Húsz óra

12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 108 perc, 1965

Értékelés:

94 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

94 szavazatból
Szerinted?
Vetítések:
20:35, péntek (augusztus 09.)
M5
1965, egy kis falu Magyarországon. Húsz órát tölt egy riporter a faluban, hogy az elmúlt húsz év eseményeit felidézze. Négy, a földosztásnál, még 1945-ben együtt induló cseléd élete bontakozik ki a riportok, visszaemlékezések közben. Jóskából termelőszövetkezeti elnök, Vargából ávós lett, aki az 50-es évek elején majdnem lelőtte a pártból kilépő Balogh Antit. Jóska sem szeplőtelen. A Kiskovácsot kitetette az egyetemről, majd 1956-ban Varga ellen vezeti az embereket. A forradalom után Varga rendet akar teremteni, de tévedésből az ártatlan Kocsis Bénit lövi le az ajtón keresztül. Varga azóta elköltözött a faluból, de kiderül, az emlékek, a sebek ma is élnek az emberek szívében…. A Magyar Játékfilmszemle és a Filmkritikusok Díjain kívül a film a Moszkvai és a Velencei Filmfesztiválon is díjat nyert.

Stáblista

Szereplők

Balogh Antal
Ifjabb Varga Sándor
Kocsis Béni
Kiskovács
Riporter
Varga Sándor
Vencel György
Kiss doktor
Balogh Antal fia
Cuha András
Kocsis Benjáminné, Ilonka
Tanácselnök
István bácsi
Jóska felesége
Ifjabb Kocsis Béni

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
m.kaladze jan. 19. 22:36:30 Előzmény Sindelar
ha jól értelmezem a filmet és amit mondasz akkor Varga egy személyben személyesíti meg a Rákosi féle korszakot. Jóska a Kádár féle modern szocializmust vagy gulyás-szocializmust. Anti pedig a 56osok ideológiáját, direkt nem úgy írtam hogy korszakot mert az 1989 utáni a film maga meg ugyebár 1965ös.
ef 2023 okt. 25. - 08:16:23
Jól szemlélteti az bolsevík ÁVÓ-s lélekrajzát.
10/10
Sindelar 2023 okt. 01. - 15:11:07 10/10
Nem, a két ember (a filmben) ugyanazon az oldalon állt. Együtt és az országban az elsők között számolták fel a környékükön a nagybirtokrendszert, az 1945 utáni változások lelkes hívei voltak. De a dolgok később nem Anti elképzelései szerint folytak, ezért kilépett. Jóska még csak nem Anti kritikáival nem értett egyet, hiszen ő maga is tudta, hogy sok dolog nem úgy alakult, ahogy kellett volna (lásd Béni esetét, és ahogy arra Jóska reagált). Ő azzal nem értett egyet, hogy Anti feladta, hogy tegyen a dolgok helyes mederbe tereléséért, és hogy magát igazolja, az együtt elért eredményeikről is megfeledkezett, amin Jóska felháborodott.

Amit írtál, annak semmi köze nem volt kettejük konfliktusához. Anti nem idegenedett el Jóskától (mások sem, Jóska végig köztiszteletben álló személy). A világnézetük gyakorlatilag megegyezik (a filmben). A dolgok alakulásáról volt más véleményük. Jóska egy pillanatra nem adta fel, hogy a nép érdekében cselekedjen, és hogy az események úgy alakuljanak, ahogy annak idején megálmodták. Anti pedig feladta, sőt, hogy ezt igazolja, az egész húsz év eredményeit tagadni kezdte, és odáig ment, hogy összeszűrte a levet egy feudális elemmel, aki ellen annak idején Jóskával együtt harcoltak, és a feudális figura befolyása alá került. Jóskának ezen megszakadt a szíve, de megbocsátott Antinak, mert tudta, hogy nem meggyőződésből tette, csak azért, mert gyenge és befolyásolható jellem volt, míg Jóska egy rendíthetetlen karakter.
kistroglodita 2022 szept. 24. - 22:23:54
Tévúton jársz. A két ember konfliktusa az, hogy a kommunista rendszer erőszakkal akar változtatást elérni, amitől a nép elidegenedik. Aki pedig a nép érdekében tesz a hatalom részeként, az egyedül marad, és őt is gyűlölik a hatalom bűnei miatt. A könyv írója, amiből a film készült, demokrata-párti ember volt, aki pont, hogy tragédiának tartotta, hogy '45 után nem volt lehetőségünk demokratikus berendezkedést kialakítani.
vino-et-veritas 2022 febr. 23. - 17:40:11 Előzmény kritikus mûvész
Azért attól, még nem lett volna rögtön "színészóriás", ha mást is játszik...
kritikus mûvész 2022 febr. 22. - 05:27:03 Előzmény vino-et-veritas
Sárdy-tól ez nem is volt elvárható... , s valószínű hogy senki nem is várta el tőle,
hogy "színészóriás" legyen bármikor is...
10/10
Sindelar 2021 nov. 28. - 11:21:17 10/10
A film pont arról szól, hogy a közösség ki tudott emelkedni a nyomorból az új rendszernek köszönhetően. Aminek megannyi hibája is volt, a végső összecsapás Jóska és Anti között pont ennek a belső konfliktusnak a kicsúcsosodása - fontos, hogy ez belső konfliktus, hiszen egy oldalon állnak és közösek a céljaik -, amiből az alkotás Jóskát hozza ki győztesként. Jóska monológja ebben a viadalban a film lényege és csúcspontja, ami eldönti ezt a kérdést. Mindazok a problémák, amelyeket Anti jogosan sorol fel, korábban is léteztek, csak éppen sokkal súlyosabban, miközben Jóska, Anti gyermekeit hatékony példaként felhozva, szembesíti Antit azzal, hogy a lehetőségeik bizony ugrásszerűen kiszélesedtek az új rendszernek köszönhetően. Korábban elképzelhetetlen volt, hogy egy átlagos paraszt- vagy munkáscsalád gyermeke továbbtanulhasson és kitörhessen a nyomorból. A legtöbb ember néhány év elemit végezhetett csupán. A továbbtanulás lehetőségei, a nyomorból való kitörés, a társadalmi mobilitás teljes mértékig az új rendszer eredménye és vívmánya. Antinak pedig ezt a tényt el kellett ismernie, jogos sérelmei ellenére. Ezt pedig már csak azért is teszi meg, mert ő is gyűlölte a régi rendszert, a földesurak, arisztokraták, grófok, bárók elnyomását, ő is élharcosa volt az 1945 utáni földosztásnak, a korábban mélynyomorban élő közösségük felszabadításának. Abban messzemenőkig igaza volt, hogy a rendszer nem olyanná vált, amilyenné szerette volna, hogy váljon, de Jóska érvei döntőnek bizonyultak.

Hogy hogy jön ide az olajválság, magad sem tudod, csak mint egy felhúzhatós játékautó, ledaráltad a bemagolt mantrádat, témától függetlenül. Hogy Fábri Zoltán kommunista volt-e, nem is lényeges, mert Jóskáék forradalmához nem is kellett kommunistának lenni. Szociáldemokraták, a Nemzeti Parasztpárt (Veres Péterék pártja), demokratikus szocialisták stb, mind ellene voltak a régi, feudális rendszernek. Innentől kezdve lényegtelen, hogy Fábri konkrétan kommunista volt-e, mert a feudális világ csúfos bukását nem csak a kommunisták üdvözölték. Progresszív, baloldali ember volt, ez kétségtelen.
10/10
Sindelar 2021 jún. 23. - 13:30:38 10/10 Előzmény feketevipera
Akkor valószínűleg egy másik filmet néztél, aminek ugyanez a címe. Szó sincs a filmben arról, hogy az új hatalom ugyanolyan lenne, mint az előző, ahogy arról sincs szó, hogy ugyanott tartanának, mint 1945-ben. A régi világ meghaladását mindannyian ugyanolyan heroikus , katartikus élményként élték meg. A régi földesurakat, beleértve a régi grófjukat, egyikőjük sem sírta vissza. Aki egyébként elfogadta, hogy vége a kiváltságainak, a maga tehetségtelenségében eltengette az életét. A szürreális inkább az, amikor azok sírják vissza a régi földesurakat, akiknek ehhez az ég egy adta világon semmiféle érdekük nem fűződik.
10/10
Sindelar 2021 jún. 23. - 13:14:23 10/10 Előzmény Gazdatest
Vagy inkább te akartál mindenáron kritikus filmet látni benne. Ez egyébként jellemző felszínessége a rendszerváltás utáni Magyarországnak, mindenben anti-szoc állásfoglalást belelátni. Hofi is tartott ettől, hogy a jobboldal kisajátítja, és tévesen/rosszhiszeműen egy anti-szoc figurának állítja majd be halála után, úgyhogy még idejében eloszlatta ezeket a téveszméket, többek között a fergeteges Antall-paródiájával (youtube-on fent van, kötelező darab).

Aki látta, hallotta elnök Jóska monológját, miközben Antit püföli, tudja, miről beszélek. Óriási monológ, az egész korszak benne van. Ilyet írni, hogy hogy ment át a politikai rendszer rostáján... Elnök Jóska maga a megtestesült szocializmus, ahogy a rendíthetetlen, közösség-alapú szemléletével összetartja a düledező közösséget. Pontosan ezek a típusú emberek hiányoznak ma. A helyüket átvették az oligarchák, vérszívó piócák.

Elnök Jóska személyisége viszi a hátán a filmet, ahogy egy Ady-féle "érted haragszom"-mentalitással óvja a közösséget annak saját hülyeségeitől, provincializmusától, maradiságától, földhözragadtságától, és próbál a haladásnak gyökeret verni az ugaron. A Dúvad is hasonló tematikájú, bár a főhős ott merőben más karakter. Ott a nyomorból kitörő, elsőgenerációs értelmiségi, az elsőgenerációs progresszív figura csap össze a súlyát vesztett, bukott Döbrögivel, a Húsz órában a főhős még nem az iskolapadban pallérozódott, őt még nem a pozitív, hanem a negatív sorsa nevelte. Cuha András sorsa is tanulságos, és érdekes, hogy Magyarországon akkor a fiatalabb generáció még progresszívabb volt a szüleinél.
10/10
öregvidra 2021 febr. 27. - 11:29:11 10/10
Fenomenális...Páger és a többiek játéka feledhetetetlen...
Összes hozzászólás