Koncert

Budafoki Dohnányi Zenekar - Mozart örök!

Héja Domonkos karmester
Balog József előadó
Zeneakadémia (Nagyterem)
2024. november 27. (szerda) 19:30

Helyszín:

Zeneakadémia (Nagyterem)
1061 Budapest, VI. kerület, Liszt Ferenc tér 8.

Km.: Balog József (zongora), vezényel: Héja Domonkos


Mozart: Figaro házassága – nyitány
Dubrovay: After Mozart
Chopin: Variációk a "La ci darem la mano" kezdetű duett témájára
Reger: Mozart-variációk
Mozart: Esz-dúr szimfónia, K 543


Vajon milyen zenét írt volna Mozart, ha a romantika, a posztromantika, a neoklasszicizmus vagy az atonális zene időszakában születik? Nos, erre a kérdésre sohasem fogunk választ kapni, ám mai hangversenyen kiderül, hogyan szólnak Mozart örökzöld, mindenki számára ismert dallamai egy másik korszak zenei köntösében. Azaz: variációk Mozart zenéjére. A hangverseny egy eredeti Mozart-művel, A Figaro házassága nyitányával kezdődik amely sodró lendületű, játékos zene. Ezt követik a variációk. Elsőként Dubrovay After Mozart című művét hallhatják, amely A Figaro házassága „Non più andrai” áriájára írt rövid variációsorozat. A szerző eredeti ötletekkel építi tovább a dallamot: a tételek során különböző hangszercsoportokat von be, kihasználva azok sajátos lehetőségeit. Igazi 20. századi alkotás, különleges effektusokkal és hatalmas zenekari apparátussal.

A „La ci darem la mano” kezdetű duettre komponált variációsorozatot Chopin tizenhét évesen írta. Ez egy friss, fiatalos alkotás, amely megcsillantja Chopin zsenijét. Schumann a darabot meghallgatva így nyilatkozott fiatal zenésztársáról: „Uraim, le a kalappal, egy zseni áll önök előtt!” Clara Wieck, a kor zongoravirtuóza, később Schumann felesége, így vélekedett a darabról: „Chopin darabja, amelyet nyolc nap alatt tanultam meg, a legnehezebb mű, amelyet eddig játszottam. Ez az eredeti, briliáns kompozíció azért oly kevéssé ismert, mert a zongoristák és tanárok nagy része nem érti, és játszhatatlannak ítéli.” A darab valójában a zongorista jutalomjátéka, a zenekari kíséret marginális szerepet tölt be, olyannyira, hogy Chopin a későbbiekben szólóban játszotta, és ezt a lehetőséget a partitúrában is jelezte.

A következő variáció a késő romantika korszakába repíti a hallgatót. Reger Mozart A-dúr zongoraszonátájának (KV 331) egyik témájára írt nyolc variációt és fúgát. A variációk során a téma különböző arcait ismerhetik meg: megszólal dúrban és mollban, lágy dallamossággal és feszes ritmikával, drámai és játékos karakterrel. Hamisítatlan romantikus hangulatú alkotás, szép, pasztell színű és dús harmóniákkal, változatos zenekari textúrával, széles dallamokkal, kitűnő hangszereléssel, grandiózus befejezéssel.

Végezetül pedig ismét egy eredeti Mozart-alkotást, az Esz-dúr szimfóniát hallgathatják meg, amely Mozart három „nagy” szimfóniájának egyike a nagy g-moll (KV 550) és a Jupiter (KV 551) mellett. A három szimfóniát pár hét alatt vetette papírra 1788 nyarán, keletkezésük oka és célja máig ismeretlen; sokan úgy vélik, hogy a darabokat saját örömére írta. Bár Mozartot ebben az időszakban rengeteg gond nyomasztotta, az Esz-dúr szimfónia mégis életörömöt és a Mozart zenéjére jellemző harmóniát áraszt. Már maga a hangnem választása is erre utal, hiszen az Esz-dúr a fenségesség és magasztosság kifejezője.