Persze, hogy magyarok is közreműködtek a Squid Game-ben!

Sapszon Bálint már a négy Oscar-díjas Élősködők zenéjén is dolgozott. A Nyerd meg az életed című netflixes sorozat zenéjét pedig Budapesten vették fel.

Amióta tart a Squid Game hype-ja, nap mint nap kapunk új híreket a Netflix rekordnézettségű koreai sorozatáról. Cikkeztek (és persze mi is cikkeztünk) már a rendezőről, a színészekről, a sorozat hatásáról és nagyjából mindenről, ám egy nekünk, magyaroknak kedves dolog mindeddig kimaradt:

a Nyerd meg az életed zenéjét ugyanis egy magyar művész hangszerelte, és magyar zenészekből álló zenekar játszotta fel.

Sapszon Bálint 2007 óta él Los Angelesben, és a UCLA-n szerzett diplomát. Több amerikai produkción is dolgozott már (lásd: Tűnj el!, Star Wars: Lázadók, Star Wars: A klónok háborúja, Star Wars: The Bad Batch, Krampusz, A bébiszitter), majd dél-koreai filmesekkel is kapcsolatba került (az Okja és az Élősködők zenéje miatt). Sapszon megalapította a Budapest Scoringot is, hogy a tehetséges magyar zenészeket összeköthesse a külföldi produkciókkal.


A négy Oscar-díjas Élősködők után a Budapest Scoring szimfonikus zenekara rögtön nekiveselkedett a Squid Game zenéjének. Sapszon elmondta, hogy miközben azon dolgoztak, fogalmuk sem volt, miről is van szó. Két klasszikus darabot használnak aláfestő zeneként: ifjabb Johann Strauss Kék Duna-keringőjét és Haydn Esz-dúr trombitaversenyét Tóth László előadásában. És mind a jazz big band, mind a klasszikus zene, mind pedig az eredeti filmzene felvételeit Budapesten rögzítették – számolt be róla az alkotó az Indexnek.  A klasszikus darabok felvétele könnyen ment, Illényi Péter pedig kiváló volt karmesterként.

Volt olyan is, amikor Sapszon a videót kapta meg, és neki kellett megkomponálni hozzá a zenét. A Fly Me to the Moont például big bandre kellett hangszerelnie. 

„Szabad kezet kaptam, de be kellett tartanom az utasításaikat”

– mesélte a szakember. Eredetileg egyébként magyar énekesnőket alkalmaztak a darabhoz, de végül lecserélték egy koreai női hangra.

A Budapest Scoring évek óta dolgozik együtt Jung Jae-il koreai zeneszerzővel, a zenét a Hungaroton és a Pannónia stúdióban vették fel – írja még az Index. Sapszon Bálint hozzátette: furcsa, hogy az erőszakos jelenetek alatt vidám, klasszikus zene szól, bár az Élősködőknél is épp ez volt a helyzet (ott barokk zene szólt a groteszk és olykor brutális jelenetek alatt) – szerinte ez valami korai sajátosság lehet, hogy a kép és a zene egymás ellenpontozásaként működnek.

Büszkék vagyunk arra, hogy mi, magyarok is részesei lehetünk ennek a világsikernek.

– vallja az alkotó.


(Forrás: Index, Daily News Hungary)