A The Isle Hotel egy izgalmas interaktív film, ahol a nézőnek kell megoldania egy tipikus Agatha Christie-krimit egy csupa fura alakkal teli szállodában.
Közhely, de igaz: a 2020-as évek az új '90-es évek! Legalábbis ami a szórakoztatóipart illeti, hiszen pár éve új részekkel bővült az X-akták, a Twin Peaks és a Kacsamesék is, folytatás készült a Mátrixhoz és a Bad Boyshoz, újra koncertezik a Guns N’ Roses és a Rapülők, valamint nemcsak a Szerencsekerék tért vissza a magyar tévéképernyőkre, de Geszti Péter is (miután újra feltette magát a térképre a youtuberré átvedlett Friderikusz podcastjében). És miután látványos mozifilm készült a '90-es évek legelejének egyik legmeghatározóbb társasjátékából, a Dungeons & Dragonsból is (kritikánkat lásd itt), tényleg nincs mit csodálkozni azon, hogy a retróláz visszahozta a 30 évvel ezelőtt divatos videójátékos műfajt, az „interaktív filmet” is.
Talán már nincs meg mindenkinek, ezért jöjjön egy kis technikatörténeti gyorstalpaló! Az interaktív filmes zsáner akkortájt élte virágkorát, amikor a floppy lemezeket varázsütésre felváltották a CD-k, és az így megnőtt tárolókapacitást a játékkészítők arra használták fel, hogy hús-vér színészekkel felvett jeleneteket pakoltak minden játékba. Ezek persze akkoriban még nagyon pixeles videók voltak, és a szereplők szinte mindig szembántóan elütöttek a digitálisan megrajzolt háttértől... Mégis,
az, hogy a Star Wars-filmek sztárját, Mark Hamillt a Wing Commander 3-ban mi terelgettük ide-oda két bevetés között, eldöntve, kivel miről beszéljen, akkorát ütött, hogy az űrhajófal adta a másikat!
Természetesen az interaktív film „forradalmi újításából” eleve az irányítható párbeszédekre, a tárgyak megvizsgálására és zsebre vágására, valamint a különféle puzzle feladatok megoldására alapuló kalandjáték műfaja profitált a legtöbbet. Ennek a korszaknak voltak a legendás videójátékai, a The 7th Guest, a Phantasmagoria és az Under a Killing Moon, amelyek lényegében mind ugyanarra a sémára épültek: a játékos viszonylag szabadon bebarangolhatott egy zárt teret, ami jellemzően az Agatha Christie- krimikből vagy a horrorfilmekből ismert, hatalmas ház volt, megannyi szobával és sötét titokkal... Ha a játékos egy dramaturgiailag fontos tárgyhoz nyúlt hozzá, vagy beszédbe elegyedett egy kiemelt szereplővel, akkor elindultak az oda passzoló élőszereplős filmrészletek. Ha jól kombináltunk a megszerzett információkkal, akkor előrelendült a cselekmény: megnyíltak az újabb helyszínek, ahol megint mi választhattuk ki, mihez piszkálunk hozzá és kivel állunk szóba. A gyilkosságokban és misztikus elemekben sosem szűkölködő történetek persze számos ponton el is ágaztak, így a játéknak többféle befejezése is létezett (amellett persze, hogy a főhős akár idejekorán el is halálozhatott, ha rosszul döntöttünk egy rázós szituációban).
Ezt a régi, jól bevált receptet követi már egy ideje Netflix is: a streaming óriás kínálatában évek óta kiemelt helyen vannak az interaktív filmek. Jelenleg épp a Válaszd a szerelmet! az egyik legnépszerűbb tartalmuk a TOP10-ben, de már az Escape The Undertakerben is egy csapat suhancot irányítva kellett betörnünk egy kísértetkastélyába (kritika itt), a Segíts Bear Gryllsnek pedig egy olyan interaktív show volt, ahol a híres tévés túlélőt kellett istápolunk a vadonban (itt írtunk róla bővebben).
De a Wales Interactive nevezetű fejlesztőstúdió is legalább olyan elkötelezett híve ennek a zsánernek, mint a Netflix. Legújabb interaktív kalandjátékuk, a The Isle Tide Hotel szeptember 12-én jelent meg PC-re, PS5-re, PS4-re, Xboxra, Switch-re és Macre. De iPhone-on és androidos telefonon is játszható – jelen sorok írója az utóbbin próbálta ki, és azóta is ezen nyomogatja a választási lehetőségeket, mert a készítők nem kevesebb, mint hétféle befejezést ígértek!
Az alaphelyzet itt is a szokásos: kívülállóként csöppenünk bele egy titokzatos, ódon épület, a címbéli The Isle Tide Hotel csodabogár lakóinak bizarr életébe.
A velük való beszélgetésekkel, valamint a leveleik, naplóik, papírfecnijeik elolvasásával, a zakózsebeik, íróasztalfiókjaik és régi családi fotóik megvizsgálásával kell megoldanunk egy szövevényes rejtélyt. Ezúttal egy Josh nevű brit fickót kell irányítanunk, aki egy nap zavaros levelet kap egy előkelő szálloda címével egy magánnyomozótól, aki azt állítja, hogy a férfi rég nem látott lánya egy furcsa hotel foglya, és azonnal ki kell szabadítani az ott tanyát vert holdkóros szektatagok karmaiból, mielőtt túl késő lenne...
Josh (akit a ebben az interaktív filmben a Blacklist, a Gentleman Jack és az Outlander tévésorozatok sztárja, Michael D. Xavier alakít) hiszi is meg nem is ezt a különös históriát, miközben a játék nyitójelenetében egy taxiban zötykölődik az Isten háta mögötti szállóba. A hotel valóban impozáns, de már az első utunkba eső alkalmazott, a recepciós sem túl bizalomgerjesztő fickó – a Trónok harca jellegzetes arcú Éjkirályát alakító Richard Brake kiváló választás volt erre a szerepre, minden mondata a szívbajt hozza az emberre!
A következő néhány órára viszont teljesen magára marad a főhős a látszólag decens brit urak és illemtudó úrhölgyek belterjes világában, ahol valójában mindenki egy sötét kultusz tagja: különc kéjenc, gyagyás gyilkos vagy csodabogár cselszövő... Akad persze néhány szövetségesünk is ezen a szobáról szobára feltáruló, elátkozott helyen. A levelet küldő magánnyomozó, vagy egy-két barátságosabb szektatag néha segít nekünk, de az előbbi rendre eltűnik, mert fenn kell tartania az inkognitóját, az utóbbiak pedig mindig megkérik az árát annak, ha tőlük kívánjuk megszerezni egy zárva tartott ajtó kulcsát, vagy az információt arról, hol tartják fogva Josh lányát.
A játékidő nagy részében tehát kizárólag csak az eszünkre és a megérzéseinkre tudunk hagyatkozni.
Amíg a hotel különös lakói egy furcsa szeánszra készülnek, a játékos Josh-sal együtt tapogatózik szó szerint a sötétben, és próbálja villámgyorsan átkutatni a szobákat, levelekből és elcsípett párbeszédekből összelegózni azt, milyen ördöngös dolgok folynak a szép és drága kárpitok mögött. A készítők dicséretére legyen mondva, a szállodában való barangolás legalább olyan jóra sikeredett, mint a szereplők castingja.
A címbéli hotelben a bizarrsága ellenére is van valami megkapó. itt egész egyszerűen megállt az idő. Ódivatúak a ruhák, bronzból van öntve minden fürdőkád, vaskos bőrkötésűek a könyvek, írógépen írták a leveleket, recsegő rádióból szól a dzsessz. Mindent áthat a miazmás gonoszság és az ódon falak közt lappangó, ezernyi sötét, ősi titok.
A fentiek alapján azt hiszem, egyáltalán nem túlzás, hogy már maguk a készítők is úgy reklámozták korábban ezt a játékot a honlapjukon, hogy
ez nem más, mint a brit Twin Peaks és egy zúzósabb Tőrbe ejtve keveréke!
Reméljük, ugyanúgy, ahogy a Twin Peaks és a Tőrbe ejtve is kapott nemrégiben folytatást, úgy hamarosan a Wales Interactive is kirukkol majd egy újabb kellemesen félelmetes és izgalmas interaktív filmmel!
Ítélet: 8/10
Kiknek ajánljuk? Mindenkinek, aki szereti a Twin Peakst, Agatha Christie krimijeit és a '90-es évek interaktív filmjelenetekkel tűzdelt kalandjátékait. De főleg azok fogják szeretni, akik mindig is szerettek volna Cooper ügynök vagy Miss Marple bőrébe bújva izgalmas rejtélyeket megoldani!