Az egyre siralmasabb nézettséget elérő TV2-nek fájhat a legjobban a foci Eb

A múlt héten a papírforma szerint alakult a nézettség, már ami a foci Eb meccseit illeti: az idei év legnézettebb műsora lett a szerdai magyar-német mérkőzés, azonban a kereskedelmi tévéknél született pár meglepetés.

Nézzük előbb a kötelezőket: a múlt hét, és egész 2021 legnézettebb műsora a szerdai magyar német eb-selejtező lett, a teljes lakosság (a négy évnél idősebbek) körében 1 312 923 néző izgulta végig a meccset, és ez 35,5 százalékos közönségarányt jelent. A kereskedelmi célcsoportban (18 és 49 év közöttiek) 616 484 nézőt ért el az adás, itt a közönségarány 43,8 százalék volt.


A második helyezett a héten mind a teljes lakosság (787 324 néző), mind a kereskedelmi célcsoport (385 325 néző) körében a vasárnap este játszott portugál-belga mérkőzés volt, és innen már teljesen másképp alakul a kép a teljes lakosság és a kereskedelmi célcsoport favoritjait illetően.

Fotó: Matthew Lewis - UEFA/UEFA via Getty Images

 

Viszonylag ritkán fordul elő, hogy ennyire kettéválik a négy éven felüliek és a 18 és 49 év közöttiek preferenciája. Míg a teljes lakosság péntek és vasárnap kivételével a TV2 mellett tette le a voksát, addig a kereskedelmi célcsoport az RTL Klubot választotta. A reklámozók szempontjából tehát az RTL Klub nyerte a múlt hetet – ha az M4 sportcsatornát nem számoljuk, hiszen a foci Eb nézettsége nagyban torzítja a szokásos nézettségi adatokat. Míg focimentes időkben az M4 nézettsége nem releváns, addig a múlt héten átlagosan 17,5 százalékos közönségarányt produkált főműsoridőben a kereskedelmi célcsoportban. A szerdai (38,3% SHR), szombati (20,5% SHR) és vasárnapi (26,5% SHR) meccsnapok voltak a legerősebbek, viszont a meccsmentes napokon csak 2,1 százalék volt a csatorna közönségaránya. Az M4 mellett ezekben az időkben tehát - hogy némi képzavarral éljünk - nem lehet labdába rúgni:  heti átlagban az RTL Klub 8,3 százalékot, a TV2 5,4 százalékot ért el. Az RTL Klub közönségaránya is elég alacsony, de még így is több, mint amit az előző héten ért el, akkor ez a szám 7,4 volt. Viszont a TV2 az előző heti 6,4 százalékot is alul tudta múlni. Azt elmondhatjuk, hogy a legnagyobb kereskedelmi tévéket (RTL Klub, TV2) érzékenyen érinti a foci Eb, de ez igazából csak egy hónapot jelent, és ez az időszak már amúgy is jócskán belenyúlik az uborkaszezonba. 

Ami viszont megmagyarázhatatlan, az megint a hírműsorok nézettségének hullámzása.

A 24. héten, vagyis a két hete (amikor a foci Eb elkezdődött), hihetetlen zuhanást könyvelhetett el mind az RTL Híradó, mind a TV2 Tények az előző héthez képest (ebben bőven benne vannak a meccsek):


                                          RTL Híradó                                                             Tények

23. hét                        106 585 néző   14,5% SHR                                  112 983 néző   15,6% SHR
24. hét                        84 857 néző     10,4% SHR                                   85 059 néző     10,5% SHR
25. hét                        130 264 néző   15,3% SHR                                  107 731 néző   12,7% SHR

Majd a 25. héten az RTL Klubnak lett valahonnan plusz 45 ezer híradónézője a 24. héthez képest, míg a Tények feleennyit javított a helyzetén, vagyis plusz 22 ezer nézőt tudott felmutatni. És ezzel megint eljutottunk oda, hogy az RTL Klub Híradóját nézik többen, hiába a hírműsor előtt sugárzott Barátok közt gyenge nézettsége. Ez egyébként pont rímel is arra a múlt heti hírre, hogy a Digital News Report szerint az RTL Klub a HVG után a második legmegbízhatóbb hírforrásnak bizonyult a felmérés válaszadóinak körében, és elérésben vezet a hagyományos médiumok között.

Forrás: RTL Klub/Sajtóklub

 

Azt kijelenthetjük, hogy a focin kívül, a nézők többsége az RTL Klubot választja a TV2-vel szemben, a „nevető negyedikről” azonban még nem beszéltünk: múlt héten a Film+ csatorna táltosodott meg, és két olyan nap is volt (szombat, vasárnap), amikor többen nézték a Film+-t a TV2-nél, vagyis az M4 és az RTL Klub után bejött harmadiknak, és a TV2 csak a negyedik helyezést érte el. A csatorna átlagos közönségaránya egyébként 4 százalék körüli szokott lenni, és ez most is így volt, azonban a TV2 eredményeit nem szokta túlszárnyalni. A teljes lakosság körében az is megtörtént, hogy vasárnap este a Duna Tv-n futó A Pogány Madonnát (200 032 néző, 5,5% SHR) többen nézték, mint a TV2-n sugárzott Mentőexpedíció című sci-fit (153 375 néző, 4.2% SHR). Ezzel pedig a közszolgálati csatorna épphogy elmaradt az RTL Klub eredményétől: a csatorna vasárnap esti filmje, a Vaiana 209 580 nézőt ért el a teljes lakosság körében, ami 5,6 százalékos közönségarányt jelentett.

A héten kezdődik az RTL Klub újabb gasztroversenye, a Mestercukrász, amit lehet, hogy merészség volt a foci Eb-vel egy időben elindítani, bár itt a két típusú műsor célközönségének halmaza valószínűleg a legkisebb mértékben metszi egymást. A TV2 sem csak ismétlésekből hozza ki a nyarat, ugyanis július 5-től folytatódik a Doktor Balaton, amit a cukrászműsorral egy időben sugároz a csatorna, kíváncsian várjuk az eredményeket.