FOMO - Megosztod, és uralkodsz

Bakancslistához adom
16 éven aluliak számára nem ajánlott magyar dráma, 91 perc, 2019

Értékelés:

21 szavazatból
Szerinted?

Ha nem vagy online, nem is létezel? A gimnazista Gergőt és barátait, azaz a Falka tagjait három dolog motiválja: a szex, a buli és hogy az ezekről készült videókat minél többen megnézzék a netes csatornájukon. A challenge-videóik idővel egyre durvábbá válnak, amikor pedig egy házibuliban Lilla a fiúbanda prédájává válik, egyetlen éjszaka alatt a feje tetejére áll a budapesti fiatalok biztosnak tűnő világa.

A többek között a Mary PopKids, a Fran Palermo, Deep Glaze és a Hősök zenéivel aláfestett FOMO az ezredfordulón születettek hiteles filmje. Olyan lendülettel visz be a fiatalok mindennapjaiba – és éjszakáiba –, ahogy magyar filmtől még nem láthattuk.

A FOMO a Filmteam gyártásában, a Filmalap Inkubátor Programja keretében a Filmalap 62 millió forintos gyártási támogatásával készült, magyarországi forgalmazója a Mozinet.
Bemutató dátuma: 2019. október 10. Forgalmazó: Mozinet

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
8/10
arajacic 2019 nov. 16. - 14:08:19 8/10
MeTooSegítő (MTS) csoport részéről itt olvashatjátok a kritikát a filmről http://metoosegito.hu/…/11/12/nemi-eroszak-a-fomo-c-filmben/

Mi a filmet a benne elkövetett nemi erőszak eseményének szempontjából néztük, és azt kell mondjuk, hogy a film tetszett. Tetszett, mert plasztikusan, nagyon részletesen mutatta be azokat a stációkat, amin keresztül egy este alatt átmennek a szereplők, amíg, az ártatlan flörtölés nemi erőszakká fajul. Mindez pár óra leforgása alatt történik, és ha valaki csak az első kockákat nézné meg a kamaszok iskolapartijából, nos, akkor el sem hinné, hogy ez mivé lett.

De ha végignézzük a tömérdek kevert ital eltüntetését, az egyre durvuló társas játékokat, amik a baltás és uborkás jelenetekig még nem is öltenek szexuális jelleget, akkor nagyon szépen láthatjuk a leépülést a fiúk elméjében. Érdekes választás, hogy végül éppen a legszimpatikusabb fiú, Gergő követi el az erőszakot, és nem például a legnagyobb szájú.

A magát Falka-nal nevező csoport olyan, mint a Grund: kemény szabályok vannak, és teljesítendő challeng-ek tartják össze a fiúkat. Az internetes feltöltések izgalma, a fogadások mind igazolják és támogatják azt a pszichológiai folyamatot, amin a főszereplő átmegy. Az a tény, hogy az áldozat a tanár lánya, aki részegen és eszméletlenül fekszik egy sötét szobában, az ágyon a nap végén, tehát elkövetői szempontból különösen kiszolgáltatott és egyben értékes is, szintén jól bemutatja az erőszak pszichológiáját, nem beszélve annak a jelenetnek a plasztikusságáról, amikor az erőszakot csak az elkövető lencséjén keresztül, kameraszerűen láthatja a néző.

A fiatalok világa: egy kamera.

Tetszett az a kettősség, ahogy Gergő a tette után kissé elborzad, majd a feltámadó szégyenérzetét – ami a film hátralevő részén majd nem hagyja nyugodni – támogatást és jutalmat keresve hencegi el a többieknek a nagy tettet. Megcselekedte a „legnagyobbat”.

A film nagy érzékkel nyúl hozzá a környezet azonnali reakcióihoz is, és ez valóságszerű: a fiúk azt bizonygatják, az idő előrehaladtával egyre erősebben, hogy Lilla “megérdemelte” az erőszakot, hiszen nagyon sokat ivott, és “belement a játékba”. Az áldozathibáztatás klasszikus esete.

Valószerű ábrázolást kap az is, ahogy a szülők kezelik az esetet: az apa első reakciója az, hogy egy ilyen ügy milyen hatással lenne az ő állására. Mindenki igyekszik elkerülni a legsúlyosabb tény kimondását, azt, hogy itt egy eszméletlen fiatal lány teljes megerőszakolásáról, kihasználásáról van szó. Az iskolatársak, fiúk és a lányok is bűnt követtek el, azzal, hogy a védelem helyett fizikailag és lelkileg is magára hagyták egy társukat.

Így csak a néző tudja a teljes igazságot, és ezzel ő is egyedül marad. Hiszen még a lány sem emlékszik a tettes kilétére.

A rendező jó valóság érzékkel, csak egy vicc formájában mondatja ki, egy taxisofőrrel, hogy itt valójában egy bűntettről van szó (nemi erőszak, két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, Btk 197. §). Ez a megjelenítés mutatja a társadalmi cinkosságot, ami sajnos ilyen esetekben, az elkövető oldalán kialakul.

Igen, egyetértünk a Port.hu kritikával, hogy nem jó ötlet valakit rokonszenvesnek ábrázolni azután, hogy ilyen komolyságú tettet követett el, de a való világban sem csak a bűnözők követnem el nemi erőszakot. Sőt!

Megkockáztatjuk azt is, hogy egy hasonló ügyben, ilyen magas státuszú szülőkkel szemben ülve, az iskolaigazgató nem biztos, hogy eltanácsolta volna a diákot. Feljelentést viszont senki sem tett.

A fiúk (Patrik, Bandi, Ábris) eldurvulása a kegyetlenség és megalázás extrém formái felé igazolják a csoport addigi visszafejlődését is, melyből a főszereplő végül épp az elkövetett tettének a lelkiismereti hozadéka miatt maradozik ki. A szülők luxuspartiján kiömlő pezsgő, a lukak a házfalon, jó helyen, jó időben jelenítik meg az elkövető lelki állapotát. Azt, hogy Gergő fiatal korához mérten, éppen az áldozatnál fogja a feloldozást keresni.

A végső jelenet, az elkövető és az áldozat találkozásától egészen a Szabadság hidas kálváriáig viszont talán túl gyors volt Lilla lelki állapotának szempontjából. Számunkra hihetetlennek tűnt, hogy egy poszt traumás sokk állapotában lévő, láthatóan szorongó lány (a szorongást is nagyon szépen jelenik meg a kéztördelésében), körülbelül egy óra leforgása alatt olyan lelki fölénybe tudjon kerülni az elkövetőjével szemben, hogy felcsalogassa, majd a tériszonyát kihasználva, lenyomja a fejét a hídról. Mi úgy tapasztaltuk, hogy az áldozatok nagyon sokáig tétova, szégyenteljes állapotban vannak, és ilyen szintű lélekjelenlétet megkívánó hőstettekre és gyors leszámolásra nemigen képesek. De lehet, hogy változnak az idők?
8/10
arajacic 2019 nov. 16. - 14:03:35 8/10
Mi a filmet a benne elkövetett nemi erőszak eseményének szempontjából néztük, és azt kell mondjuk, hogy a film tetszett. Tetszett, mert plasztikusan, nagyon részletesen mutatta be azokat a stációkat, amin keresztül egy este alatt átmennek a szereplők, amíg, az ártatlan flörtölés nemi erőszakká fajul. Mindez pár óra leforgása alatt történik, és ha valaki csak az első kockákat nézné meg a kamaszok iskolapartijából, nos, akkor el sem hinné, hogy ez mivé lett.

De ha végignézzük a tömérdek kevert ital eltüntetését, az egyre durvuló társas játékokat, amik a baltás és uborkás jelenetekig még nem is öltenek szexuális jelleget, akkor nagyon szépen láthatjuk a leépülést a fiúk elméjében. Érdekes választás, hogy végül éppen a legszimpatikusabb fiú, Gergő követi el az erőszakot, és nem például a legnagyobb szájú.

A magát Falka-nal nevező csoport olyan, mint a Grund: kemény szabályok vannak, és teljesítendő challeng-ek tartják össze a fiúkat. Az internetes feltöltések izgalma, a fogadások mind igazolják és támogatják azt a pszichológiai folyamatot, amin a főszereplő átmegy. Az a tény, hogy az áldozat a tanár lánya, aki részegen és eszméletlenül fekszik egy sötét szobában, az ágyon a nap végén, tehát elkövetői szempontból különösen kiszolgáltatott és egyben értékes is, szintén jól bemutatja az erőszak pszichológiáját, nem beszélve annak a jelenetnek a plasztikusságáról, amikor az erőszakot csak az elkövető lencséjén keresztül, kameraszerűen láthatja a néző.

A fiatalok világa: egy kamera.

Tetszett az a kettősség, ahogy Gergő a tette után kissé elborzad, majd a feltámadó szégyenérzetét – ami a film hátralevő részén majd nem hagyja nyugodni – támogatást és jutalmat keresve hencegi el a többieknek a nagy tettet. Megcselekedte a „legnagyobbat”.

A film nagy érzékkel nyúl hozzá a környezet azonnali reakcióihoz is, és ez valóságszerű: a fiúk azt bizonygatják, az idő előrehaladtával egyre erősebben, hogy Lilla “megérdemelte” az erőszakot, hiszen nagyon sokat ivott, és “belement a játékba”. Az áldozathibáztatás klasszikus esete.

Valószerű ábrázolást kap az is, ahogy a szülők kezelik az esetet: az apa első reakciója az, hogy egy ilyen ügy milyen hatással lenne az ő állására. Mindenki igyekszik elkerülni a legsúlyosabb tény kimondását, azt, hogy itt egy eszméletlen fiatal lány teljes megerőszakolásáról, kihasználásáról van szó. Az iskolatársak, fiúk és a lányok is bűnt követtek el, azzal, hogy a védelem helyett fizikailag és lelkileg is magára hagyták egy társukat.

Így csak a néző tudja a teljes igazságot, és ezzel ő is egyedül marad. Hiszen még a lány sem emlékszik a tettes kilétére.

A rendező jó valóság érzékkel, csak egy vicc formájában mondatja ki, egy taxisofőrrel, hogy itt valójában egy bűntettről van szó (nemi erőszak, két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, Btk 197. §). Ez a megjelenítés mutatja a társadalmi cinkosságot, ami sajnos ilyen esetekben, az elkövető oldalán kialakul.

Igen, egyetértünk a Port.hu kritikával, hogy nem jó ötlet valakit rokonszenvesnek ábrázolni azután, hogy ilyen komolyságú tettet követett el, de a való világban sem csak a bűnözők követnem el nemi erőszakot. Sőt!

Megkockáztatjuk azt is, hogy egy hasonló ügyben, ilyen magas státuszú szülőkkel szemben ülve, az iskolaigazgató nem biztos, hogy eltanácsolta volna a diákot. Feljelentést viszont senki sem tett.

A fiúk (Patrik, Bandi, Ábris) eldurvulása a kegyetlenség és megalázás extrém formái felé igazolják a csoport addigi visszafejlődését is, melyből a főszereplő végül épp az elkövetett tettének a lelkiismereti hozadéka miatt maradozik ki. A szülők luxuspartiján kiömlő pezsgő, a lukak a házfalon, jó helyen, jó időben jelenítik meg az elkövető lelki állapotát. Azt, hogy Gergő fiatal korához mérten, éppen az áldozatnál fogja a feloldozást keresni.

A végső jelenet, az elkövető és az áldozat találkozásától egészen a Szabadság hidas kálváriáig viszont talán túl gyors volt Lilla lelki állapotának szempontjából. Számunkra hihetetlennek tűnt, hogy egy poszt traumás sokk állapotában lévő, láthatóan szorongó lány (a szorongást is nagyon szépen jelenik meg a kéztördelésében), körülbelül egy óra leforgása alatt olyan lelki fölénybe tudjon kerülni az elkövetőjével szemben, hogy felcsalogassa, majd a tériszonyát kihasználva, lenyomja a fejét a hídról. Mi úgy tapasztaltuk, hogy az áldozatok nagyon sokáig tétova, szégyenteljes állapotban vannak, és ilyen szintű lélekjelenlétet megkívánó hőstettekre és gyors leszámolásra nemigen képesek. De lehet, hogy változnak az idők?

http://metoosegito.hu/…/11/12/nemi-eroszak-a-fomo-c-filmben/
10/10
hannazz 2019 okt. 15. - 20:55:09 10/10
Abszolút realisztikus, nagyon szép látvány és élethű karakterek. Az alacsony költségvetésesből teljesen kihozták a maximumot.
Az, hogy a történetet az elkövetőn keresztül mutatja be, egyedi és merész.
A mondanivalója számomra száz százalékosan átjött, az utolsó mondatban tettek pontot az i-re, ami után már érthető volt az egész lényege.
A megoldások, a dialógusok, a történet nagyon mai és magyar. Pont, ahogy lennie kell
2/10
jn 2019 okt. 13. - 23:12:12 2/10
Ezt a vackot! :( Lenne valami kis mondanivaló, van egy olyan max. 20-25 percnyi lélektani drámás rész, ami értékes és hatásos, akár látványos is, a többi gagyi, amatőr és elnyújtott, főleg az elején a buli bemutatása. A telefonos felvételek ill. az azt imitáló erős kameramozgások és közeliek pár percig adnak egy hangulatot, utána viszont csak állati gyomorforgatóak, és sajnos a film nagy részében ez megy...voltak részek, ahol már félre-félrenéztem a vászonról, meg fejfájással jöttem ki, és a kevésbé érzékeny párom is így járt. A kicsit hasonló témájú Remélem legközelebb sikerül meghalnod... c. film, vagy akár az Idegpálya bejött, ez nagyon nem :(