Az utolsó párbaj

Bakancslistához adom
The Last Duel
16 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai filmdráma, 142 perc, 2021

Értékelés:

115 szavazatból
Szerinted?

A négyszeres Oscar-jelölt Ridley Scott rendezésében készült, megtörtént eseményeket feldolgozó Az utolsó párbaj izgalmas történet árulásról és bosszúról a 14. századi Franciaországban, ahol a nőknek az elnyomott szerepe jut. Jean de Carrouges (az Oscar-díjas Matt Damon) és Jacques Le Gris (a kétszeres Oscar-jelölt Adam Driver) két viszálykodó, nemesi születésű úr, akiknek sérelmeit csak egy halálig tartó párbaj orvosolhatja. A további szerepekben az Emmy-díjas Jodie Comer és az Oscar-díjas Ben Affleck láthatók.
Bemutató dátuma: 2021. október 14. Forgalmazó: Fórum Hungary

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
4/10
The Cortez nov. 26. 17:04:18 4/10 Előzmény ardian
Nem, csak kifogytál az ”érvekből” :)
10/10
ardian nov. 20. 20:40:49 10/10 Előzmény The Cortez
okosabb enged. :-)
4/10
The Cortez nov. 20. 20:20:46 4/10 Előzmény ardian
Azt írtam helyenként. Nem megy a szövegértelmezés, és pont te akarod megmagyarázni, hogy nem értem a filmet meg a nőket. Az utolsó kommenteedből, főleg a „most is kevesen” mondatodból alapján kijelenthető, hogy én értem jobban mindkettőt.
10/10
ardian nov. 19. 18:25:37 10/10 Előzmény The Cortez
Szívesen. Nem neked szólt elsősorban, de most akkor neked: nem érted, és így sajnos nem érted a nőket sem. Nem arról szól a harmadik nézőpont, hogy a férj nagyobb szemét, csak hogy mennyire nem törődtek(nek) a nők érzéseivel akkoriban (most is kevesen) és ez a férjre épp olyan igaz vot.
4/10
The Cortez nov. 19. 16:30:26 4/10 Előzmény ardian
Ez mindenki számára érthető volt. Úgyhogy köszönjünk a spoilerezést.
10/10
ardian nov. 19. 08:05:23 10/10
Elképesztő, mennyien nem képesek értelmezni egy filmet. Igen, feminista, igen, a nőket megerőszakolni akkoriban nem volt különleges, de ez a történet éppen arról szól, hogy ő volt az első nő, aki kiállt magáért. És aki szerint ugyanaz volt a három sztori, hááát.... Nagyon nem. A harmadik, legütősebb részből derül ki a legmélyebb igazság. Hogy ez nem egy szerelmi házasság volt, itt a birtokról és utódról volt szó, nem a nő sérelme miatt akar a férj párbajozni, hanem a saját sértettsége, kisebbrendűsági komplexuma miatt (és ennek oltárán simán feláldozná a feleségét is, ezért nem mondja el neki, mivel jár, ha veszít.) Ez a párbaj a pasik közötti kakaskodásról szól, a nő csak ürügy volt, ámde (és ez a katarzis benne), végül szerencsésen megszabadul mindkettőtől és boldogan él, a maga ura, vezeti a gazdaságát és többé nem kér pasikból. Mert ez a nő vagy születetten aszexuális (van ilyen), vagy soha nem ismertetik meg azzal, hogy az szép és jó ehet, ezért számára az egész nyűg volt, mind a férje, mind az erőszaktevő részéről.
4/10
The Cortez nov. 17. 00:40:21 4/10
Állítólag megtörtént eseményeken alapuló, középkori MeToo-film. Miután Ben Affleck & Matt Damon csúnyán rábaszott a Harvey Weinsteinnel való cimborálásra (főleg Damon), a páros úgy döntött, hogy jó sok évvel a Good Will Huntingot követően, bocsánatkérésképpen + önmaguk tisztára mosása érdekében összedobnak egy újabb forgatókönyvet. Velük ellentétben Ridley Scott régen is lubickolt a feminista mozik tengerében, úgyhogy tőle már megszokhattuk.
A fejezetekre bontott alkotás egy cselekménysort mutat be 3 nézőpontból. Az utsót, vagyis a női karakterét természetesen magának az ”Igazság”-nak nevezi, ezzel sugallva, hogy a vádaskodó nőnek mindig igaza van, még akkor is, amikor éppen szemrebbenés nélkül hazudik. Persze a filmbeli csaj körül mindenki rohadék, sőt, az önző, lekezelő, röhejes férje helyenként sokkal nagyobb szemétnek van beállítva, mint az erőszaktevő.
A sztori tele van unalmas képsorokkal, szintén érdektelen, modoros dialógusokkal (bár az ezzel a nyelvezettel előadott, szexről való diskurálásokat azért végig lehet röhögni) és nevetséges pillanatokkal (pl: vallási szertartások, korabeli táncok stb). A korábrázolás, a képi világ, a fényképezés, a szerkezet, a színészi alakítások, a véres csatajelenetek, na meg a fináléban látható feszült, kemény, vérgőzös utolsó párbaj számítanak a mű legerősebb pontjainak.
9/10
Cinematic aug. 01. 22:23:27 9/10
Nem értem ezt a sok negatív kommentet, ami ráadásul engem is elbizonytalanított abban, hogy a párommal nézzem meg a filmet, de végül megnéztem vele...
Kegyetlenül jó film, egyszerűen teljesen magával ragad, és nem csak engem, hanem a feleségemet is!
Ajánlom mindenkinek, aki érti és érzi, mit jelent: A FILM !
6/10
Ocsisonka júl. 16. 16:50:00 6/10
Valahogy többet vártam a filmtől, ilyen szereposztás és rendezés mellett. Sötét kor, sötét agyú emberek, ami mára szinte hihetetlen tűnik. Még szerencse, hogy csak három személy mondta el ugyanazt a történetet, és nem öt vagy hat, mert akkor nem tudom milyen hosszú lett volna. Bár így is túl hosszú volt. Azért jó lett volna megtudni, hogy mi volt az igazság az erőszak dolgában.
4/10
Csodálatos Pukkandúr júl. 01. 22:13:40 4/10
Sokan úgy kezelik ezt a filmet, mintha valamiféle hiteles kordokumentum lenne. Nem az :).
Ez fikció, abból is csak egy közepesen kivitelezett darab. Nem ez Ridley Scott legjobb filmje, inkább azt mondanám, a leggyengébbek közül való, holtversenyben az Exodus-szal és a Gucci filmmel. A cselekmény számomra vontatott és érdektelen volt, egyik karakter sem fogott meg, ahogy a film hangulatában sem találtam semmit, ami egy kicsit is lebilincselt volna - és ehhez képest majdnem két és fél órán át kínoztak vele :).
Azok talán jó filmnek találják majd, akik nem igazán ismerik Scott életművét, a mai hollywoodi szutyok filmekhez képest talán tényleg jobb. Nyilván 80 felett már nem nagyon lehet újat és jót alkotni (bár Clint Eastwood példája rácáfol erre), 4/10.
parduc100 jún. 30. 10:02:48
Birtoksérelem a filmművészetben
"A nő elleni erőszak nem a nő elkövetett bűn, hanem a férfigyámja ellen elkövetett birtoksértés."

Elhiszitek, hogy majdnem lehidaltam, amikor a birtoksérelemnek ezt a kiterjesztő értelmezését meghallottam? 😳

Az utolsó párbaj c. film valós történeten alapul.
A 14. századi Franciaországban járunk, a katonák háborúznak, az alattvalók adóznak, a hűbérurak dőzsölnek, a nők elnyomottak.

Ebben a világban emeli fel a hangját Marguerite, azt állítva, hogy férje távollétében annak legjobb barátja egyben legnagyobb ellensége megerőszakolta.

Hogy tényleg megtörtént-e az erőszak, és erőszak volt-e, ami történt, ezt a kérdés járjuk körbe: először a férj szemszögéből, majd a csábító szemszögéből majd a nő szemszögéből.

A film erőssége a finom érzékeltetés, nem célja a pornó, a lelki oldalra, a szemszögekre helyezi a hangsúlyt. A másik erőssége a korabeli jogi érvelések és jogi eljárások bemutatása.

A korabeli jogrendszerben a nő a dolog szintjén van, a nemi erőszak tulajdonképpen a férfi (férje) megsértése. A nő szava súlytalan, személyisége lényegtelen, még áldozathibáztatás sem merülhet fel, hiszen nem a nő a sértett fél.

Hogy lehet-e számunkra megnyugtató befejezése a történetnek, az az utolsó pillanatokig kérdéses marad.....

Bátran ajánlom a filmet mindenkinek, főként jogászoknak, történelemkedvelőknek, igaz történetek szerelmeseinek.

A zseniális történetvezetés mellett a Marguerite-t megformáló Jodie Comer, az uralkodót és a papokat eljátszó színészek munkája dob nagyot. Érdekes, hogy a két férfi főszereplőt (Jean de Carrouges (az Oscar-díjas Matt Damon) és Jacques Le Gris (a kétszeres Oscar-jelölt Adam Driver) kicsit egyhangúnak láttam. Persze, ízlések s pofonok:)

A film Eric Jager: Az utolsó párbaj: A harc igazi története a középkori Franciaországban c. könyve alapján készült.

A valós események leírása: https://www.tortenelemutravalo.hu/jean-de-carrouges-az-utolso-parbaj/

Sz. Péter jún. 17. 15:30:55 Előzmény itsme1
Ez relatív. Láttad a többi szereplőt?
8/10
trikolor jún. 17. 11:49:06 8/10
Lassan csordogál a történet, de mégis lebilincselő film, hamar elröppent a 150 perc. Matt Damon és Ben Affleck kiválóan játsszák a karaktereket. Mindenképpen ajánlott!
6/10
itsme1 ápr. 23. 09:28:50 6/10
Csak egyet nem értek. Komolyan a Kylo Rent kellett castingolni a jóképű, nőcsábász szerepére?
8/10
idõjós1010 márc. 07. 18:18:19 8/10 Előzmény kintornas
Alázatosak ? Hát ezt konkrétan még maga a film is cáfolja.
6/10
rajdi márc. 02. 23:52:12 6/10 Előzmény kintornas
.
9/10
kintornas márc. 02. 19:25:30 9/10 Előzmény rajdi
Mert VIII. Henrik a lovagkorban uralkodott, ugyi?
Okos vagyol.
6/10
rajdi márc. 02. 13:50:56 6/10 Előzmény kintornas
VIII. Henrik (volt) feleségei like-olják ezt 👍
9/10
kintornas márc. 02. 10:08:22 9/10 Előzmény idõjós1010
Ezek olyan sztereotípiák, amiket a regnáló uralkodó osztály ideológusai sulykolnak. Számos ilyen van a sötét középkortól (az I. évezred 2. fele) kezdve a török basa bő bugyogójába dugott gyémánt félkrajcáron keresztül az emberevő Sztalin Jóskáig. Ezek egyike sem viccből lett kitalálva, mindegyik a nagyokosok hatalmának igazolására szolgál.

Lovagi erényekről hallottál-e? A nőkkel szemben kifejezetten alázatosak voltak. Amit írtál az agyrém.

A nemességnek még volt istene.

A polgárságnak a pénz volt az istene.

Az értelmiségnek már csak ego-ja van.
8/10
idõjós1010 márc. 01. 22:57:51 8/10
Én KB 45 percig úgy voltam ezzel a filmmel, hogy kikapcsolom, mert ezt a sztorit, ilyen nyúlfarknyi jelenetekkel kb diavetítő szintjén is el tudnám képzelni. Viszont akkor még nem tudtam, hogy ennek nem költségvetési okai voltak ám, és nem is a forgatókönyvíró itta el az eszét, hanem nagyon is tudatos megfontolásból ágyaztak be egy nagyon is érdekes témának. Ilyen megközelítésből ezt a korszakot még talán soha senki nem filmesítette meg. SPOILER Egyébként viszont korhűnek senki ne gondolja ezt a filmet. Lehet rá alapozni, de szerintem így ebben a formában Carrouges neje már nem élne. Vagy felkötötték volna párbaj után közvetlen, vagy a férj saját maga metszi el a torkát.
Összes hozzászólás