A kedvenc

The Favourite
16 éven aluliak számára nem ajánlott ír-angol-amerikai életrajzi film, történelmi film, 120 perc, 2018

Értékelés:

161 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

161 szavazatból
Szerinted?
A 18. század eleje. Anglia háborúban áll a franciákkal. Ettől függetlenül a kacsafuttatás és az ananászfogyasztás virágzik. A törékeny Anna királynő foglalja el a trónt, nevében közeli barátja, Lady Sarah Malborough kormányozza az országot, s közben el is látja a betegeskedő uralkodót. Mikor egy új szolgáló, Abigail megérkezik az udvarba, bája és talpraesettsége révén Lady Sarah hamar szárnyai alá veszi – Abigail pedig csak az alkalmat keresi, hogy visszatérhessen arisztokrata életéhez. Ahogy a politika és a háború egyre inkább lefoglalja Sarah-t, Abigail szép lassan elfoglalja a helyét Anna mellett. Szárba szökkent barátsága a királynővel lehetőséget kínál számára, hogy megvalósítsa célját, és ebben se nő, se férfi, se politika, se nyúl nem gátolhatja meg.
Bemutató dátuma: 2019. február 7. Forgalmazó: Fórum Hungary

Stáblista

Díjak és jelölések

  • BAFTA-díj

    2019
    Legjobb női alakítás: Olivia Colman
  • Golden Globe-díj

    2019
    Legjobb színésznő - zenés film és vígjáték kategória: Olivia Colman
  • Oscar-díj

    2019
    Legjobb női főszereplő: Olivia Colman

Hozzászólások

Szerinted?
8/10
gyereamozibabe júl. 26. 05:33:18 8/10
A Szegény párák után vettem elő ezt a filmet, úgyhogy kifejezetten vártam Lanthimos stílusjegyeit, és nem csalódtam. Gyönyörű képek, jó színészek, furcsa zene, megbotránkoztató szexuális dolgok. Végig lekötött, és csak az utolsó egy perc miatt bosszankodtam picit.
3/10
EdwardTheBug júl. 02. 01:37:13 3/10 Előzmény Kistupac
Teljes mértékben egyetértek, bárcsak azelőtt olvastam volna el ezt a kommentet, mielőtt elpazaroltam 2 órát az életemből.
bnorbi007 febr. 04. 10:12:37
Imádtam a filmet az elejétől a végéig... Viszont nekem egy bajom volt vele, nem tudom ki milyen nyelven látta, de a magyar szinkronnál valami hiba történhetett. A zene és a hangok rendben, hanem amikor beszélnek olyan, mintha víz alatt beszélnének vagy egy dobozban lennének... Más is ezt észrevette?
5/10
fczolika febr. 03. 22:13:16 5/10
Unalmas, gyenge film volt. Nekem nem jött át az egész.
9/10
Ildikó Nóra febr. 03. 17:55:27 9/10
A filmet érdemes megnézni, újranézve is tetszett a történet, a szereposztás, a színészi alakítások, a kosztümök, sminkek, helyszín, filmzene is. A főszereplőknek jól állt az adott szerep és jól is játszottak.
wolfat 2023 jan. 06. - 06:51:44 Előzmény FilmExpert
Sajnos, csak a díszletek változtak, a lényeg nem sokat.
FilmExpert 2023 jan. 05. - 13:47:44 Előzmény wolfat
"Mégis, amiért erős hiányérzetem támadt, hogy a film azt mutatja be, miként kerül „révbe” Abigail, de hogy ennek milyen következményei lettek a későbbi életére nézve, ez már nem foglalkoztatta a film készítőit, pedig valószínűleg kerekebb lett volna a történtet, ha legalább részben ezt is érzékeltetik."

Azért nem mutatják, hogy mi lett vele, mert pont Abigail révbeérése a lényeg. Hogy mindezt hogyan, miként tette: puncsolással, színlelve, gátlástanul átgázolva másokon. Vajon jó ez így, hogy csak így lehet érvényesülni?
8/10
InteriorLulu 2021 nov. 29. - 13:22:33 8/10
Amiről ilyen sokat írok, valóban csupán egy szelete annak, amiről a film beszél, szóval jogos, kissé túlszaladtak a gondolataim. Még ha - gondolom - hülyeségek nem is kerültek bele. Egyszerűen tágabb nézőpontból, összefüggésében akartam arról írni, ami engem a filmben leginkább megfogott, konkrétan a királynő alakjáról. Így sikerült, amolyan töriórásan-tanárosan, de talán elbírja a fórum. :)
8/10
InteriorLulu 2021 nov. 26. - 13:08:31 8/10
Laikus, tehát nem történészi szemmel érdekes belegondolni, hogy a történelem során adott állam, birodalom, és bizonyos esetekben akár egy egész kontinens népeinek életét, sorsát, történetét milyen nagy mértékben tudta befolyásolni csupán egyetlen ember akarata, szeszélyei, tehetsége és tehetségtelensége. Monarchiák, diktatúrák, keményebb autokráciák - kezdve a suméroktól egészen a mai Oroszországig és É-Koreáig, kivéve közülük a modern, demokratikus alkotmányos monarchiákat... -: a közös bennük az államfőséget gyakorló ember, akinek teljhatalmát sok esetben a saját szimpla ostobasága, a teljes inkompetenciája, vagy éppen a velejéig romlottsága, a végtelenségig érzéketlen és cinikus, pőre hatalommániája ellenére sem korlátozza, vagy nem képes korlátozni senki és semmi.
A társadalom kiszolgáltatottsága egyetlen ember kényének-kedvének, számos közismert és kevésbé közismert példa volt és van ilyenekre.

Bár Anglia a XVIII. sz. elején már alkotmányos monarchia, még nem volt sem demokrácia, sem a mai értelemben modern, azaz nem volt valódi ellensúlya az államfői hatalomnak. Anna királynő ugyan valamivel kevesebbet szerepel a filmben, mint két kegyence, alakja utóbbiaknál szerintem mégis plasztikusabban, teljesebben van ábrázolva. Ő a fentebbi jelzőkből szinte vegytisztán a teljesen inkompetens fajta: egyáltalán nem romlott és gonosz, nem is okvetlen ostoba, hanem - egy igazságosabb világban - egyszerűen nem hogy országot, birodalmat, de egy icipici kis uradalmat vagy vállalkozást sem szabadna soha irányítania. Mert totálisan tehetségtelen, és emellett van annyira korlátolt, hogy ne fogja fel, épp aktuális kedve szerinti, szeszélyes döntései emberek tíz- és százezreinek életére vannak maradandó negatív hatással.
És ezt bár mentegeti, de nem menti az sem, hogy neki talán egyedülálló módon kijutott a rosszból: a király feleségeként kvázi szülőgép volt, már amikor a 17 terhességéből eljutott egyáltalán a halva, jobb esetben nem halva szülésig... És ez az iszonyú személyes tragédiája őt testileg, lelkileg és mentálisan is összetörte, ami persze nem is meglepő. Így további életében, azaz férje halála után immár utód nélküli királynőként kizárólag a saját testi-lelki bajaival, vágyaival, kedvteléseivel, a szolgákkal-cselédekkel, az intrikákkal, a saját földhözragadt dolgaival volt elgoglalva, mert hiszen csak ennyire volt képes.

Szóval mindez nem menti döntéseinek súlyos következményeit, ám azok valójában sokkal inkább a korabeli rendszer, a kezdetleges, kiforratlan hatalmi struktúra, mondhatni a történelmi szükségszerűség hibái, mint az övé: már van (kétpárti) parlament, van kormányzati apparátus, ám ezek hatalma és ellensúlya még jórészt csak papíron létezik.
Ilyen esetben a társadalom pedig csak reménykedhet, hogy a trónon olyasvalaki ül, aki még ha nem is konyít az állam irányításához, legalább - saját korlátait belátva - hallgat az észérvekre, és azok mentén dönt. Ez egyébként nem kevés, a történelmi emlékezet számos ilyet tart nagy uralkodóként nyilván.
wolfat 2021 okt. 11. - 09:59:06
A hozzászólások alapján úgy álltam hozzá, hogy a kornak valamilyen naturalisztikusnak is nevezhető bemutatása lesz, és az is lett. Nincs kétségem, hogy egyáltalán nem alap nélkül, amint még wikipédia-ismertetőből is kivehető, hogy a film valós történelmi eseményeket dolgoz fel. Meggyőzően mutatja be, hogy Abigailnek (Emma Stone), hogy sikerül szinte vert helyzetből kivágnia magát természetesen azzal a gátlástalansággal, ami részben a felszín alatt a kor erkölcseire jellemző. Erre gondolva vélem úgy, hogy sajnos egyáltalán nem mondhatni, hogy a filmnek a mi korunkhoz már semmi köze. A kulisszák sokat változtak, de hogy a lényeg mennyire, az már egy más kérdés. Mégis, amiért erős hiányérzetem támadt, hogy a film azt mutatja be, miként kerül „révbe” Abigail, de hogy ennek milyen következményei lettek a későbbi életére nézve, ez már nem foglalkoztatta a film készítőit, pedig valószínűleg kerekebb lett volna a történtet, ha legalább részben ezt is érzékeltetik.
Összes hozzászólás