Éjszakai utazás a meseautókon - interjú

A Múzeumok Éjszakáján most beülhetsz a muzeális értékű autókba, és azt is megkérdeztük Csikós Zsolttól, a szervezőtől, hogy ez neki miért jó.

A Totalcart a közönség csak úgy ismeri, mint az őrült autómániások gyűjtőhelyét, ahonnan naponta kiesik egy-két szókimondó cikk, vagy olyan téma, amit kevesen mernek megpiszkálni. Emiatt a szerkesztőség egy egészen sajátos, kicsit különc szigete a hazai autós újságírásnak. Olykor több ezer embert megmozgató rendezvényeikkel, saját autóik reszelgetésével és tulajdonképpen már-már magánéletükbe való betekintéssel rengeteg rajongót és legalább ennyi kritikust is szereztek maguknak, de az, hogy már tizenöt éve léteznek, és a hazai piacon vezető helyet foglalnak el jelzi, hogy valamit mégiscsak jól csinálnak az autós újságírás ámokfutói.

Ezúttal a június 20-án megrendezésre kerülő Múzeumok Éjszakája programsorozat keretén belül készülnek valami szokatlan dologgal: nem csak kiállítják a young- és oldtimer korú autókat, hanem lehetőséget adnak a közönségnek arra, hogy utazhassanak is velük, hogy megtudják, milyenek. A rendezvény egyik szervezőjével, , Év Autója zsűritaggal beszélgettünk:

- Zsolt, honnan jött az ötlet és mi az, ami kellő lendületet adott ahhoz, hogy megautóztassátok a kilátogatókat? Miért?

A statikus bemutatók - múzeumok, kiállítások - festményekké teszik az autókat, az ember odamegy megnézi, jaj, de szép, esetleg mond valamit egyik-másikról a gyereknek, ha tud, majd továbbáll. Egészen más egy olyan rendezvény, ahol a járművek mozognak, lehet hallani az ajtócsukódásukat, az indítómotorjaik berregését, ahogy felzúg a furcsa hangú motorjuk, be lehet szippantani kívül a szokatlan kipufogógázaikat, belül a ragasztóanyagaik, kárpitjaik, ódon vegyszereik egyedi illatát. Halott helyett élő gépeket lehet megtapasztalni, ez egy teljesen más dimenzió.

- Szerinted van-e esélye annak, hogy a jövőre nézve az autózás ne veszítsen a fontosságából, vagy lassan már csak úri passzió és szép hobbi lesz?

Az olyan országokban, ahol magas az életszínvonal, az autógyártók komoly problémája kezd lenni, hogy a csajok, srácok kvázi a Facebookon söröznek egymással, ha menniük kell, biciklire pattannak, esetleg bérelnek autót, de nemhogy autót, hanem bármit is birtokolni kevéssé szeretnének. Az biztos, hogy a közlekedésről alkotott nézeteink alaposan átalakulnak majd a közeljövőben, de az autó nem tűnik el, sőt, messzebb megyek - a benzin- és dízelmotor előtt is még szép, hosszú jövő áll. Amit tudunk: a drága autók, a sportkocsik, a veteránjárművek piaca virágzik, sőt, burjánzik, a különlegességért úgy látszik, az emberek kiteszik a pénzt. A kárvallottak az átlagos autók lesznek.

- Mi alapján válogattátok össze ezeket az autókat?

Elvárás volt, hogy mind 20 évesnél idősebb legyen, mert ezek azok a típusok, amiket már nemigen tapasztal meg az átlagember. Egyetlen kakukktojás egy BMW Z3 Coupé lesz - de nem szabad elfelejteni, hogy a ritkaság gyorsítja a hobbijárművé válást, egy Ferrari már szinte abban a pillanatban veteránautónak mondható, ahogy leállítják a gyártását...

Azt is kértük a hozzájárulóktól - hiszen itt az olvasóink kocsijai szerepelnek majd -, hogy szép, de ha nem szép, akkor meg valamilyen szempontból érdekes legyen a jármű - gondoltam itt családi sztorira, a típus különlegességére, esetleg valamilyen privát mániára a háttérben.

 

 

- Szerinted mi az, ami igazán megragadhatja majd a kilátogatókat?

Egy ingyenes rendezvény, ahol nemcsak látni, de mozogni is lehet látni ennyi régi autót, sőt, a többségükbe be is lehet ülni - hogy a fenébe ne lenne izgalmas? Van még ilyen lehetőség bárhol, bármikor máskor? Egy kezemen meg tudom számolni a hasonló indíttatású eseményeket, s az azokat szervező ismerősöktől tudjuk: az emberek imádják őket.

 

- Magad is veteránautó-gyűjtő és -tulajdonos vagy. Mi lenne az első tanácsod annak, aki esetleg szeretne belevágni?

Olvasson sokat erről a hobbiról, mielőtt akár csak gondolatban nekikezd. Még annál is többet. Csak vért és könnyet tudok ígérni - a végén halvány reménnyel, hogy kap egy olyan járművet, ami további vér és könnyek árán használható, majd ha még mindig marad ereje, elhatározása, pénze, ideje, akkor további vér és könnyek árán talán még jó is lesz. De a legvége, az a valószerűtlenül távolba vesző legvége, amikor (majdnem) minden működik, és az autó szép - nos, az olyan különlegesség, amit átlagautós soha nem élhet meg. A jó veteránautót és a hozzá kapcsolódó élvezetet nem lehet megvenni boltban, azért keményen meg kell küzdeni - kicsit olyan ez, mint megmászni az Everestet. Ezért különleges a Totalcar Múzeumok Éjszakája, így talán már elég plasztikus a magyarázat. Ne feledjék, Hungexpo Passzázs szombat, este 7-10 óra. Parkoló a IV-es kapu felől lesz, bent.