Film

Napszállta

/Sunset/
magyar-francia dráma, 144 perc, 2018 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • eny
    • eny

Értékelés:

90 szavazatból
Szerinted?
PORT.hu: 6/10

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László új filmje. 1913 nyara, Budapest - a béke utolsó napjai. Leiter Írisz hosszú évek után tér vissza az Osztrák-Magyar Monarchia sokszínű és nyüzsgő városába. A korán elárvult fiatal lány minden vágya, hogy néhai szülei legendás kalapszalonjában kapjon munkát. Az új tulajdonos, Brill Oszkár azonban elutasítja, és mindenáron igyekszik eltávolítani a városból.
Az éj leple alatt egy idegen keresi fel Íriszt, és bátyja hollétét tudakolja tőle - a lány ekkor tudja meg, hogy Leiter Kálmán néven él egy testvére, akinek eddig a létezéséről sem tudott. Írisz nyomozásba kezd, s bátyja után kutatva egyre mélyebbre húzza a város labirintusa. Írisz számára egyedül a tündöklő Leiter Kalapszalon tűnik biztos pontnak, de a ragyogás mögött a legsötétebb titok tárul fel.

Bemutató dátuma: 2018. szeptember 27. (Forgalmazó: Mozinet)

Stáblista:

Kapcsolódó cikkek:


Vélemény:

szavazat: 1/10 október 18. 18:41:46
október 18. 18:41:46

Sejtem mi lehetett a cél, de nem ért be oda a film. Sajnálom. :( Nagyon rossz élmény. Ennyit még sosem szenvedtem filmen.

szavazat: 1/10 október 16. 12:39:47
október 16. 12:39:47
A hozzászólás moderálva lett.
szavazat: 7/10 október 15. 18:41:59
október 15. 18:41:59

Te nem akarod érteni, amit itt sokan írnak. "

én fordítva látom:)

Túl tolták ezt a filmet olyan irányba, ahová már a néző nem megy el a történettel, és ennyi"

de én pont azt írtam, hogy teljesen függetlenül attól, hogy a végső értékelés 1-es, vagy 10-es lesz,
_az önmagában_ nem megalapozott kritika és 1-esre lehúzás hogy "első nézésre nem értettem teljesen világosan a történetet".
ez így nem elég az egyeshez, nem elég ahhoz, hogy rossznak, nézhetetlennek nevezzük a filmet. nem elég.

szavazat: 1/10 október 15. 17:36:00
október 15. 17:36:00

Annyira van igazad, mint bárki másnak. Csak egy vélemény. :) De az igazság független az elismerésétől. Az emberek nagyobb százaléka szerint ez egy rossz film, és ennyi. Kész. A másik, kisebb csoport szerint jó film. És kész. Ennyi. Kit érdekel? :) Hol írta valaki azt, hogy a film értéktelen? Én biztos, hogy nem írtam. De a film nem törődik a nézővel. Szerintem nem sikerült jól. Felesleges művészet. Akkor is ezt gondolom. Nem fog megváltozni. És láttam Tarr Béla filmeket is. Értem, értem, hogy mit akar. De ott is szenvedtem. Ez a film nem külön kategória, ez egy rosszul sikerült kísérlet. A rendező bátor volt, de még a franciák is csalódtak a filmben, és visszadobták. Ez egy öncélú film, amit tuti nem engednek meg még egyszer a rendezőnek. Tehát nem kérdőjeleztem meg, hogy hordoz-e értéket. Valakinek biztosan. De akkor is úgy gondolom, hogy ez egy bátor, de rosszul sikerült film. Nem fog a véleményem változni. Van olyan, hogy felesleges művészet. Az, ami átfolyik az embereken, ami nem érinti meg, amit nem értenek, ami nem hagy nyomot. A Napszállta a legtöbb emberben a csalódás érzését hagyja maga után. Nem hiszem, hogy ez volt a cél. ;) És elenyésző az a szám, akikben nem. Nem lesz attól valami nagyon fasza és különleges, mert pár embernek tetszik. Szerintem ez a film 1-es, szerinted 7-es. Így van ez rendjén. Te nem akarod érteni, amit itt sokan írnak. Túl tolták ezt a filmet olyan irányba, ahová már a néző nem megy el a történettel, és ennyi. Én elhiszem, hogy te elmentél vele - bár te sem vagy hajlandó leírni, hogy mitől is jó a film, és miről szól - de én nem tudtam követni. És még rengetegen vagyunk így ezzel. Nem azért, mert buták vagyunk, hanem, mert ez a történet mesélés és ez a forgatókönyv nem valami jó együtt. Örülök, hogy neked tetszett. Nézd meg újra a moziban. Mást nem tudok mondani.

szavazat: 7/10 október 15. 16:56:49
október 15. 16:56:49

Mert, amit te írsz, az értelmes?”
igen
Az egyetlen érved az, hogy neked tetszik. :) Ennyi. „
pont arról írtam, hogy ez nem érv, hanem egy külön kategória. ennyi.
Szerintem te az egyik alkotó vagy”
sajnos nem
ezért véded ennyire a filmet.”
nem védem.
mondom, nem érted amit írnak neked
„Igen, sajátos mese lesz, sajátos hangulattal”
van ahol ez a cél. ott az a kérdés, hogy ez mennyire újszerű, mennyire színvonalas, mennyire összetett. és persze, hogy szubjektíve tetszik-e vagy sem az adott pillanatban
„ettől még az emberek hatalmas része nem fogja érteni, és ettől fogva felesleges művészet. És ez nem vita tárgya, ez tény.”
nincs olyan hogy felesleges művészet
„ Én várom Nemes László új filmjét”
én nem. de teljesen mindegy, hogy reagál rá majd a közönség, attól hogy imádják-utálják, siker vagy bukás, nem lesz se jó, se rossz
pl. tarkovszkij tükör és nosztalgia című filmjei jók, nem hiszem hogy a nagyközönségnek készítette őket és hogy sokan látták. vagy klasszikus példa tarr béla, általam kevésbé kedvelt, pl. sátántangó, werckmeister harmóniák. nem attól függ az értékük, népszerűek-e vagy sem. nyilván vannak igényes de inkább szélesebb rétegnek készült filmek, de pl. ezek, meg lehetne még számos filmet -filmrendezőt sorolni (antonionionitól zonca-ig), nem ilyenek.

egyszóval: ez egy art-house "thriller, dráma, akármi" így várható, hogy a "nagyközönségnek" nem jön be, teljesen függetlenül attól hogy jó vagy rossz.
ez van.

szavazat: 1/10 október 15. 15:11:16
október 15. 15:11:16

Mert, amit te írsz, az értelmes? Az egyetlen érved az, hogy neked tetszik. :) Ennyi. Szerintem te az egyik alkotó vagy, ezért véded ennyire a filmet. Ha csak egy sima néző lennél, rég tojnál az egészre. Úgy gondolom, leírtam a legfontosabb dolgot, és nem butaság. Ezt csak te állítod. De erre meg én mondom, hogy te írsz valótlanságokat. A film nem törődik a nézővel, nem akar tőle semmit. És ez tény. Az, hogy a rendező azt akarta, hogy gondolkozzunk, rendben van, de nem sikerült neki ezt elérni. Ezért veszíti el a legtöbb nézőt. A film túl lett tolva egy olyan irányba, ami már "nem jó történet mesélés." Átfogalmazva: képzeld el, hogy egy gyereknek úgy mesélsz egy mesét, hogy minden második szót kitörlöd, és minden harmadik szót megcseréled a következőre. Igen, lesznek benne magyar szavak, és fel fog valamit ismerni. De a történetet sosem fogja megérteni,mert nem áll össze. Igen, sajátos mese lesz, sajátos hangulattal, de fájni fog tőle a gyerek feje, mert akárhogy erőlködik, nem kap semmit. És ezt lehet úgy hívni, hogy micsoda ötlet és művészkedés, de ettől még az emberek hatalmas része nem fogja érteni, és ettől fogva felesleges művészet. És ez nem vita tárgya, ez tény. Én várom Nemes László új filmjét, de remélem, váltani fog, mert még egy ilyen filmet már nem fog semmilyen szinten elviselni tőle a közönség.

szavazat: 7/10 október 15. 13:24:58
október 15. 13:24:58

én nem a védhetetlent védem, hanem hülyeségeket rakok helyre

például ezt

"A sikert mégiscsak a nézőszámban mérik,ami szerencsés esetben összecseng a díjakkal. "

a sikert abban mérik, amit mércének állítunk, az esztétikai érték egyik sem. lehet hogy remek film sikeres lesz és vagy sok díjat nyer, lehet hogy csak egyik, lehet hogy egyik sem, más kérdés, hogy a díjak nagyobb valószínűséggel jönnek, mint a közönségsiker. de attól még nem szükséges, nem elégséges feltételek

szavazat: 3/10 október 15. 10:28:12
október 15. 10:28:12

Kedves Armedtel,konkrétan erről a filmről értekezünk,s ami általánosságban igaz,itt nem kerültek a helyükre. A sikert mégiscsak a nézőszámban mérik,ami szerencsés esetben összecseng a díjakkal. Szerencsés esetben! Annál is inkább,mivel a filmrendezőnek felelőssége van az elköltött milliókat illetően is. Szereptévesztésben van/lenne az a rendező,aki magának készíti a filmet,és nem áhítozik a sikerre,hiszen közvetíteni szeretne valamit a nézők felé,és ha tömegesen nem jut célba az üzenet,akkor valahol hiba csúszott a vonalba. Azért,mert valamelyik alkotást művészfilmként aposztrofálnak,nem zárja ki az érthetőséget,legfeljebb valamivel többet kell gondolkodni rajta,de van benne logika,vagy éppen olyan képekkel hat a nézőre,ami fogva tartja. ( Engem egy lila kalap. :)) Szakács Györgyi jelmeztervező szép munkát végzett.) Elismeréssel adózom ahogy védeni próbálja a védhetetlent,és tiszteletben tartom a véleményét. Szép napot kívánok!

szavazat: 7/10 október 14. 23:41:41
október 14. 23:41:41

már bocsánat, de
-egyrészt nem, nem a lövészárokra gondoltam, hanem az azt megelőzőekre
-a cselekmény fontosságával kapcsolatban, nos kismillió könyv és egyéb írás született a filmművészetről, modern-posztmodern művészfilmek cselekményhez való viszonyáról
-képeket illetően ismét problémás, csak a képek ritkán elegek, de vannak képdominálta, kevéssé vagy másképp történetet mesélő filmek, egy részük legendás
-az élmény szubjektív, vitázni csak esztétikáról lehet, élményről aligha
-teljesen irrelváns, hányan jönnek szembe vagy mellettünk

szavazat: 3/10 október 14. 21:18:51
október 14. 21:18:51

Ez nem túl meggyőző érvelés. Hogy egy mozifilmben nem a cselekmény a fontos?! Hát mi? Nem azért ülnek be a nézők,hogy képeket nézegessenek,akkor inkább elmennek egy fotókiállításra! Ja,valóban eljut A-ból B-be a főszereplő (Kijevből az első világháború lövészárkába),a szalon is sikeresen leég,de hogy miért akkor,miért úgy és miért oda,erre magyarázatot kellene adni/kapni a filmben. Nem esztétikáról vitázunk,hanem élményről,és ez a film ebből a szempontból súlytalan. (Az a sok hülye meg az autópályán mind szembe jön!)

szavazat: 7/10 október 14. 19:32:18
október 14. 19:32:18

ne haragudj, de amit írsz, nem túl értelmes.
nincs olyan hogy teljesen objektíve egy film milyen.
különféle nézőpontok, különféle értelmezések, műbírálatok vannak. mindenesetre önmagában az hogy "sok embernek tetszett" vagy "sok néző utálta" nem igazán jelent sokat az esztétikai vitákban.

azon lehet vitatkozni, hogy ez a film milyen, bár hangulatfilm lévén itt a szubjektív érzések sokat számítanak, viszont nem hogy egy abszolút objektív ítélet nincs, hanem az eddig bárhol elhangzott érvek alapján sem lehet azt mondani hogy "ez a film szinte biztos hogy remekmű", ahogy az ellenkezőjét sem "ez most mellényúlás, sikertelen".

majd mikor kritikák után komolyabb elemzések jönnek, akiket érdekel, többször megnézik, stb. akkor majd megalapozottabbak lesznek a vélemények. "first-look review-k", első nézői benyomások olyan sokat nem számítanak,
kritikusok megosztottak, nézők is, bár valszeg többen nem szerették mint ahányan igen. ennyit mondhatunk most

szavazat: 1/10 október 14. 15:38:09
október 14. 15:38:09

Igen, csakhogy az A-ból B-be tartó utazás a nem mindegy a filmek esetében. Hogy jó élmény-e, ad-e
bármi pluszt az embernek, vagy sem. A Napszállta esetében a legtöbb embernek ez az "utazás" nem ad semmit. És nem velünk van a gond. Ez a túltolt művészkedés nem működik most, és kész. Azért, ha az emberek 90%-a kiakad, az valamit sejtet. A vetítésekről felállnak és kimennek az emberek. Itt is olvasni lehetett, és mástól is hallottam. Lehet azzal jönni, hogy hát nem való mindenkinek, és nem tetszhet mindenkinek, és ez igaz is. De azért az arányok sokat elárulnak. :) Az imdb-n is zuhognak az egyesek, de amerikai szavazók 10-eseket adnak, hogy 7 ponton tartsák a filmet. ;) Miközben be sem mutatták még ott. Jól látható, hogy a filmkészítők okosan odafigyelnek az imdb-re, mert azt nemzetközi szinten nézik. Ugyanakkor a port.hu-n elég szépen látható, hogy az emberek nagy részének ez most nem jött be. És konkrét érvekkel alá is támasztják. Ennél több nem kell. Ezt szokták hívni bukásnak, és kész. Mellényúltak ezzel a filmmel, és ezt be kell látni. Persze, hogy valakinek tetszik, de ez nem jelenti azt, hogy ez a film jó. A Transformers negyedik része is tetszik valakinek. Attól még rossz. Szerintem. ;) Mindezt úgy írom, hogy Nemes Lászlót tehetségesnek tartom, és biztos vagyok benne, hogy rendezni fog még jó filmet. De ezzel mellényúlt. Jah, és még valami... Páran írjátok, hogy értitek a filmet és hogy micsoda csoda. Miért nem írjátok le nekünk, oktalanoknak, hogy miről is szól ez? Mi a nagy üzenet? Mert biztos van... Csak akkor is rosszul van csomagolva. Mert elveszik a lényeg ebben a filmben. Ha nem veszne el, akkor értenénk. Én nem vagyok buta, kifejezetten szeretek gondolkozni, de ez a film nem fogott meg egyetlen percre sem. És ez igenis a film hibája. Nem az enyém. Ott volt a Vadászat című film, ami szintén művészfilm. Mégis nézhető volt, imádtam minden percét. A Napszállta egyszerűen nem törődik a nézőjével. Miért csodálkozik bárki is, hogy így elveszíti a legtöbb embert?

szavazat: 7/10 október 14. 12:52:28
október 14. 12:52:28

(egyrészt nem, nem igaz, hogy jó esetben a sztorinak van alárendelve, számos esetben az a legkevésbé fontos
másrészt itt volt történet, mind a főszereplőnő, mind a kalapszalon eljut A-ból B-be)

szavazat: 3/10 október 13. 22:58:33
október 13. 22:58:33

Az a legnagyobb hiányossága a filmnek,hogy nincs felépített történet. Jó esetben egy filmben minden a sztorinak van alárendelve,erősítve képpel,hanggal,zenével. Ebben a filmben azonban öncélú képeket látunk (már amit látni lehet a főszereplő tarkóján kívül),zavaró zajokkal körítve,amitől érthetetlenné válnak az amúgy is keveset mondó párbeszédek,semmi nem derül ki,jönnek-mennek a szereplők,már azt sem tudjuk ki kicsoda és miért? (A színészek teszik a dolgukat,amennyit a rendező enged nekik.) Mindez irgalmatlanul hosszan elnyújtva,citerázva a nézők idegein. Lázasan dolgozik az agy,keres valami kapaszkodót,valami halvány logikát,egy „AHÁ!” élményt…de nem megy. Rendben van,hogy Nemes Jeles László nem törekszik arra,hogy mindenkinek tetsszen a film,na de erről az alkotásról még vitatkozni sem lehet,egyszerűen nincs miről! Sajnálom,mert ennél sokkal tehetségesebb rendező,hol siklott félre a szándék?

szavazat: 1/10 október 13. 17:49:08
október 13. 17:49:08

Végignéztem. Nem kellett volna. A huszadik perctől ki akartam jönni. Utána ez az érzés csak fokozódott. A végén már úgy fájt a fejem, hogy ölni tudtam volna, hogy kimehessek. Én ilyen unalmas filmet még életemben nem láttam. Oké, hogy művészfilm, de miért kell ennyire rossznak lennie? :O Két jelenet tetszett. Az utolsó, meg valamivel előrébb egy. Döbbenetes, hogy ezt a filmet leforgatták. Minek? És ki gondolta, hogy ez a forgatókönyv jó? :O Érthetetlen... A Saulhoz képest ez egy kalap sz.. Mondjuk, a kalap benne is volt a filmben. Sokszor. Ez egy rossz film... És épp ezért sajnálom a sok tehetséges ember energiáját és idejét. Mert a végeredmény egy szerethetetlen film. Pont, mint az exem. A szerethetetlen emberben sem jó. Filmben sem.

szavazat: 1/10 október 13. 17:36:50
október 13. 17:36:50

Kevés filmről szoktam kijönni a moziból, de a NAPSZÁLLT-át 1h keresztül bírtam nézni... Hátha történik majd valami... de NEM!!! Közvetlenül utánam kb még nyolcan jöttek ki. Nyolcan.
Bírom én a művészetet meg még szeretem is, de ez a film kivágta a biztosítékot. Szóval, röviden és tömören... Nem ajánlom, csak azoknak, akiknek nagyon sok idejük van, nagyon türelmesek, nem filmnézés miatt mennek a moziba:-))) Szeretik, ha a főszereplő kb 6-8 mondatot mond, vagy kérdez egy órán belül, ha annak ellenére, h nem sok minden történik és az nem sok is marha lassan, mégis az első 5 percben tudod, h miről fog szólni film. Ha ismered személyesen a szereplőket, alkotókat és megtiszteled azzal, h végignézed. De akkor is készülj fel rá, hogy nem fogod megérteni, mi a francért csinálták meg ezt a filmet???

Nem ajánlom azoknak akik szeretik a jó filmeket, mert ez sajna nem jó. Nagyon nem jó.
Nem egy magyar rendezőt, alkotót ismerek, akik ebből a költségvetésből olyan filmet rittyentettek volna, hogy ihaj. De hát... ez most így sikerült. Nem baj, nem sikerülhet mindig minden jól. De a popcorn jó volt:-)))) A film viszont most nem volt se Jeles, se Nemes. :((((

október 12. 23:50:36
október 12. 23:50:36

Értem én,hogy menyire izgalmas új képi formanyelvet teremteni egy olyan műfajban,ahol oly sokan próbáltak ki már oly sok mindent.Az,hogy a film egész világa olyan,mintha a hétköznap reggeli 4-6 -son a tömegben mellettem álló kalaposlányt titokban filmezném,miközben az egész világ,bármerre megy,olyan,mintha továbbra is a tömegből kukucskálnám a szomszédom válla felett,vagyis kvázi az egész világ egy 4-6-os,nos ez a felvetés akár még izgalmas is lehet.Csakhogy ahhoz,hogy ez működjön,eszeveszett ámokfutás bontakozik ki ,teljesen értelmetlenül ide oda száguldva a békeidőkbe két kézzel kapaszkodni akaró Budapesten .Merthogy mozgás nélkül ez a képi látásmód meghal.Minden szépsége /valjuk be meglehetősen gyakran álomszépsége / csak a dinamikából és az állandó változásból fakad.És ez igy roadmovie a végtelenné tágult 4-6-n.Ahhoz viszont történet is dukálna.Azt pedig bár nagyon akartam,nem találtam.Csak egy zavaros nagy kupacot.Egy végtelen nagy titkot,ami annyira titkos,hogy csak rejtjelekben lehet beszélni róla.És ez a rejtjel számomra megfejthetelen.Igy hát el is távolitom magamtól.§gy sajnos számomra csak forma maradt,ami sajnos csak ürességet zár körbe.De azt azért gyönyörűen.

szavazat: 7/10 október 11. 23:51:59
október 11. 23:51:59

(az hogy elrepült, persze túlzásnak tűnik nekem is.
de pl. én is elvoltam rajta, meg sem fordult a fejemben hogy kimenjek, ellentétben pl. az érkezés (arrival) című oscar-jelölt alkotással, melyet tényleg csak azért nem hagytam ott, mert úgy voltam vele, hogy akkor is megmutatom magamnak, hogy kibírom. és az én figyelmem gyorsan elkalandozik. ha az övé kevésbé, akkor még igaz is lehet, ami ír. )

szavazat: 1/10 október 11. 19:50:58
október 11. 19:50:58

Persze, hogy nem nézte meg. Ha látta volna a filmet, nem használná a gyorsan elröpült kifejezést. :) Bértolnok. Kamu. Olyan lassú ez a film, hogy arra nincsenek szavad. Sajnálom, amikor olyasvalaki ír hozzászólást, aki vagy a filmen dolgozott, vagy rokona valamelyik készítőnek.

szavazat: 10/10 október 11. 10:27:35
október 11. 10:27:35

Kiemelkedő alkotás, időtlen-, de a korszellemet megidéző – egyúttal a jelen korra is reflektáló - költői vízió; gyönyörű- erőteljes képekkel, remek színészekkel! Számomra gyorsan elrepült a 144 perc, újra meg fogom nézni a filmet.

Összes hozzászólás
Budapest Bár a MÜPÁban
Budapest Bár a MÜPÁban

2018. október 22. 15:30, MÜPA

Jegyvásárlás