelentős Ford támogatással. Sok szép autó van benne, ez igaz.
8/10
Zachariah máj. 27. 21:43:43 8/10
Bár Matt Damon is elég jól alakít, Christian Bale nagyon erősen ott van a vásznon. A versenyes jelenetek jól eltaláltak, valóban megvan a dinamikus kisugárzásuk, még ha nem is ez az első ilyen film.
proklima@freemail.hu ápr. 05. 10:47:37
"Jó stopperod van. -Adjak egyet? Francia." Vagy mikor a kerékanyát ledobta a Ferrari boxban, azok meg hülyét kaptak. Azon molyolni, hogy mennyit pörgött, vagy nem pörgött (látható a filmben, hogy 8.000) 320-al, vagy 350-el ment (mikor kör rekordot döntött, az 350 volt). A feeling a lényeg. Már a megjelenésekor láttam a filmet. Most újra megnéztem. Nálam továbbra is 10/10.
10/10
joergie jan. 10. 17:19:35 10/10
Ez egy Jason Bourne előzményfilm.
offtopic
Belmont 2023 júl. 16. - 14:13:54
Bírom, amikor technikai buzik azt kérik számon egy mozifilmen, hogy nem dokumentumfilm.

Történelmi filmeknél egy bizonyos szintig van ennek értelme. És nyilván mindenkinek van valami bogara, amit dédelget. De én ha tudományos vagy szakmai hitelességet akarok, akkor olyan filmet nézek, csak az másnak dögunalom lenne.

Ha mozizás helyett két órán át szakzsargont és adathalmazt kéne laikusként végigszenvedni, senki se ülne be rá.
10/10
DUNAWÖLD 2023 máj. 21. - 14:12:21 10/10
Cukorkásbolt a fiúknak. Kiszínezve.
7/10
Lámai Dala 2022 nov. 24. - 18:45:12 7/10
A film több sebből vérzik.
A big blockos GT 40-es, amivel végül Le Mansban lenyomták a digókat
1. nem tudta a 350km/h-t.
2. nem forgott 7000-ig vagy afölé.

1966 Ford GT40
6996 cm3 V8 big block OHV , hengerenként 2 szelep, furat 104.9mm, löket 101.2mm
492LE/6200 rpm
644Nm/5000rpm
1216,5 kg full tankkal, sofőr nélkül
4 gangos manuális nyomatékváltó

1. 145km/h
2. 225km/h
3. 268km/h
4. 320km/h

Szóval a small blockos első verzió (4736cm3) elforgott 7400-ig, de a végső big blockos amivel végül versenyeztek, nem.
Az max. 6200-t tudott és 320km/h-t.

A digó vasak pedig simán elforogtak 8800-ig, mivel rövid löketű pörgős (DOHC) motorjuk volt. (77mm X 71mm)
V12 420LE/8000 rpm, 800kg, 5 gangos váltó
Roberto DiCapribogyó 2022 nov. 21. - 19:21:16 Előzmény InteriorLulu
Beidézem Nakahara kommenttársunkat, mert pont ezt gondolom én is: "Kár a hollywoodi klisékért a versenyek közben, amikor a dramatizálás fő eszköze a sebességváltás. És hogy a főhős körbeautózza az ellenfelét előzés közben. És hogy az utolsó körben még 3 autót megelőz. Ezek messze vannak a realitástól és engem idegesítettek a filmben."

Értem, hogy te máshogy éled meg, de nekem ezek bugyuta, sablonos dolgok (úgy tűnik másnak is feltűntek ezek) és tényleg idegesítő, amikor azért nyer Bale karaktere egyszer, mert pl. jobban nyomja a gázt...ha már valós eseményeken alapul, akkor ezt a versenyek megjelenitésekor is szem előtt tarthatték volna (az életszerűséget), ezért nekem csak egyszer nézős film.
Röviden: egyetértünk, hogy nem értünk egyet:-).

/Ezzel szemben ha pl. sci-fit nézek nem nagyon érdekel a realitás, pl. Prometheusnál csomóan vinnyognak hogy milyen életszerűtlen dolgok vannak benne, ott pl. el tudom engedni ezeket simán, de ilyen "true story"-knál nem./
9/10
InteriorLulu 2022 nov. 21. - 13:55:06 9/10 Előzmény Roberto DiCapribogyó
"Ez az, ami a filmben nem jelent meg..."
De igen, pont ez a lényeg, erről beszélek, hogy a filmben egyértelműen megjelent, átjött, hogy - nyilván többek közt - a sebességváltás és gázadás halálpontos időzítéseivel tudott olyan veszettül jó pilóta lenni Bale karaktere, amilyen volt. Egyértelműen átjött, részben mert erről beszélnek is, részben mert sok snitt pontosan ezt mutatta, ábrázolta; és ez még akkor is így van, ha adott esetben mi nézők bármilyen kameraállásból pusztán csak annyit látunk, hogy gyorsul az autó, és nem látunk sebességváltást.

Úgyhogy szerintem egyszerűen túlgondolod a dolgot. Ami engem illet, valóban igen jó filmnek tartom, és a maximális pontszámot tőlem nem azért nem kapja meg, mert a versenyjelenetek tényszerűen nem dokumentumfilmes megközelítésűek (azaz a valóságoshoz képest valóban elnagyoltak, ha tetszik bugyuták), hisz egy játékfilmtől ilyen nem is várható el - pláne, ha egyébként határozottan lejön az, ami bizonyos jelenetekben, snittekben nem okvetlenül. És más egyebek mellett pontosan azért is teszem ilyen magasra ezt a filmet, mert ez a szerintem fontos faktor, amiről beszélünk, bizony határozottan lejön, átjön, és én ezt tartom lényegesnek, nem pedig azt, hogy ennek kapcsán adott jelenetben mit látok, vagy mit nem látok.
Összes hozzászólás