Elképesztően néz ki Keanu Reevesék sci-fi sorozata, amelyen magyarok is dolgoztak

Az Amazonra felkerült Titkos szint 15 epizódja a Pac-Man, az Unreal Tournament és más kultjátékok világán játszódó minitörténeteket mesél el, olyan sztárok tolmácsolásában, mint Arnold Schwarzenegger és Kevin Hart.

Tavaly decemberben került fel az Amazon Prime Video kínálatába a Blur Studio és az Amazon MGM Studios saját gyártású, 15 részes animációs antológiasorozata, a Titkos szint (eredeti címén: Secret Level), amely a promóciós szövege szerint „a világ legkedveltebb videójátékainak világában játszódó történeteket mutatja be”, elképesztően látványos köntösben. Bár a széria jelen sorok írásakor is ott van még a magyarországi TOP10-ben, az az érzésem, hogy idehaza méltatlanul kevés szó esik róla, pedig lenne mire büszkének lennünk: 

a 15 epizódból 4 a motion capture videókban világszínvonalat képviselő budapesti Digic Pictures boszorkánykonyháján készült – többek között az is, amelyikben Keanu Reeves szerepel!

Forrás: Amazon Prime Video

 

Ennek ellenére, ha nincs az IDDQD blog szilveszteri podcastbeszélgetése a Digic munkatársaival, a Titkos szint debütálása simán elmegy mellettem, pedig pont én lennék elvileg a célcsoportja. A sorozat 15 epizódja ugyanis valóban egy-egy olyan ismert játék világába ugrik fejest, mint az Unreal Tournament, amelynek az Unreal-motorját azóta is előszeretettel licenceli 1998 óta mindenki, aki a lövöldözős akciójátékok műfajában utazik, vagy a The Outer Worlds, ami a Knights of the Old Republic II-t és a Fallout New Vegast fejlesztő Obsidian közelmúltbeli remeke.

Antológiasorozatról lévén szó, az egyes részek nincsenek összefüggésben egymással. Akár tetszőleges sorrendben is megnézhetők, így ebben a kritikában most én is előreveszem azokat az epizódokat, amelyeket magyar kezek alkottak, és majd csak utána térek ki azokra, amelyeken más csapatok dolgoztak.

 

2. rész: Sifu Egy életen át

A Digic csapata Ruska László rendezésében egy egészen különleges grafikai megoldást mutat be ebben az epizódban, ami a Sifu című 2022-es videójátékon alapul, 

esztétikájában viszont olyan, mintha a Disney Mulan-rajzfilmjét összegyúrták volna a Kill Bill legvéresebb leszámolásjeleneteivel és Sho Kosugi VHS-en rongyosra nézett nindzsafilmjeivel.

A történet középpontjában egy harcművész áll (a sifu jelentése: mester), aki egy zsúfolt nagyvárosban akar bosszút állni azon a bűnbandán, amelynek a vezére annak idején hidegvérrel lemészárolta az apját. Hősünk látszólag esélytelen a rátörő tetovált keményfiúk túlereje ellen, ám egy különös mágikus ereklye segít neki beteljesíteni a végzetét – csakhogy ezért szó szerint az éveivel kell fizetnie...

 

8. rész: Armored Core  – Eszközmenedzsment

Szintén a Digic dolgozott a FromSoftware 1997 óta kultikus népszerűségnek örvendő Armored Core játékainak adaptációján, amiben Keanu Reeves (helyesebben inkább a CGI-vel megfiatalított, és tetkókkal televarrt digitális verziója) egy óriásrobotot irányító pilótát alakít, aki sehogy sem találja a helyét a jövőbeli emberi társadalomban, viszont

fülig érő szájjal szórja az ólmot, ha harci drogokkal telepumpálva bevetésre indulhat a többtonnás, állig felfegyverzett monstrumát irányítva.

Ez az epizód egyértelműen a széria egyik legjobbja, pedig lényegében „csak” egy igen magas színvonalú erődemonstráció arról, milyen jó akciójeleneteket tudnak koreografálni a srácok a Digicnél. A Mátrix óta mindig öröm látni, ha Keanu Reeves egy-egy újabb ütős sci-fihez adja a nevét. Azt pedig, hogy a motorozás mellett a videójátokért is él-hal, régóta tudni lehet róla, hiszen a lengyel fejlesztésű Cyberpunk 2077-et is ő vitte el a hátán, így már rutinosan szerződhetett le egy újabb közönségkedvencnek szánt motion capture produkcióhoz.

Keanu Reeves a legnagyobb király az új Cyberpunk 2077 videójátékban

Az 56 éves sztár John Wick, John Constantine és Johnny Mnemonic után hamarosan Johnny Silverhandként is bevonul a popkultúra halhatatlanjai közé.

Tovább

 

 

14. rész: Honor of Kings – A dolgok rendje

A Honor of Kings egy leginkább Kínában népszerű online multiplayer játék, amely alaposan feladta a leckét az epizódot rendező Vicze Csabának, valamint a Digic csapatának, hogyan lesz ebből 18 perces animációs film... Végül elég látványosan megoldották ezt is: a történet főszereplőjének egy Yi Xing nevű árva fiút tettek meg, aki megpróbál szembeszállni a Tiangonggal, a futurisztikus várost irányító, mindent előre látó, halló és kalkuláló szuperszámítógéppel, aki

egy szoborszerű, öreg kínai bölcs képében leül vele go társasjátékot játszani, így döntve el a világ sorsát.

A bosszúra szomjazó Yi Xing úgy tudja, hogy a szüleit gyerekkorában a szuperszámítógép ölte meg, ám az isteni erőknek parancsoló mesterséges intelligencia elképesztő látomásjelenetekben mutatja meg neki a teljes igazságot és a lehetséges jövőt...

 

15. rész: Playtime - Beteljesedés

A Titkos szint 15. epizódjához eljutva a néző joggal teheti fel magának a kérdést:

miért nincsenek benne „a legjobb videójátékokat csokorba szedő antológiasorozatában” olyan ikonikus szereplők, mint Kratos, a God of War-széria marcona harcosa, vagy a Shadow of the Colossus bamba kőóriásai?!?

Ők momentán az utolsó részben pont benne vannak, de csak egy-egy cameo erejéig (hasonlóan a Little Big Planet horgolt babájáig), mert ez az epizód afféle „Best Of PlayStation”-válogatás lett. Nyilván lehet azon vitatkozni, hogy az antológiasorozatot tető alá hozó Tim Miller (aki többek között a Deadpool rendezője, de a szórakoztatóipari karrierjét a Digichez hasonlóan CGI-videókat gyártó stúdió, a Blur alapítójaként kezdte meg még a 90-es években) miért pont így állapodott meg a Sonyval, és egyáltalán, mi alapján mazsolázta ki a rengeteg ismert videójátékos cím közül pont ezt a 14-et a sorozathoz, de ez valószínűleg mind olyan háttéralkuk eredménye volt, aminek a részleteit sosem fogjuk megtudni...

Az minden esetre biztos, hogy Zorkóczky István rendezői irányításával a Digic csapata itt is profi munkát végzet. Bámulatos képsorokban vonultatták fel a PlayStation-játékok színe-javát egy olyan futurisztikus világban, ahol a fiatal főhősnőnek egy titokzatos alak csomagját kell ide-oda cígölnie biciklis futárként, miközben az okoskodó személyi droidja, Buddibot folyamatosan a szabályok betartásával traktálja, a fentebb emlegetett Kratos pedig az életére akar törni... Az epizód érdekessége, hogy Buddibot hangját az ismert hollywoodi komikus, Kevin Hart kölcsönzi, a bringás tinilány pedig nem más, mint a lánya, Heaven Hart.

A pojáca Arnold királytól a félőrült Pac-Manig

Minden szentnek maga felé hajlik a keze, de nem lennénk igazságosak, ha ebben a cikkben csak azokkal a Titkos szint-epizódokkal foglalkoznánk, amelyeket magyar kezek készítettek. Lássuk egy-egy bekezdésben a többit is!

1. rész: Dungeons & Dragons – A királynő bölcsője: A Dungeons & Dragons szerepjáték tavaly ünnepelte az 50. születésnapját, és mivel rengeteg kultikus videójáték kötődik ehhez a címhez (az Eye of the Beholdertől a Baldur's Gate-ig), valahol logikus, hogy helyet kapjon egy gémer antológiasorozatban. A francia Unit Image kisfilmje nem váltja meg ugyan a világot, de hozza a kötelező elvárásokat, és szépen bemutatja, milyen ütőképes lehet egy fantasy kalandozócsapat.

3. rész: New World – Üdv néked, Arthur, nagy király: Szintén a francia Unit Image-re bízták a 2021-es New World adaptációját, aminek az eredeti játékhoz ugyan nincs sok köze, de cserébe a Tom Cruise-féle A holnap határa fergetegesen morbid paródiája lett. A történet főszereplője, Aelstrom király, a muszklimiska pojáca (akinek tökéletes szinkronhangot találtak Arnold Schwarzenegger személyében!) hajótörést szenved, és Aeternum szigetén köt ki, ahol senki sem tud meghalni. Aelstromot azonban többször is látványosan lenyakazzák és kibelezik, miután szemet vet a helyi uralkodó koronájára egyértelműen ez a sorozat egyik leglátványosabb és legszórakoztatóbb epizódja!

 

4. rész: Unreal Tournament – Xan: A kultikus lövöldözős játékból Tim Miller csapata, a Blur Studio készített egész tisztességes adaptációt, amelyben harci robotokkal csapnak össze futurisztikus harcosokkal egy folyamatosan változó arénában.

5. rész: Warhammer 40.000 – Én nem ismerek félelmet: A Games Workshop legendás terepasztalos stratégiai társasjátéka, amihez számtalan regény és videójtáték megjelent már az elmúlt évtizedekben, a Blur Studióhoz került, akik beleadtak apait-anyait. A franchise ikonikus űrgárdistái ezúttal egy Isten háta mögötti bolygón purgálják a Káosz szentségtelen követőit. A végeredmény hangulatban és látványban is 10/10-es, úgyhogy ha ilyen lesz a Henry Cavill-féle Warhammer 40.000-sorozata is, akkor az Amazonnál a lehető legjobb helyen lesz ez a brand!

6. rész: Pac-Man – Körbe: A spanyolországi Illusorium igen különleges látványvilágra cserélte le a Namco 1980-ban piacra dobott arcade játékát, amelyben eredetileg egy sárga körcikk eszegetett gyümölcsöket, és kergetőzött négy szellemmel. Itt ugyanis egy sárga gömb duruzsolja egy nyurga fickónak egy bizarr világban, hogy mindent fel kell falnia, különben őt falják fel...

7. rész: Crossfire – Előnyös konfliktus: A lengyel Platige Image mozifilm minőségben adaptálta a Kínában 2007 óta töretlen népszerűségnek örvendő Crossfire-t, amelyben két zsoldoscsapat Tom Clancy-regényeket és Bourne-filmeket idéző gerillaháborút vív egymással egy elhagyott nagyváros utcáin.

9. rész: The Outer Worlds  – A fenntartott cég: A Goodbye Kansas Studios csak ezt az egy epizódot jegyzi a sorozatból, de toronymagasan kimagaslik vele a mezőnyből. A svéd csapat ugyanis briliáns könnyedséggel és gyilkos akasztófahumorral nyúlt az Obsidian kultjátékához, amelyben a távoli jövőben a NASA helyett a mamutcégek hódítják meg az űrt. Az egész estés Pixar-rajzfilmek stílusában megrajzolt kisfilmben egy hazudni képtelen Amos nevű fiú elszegődik egy gátlástalan megavállalat szolgálatába, hogy rajta teszteljék az egészségesnek és megbízhatónak hirdetett termékeket. A morbid viccekben tobzódó, keserédes történet végére nem sok ép szerve marad a szerelméért dobogó szívén kívül...

 

10. rész: Mega Man – Start: A Pac-Man mellett a Capcom Mega Manjét is a spanyol Illusorium adaptálta, a végeredmény egy Pixar-mesékre hajazó animáció lett, beszélő műanyag játékok helyett egy rakétameghajtású kisfiúval.

11. rész: Exodus – Odüsszeia: Ez is a Blur Studio animációja, amelyben a távoli jövőben egy aggódó apa indul a lánya keresésére, ám ugyanazzal a problémával szemesül, amivel a Csillagok között főszereplői: a máshogy telik az idő az űrben, mint lenn a bolygófelszínen...

12. rész: Spelunky – Tally: Újabb Illusorium-kisfilm, ami ezúttal bájos rajzfilmes köntösbe öltözteti az Indianan Jones-filmeket, és a 2008-as Spelunky-játékot.

13. rész: Concord - Az engesztelhetetlen története:  A skót Axis Studios csak egyetlen epizódot vállalt be az Amazon antológiasorozatában, amely kezdetben még egy igen ambiciózus projektnek indult, hiszen a Concordot „az új Galaxis Őrzőinek” szánta volna a Sony – de végül két héttel a megjelenés után lelőtték. Kár érte, mert a játék világában játszódó, Guy Ritchie-filmek stílusát idéző animációra nem lehet panasz: egy vagány űrkalózcsapatot ismerhetünk meg benne, amely a Firefly tévésorozat szereplőihez hasonlóan egyik slamasztikából kerül a másikba, miközben a fél galaxis a fejükre kitűzött vérdíjra pályázik.

 

Kiknek ajánljuk? A Titkos szint-sorozatot minden gémernek kötelező látni. De azok is bátran tegyenek vele egy próbát, akik Schwarzenegger és Keanu Reeves fanatikus rajongói, vagy egyszerűen csak kíváncsiak rá, mire képesek ma a magyar CGI-szakemberek a nemzetközi animációs mezőnyben.

Ítélet: 9/10