Film

Fanny és Alexander

/Fanny och Alexander/
svéd-francia-NSZK filmdráma, 197 perc, 1982 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

Értékelés:

82 szavazatból
Szerinted?

Idő: a század első évtizede. Hely: egy, a többitől semmiben sem különböző álmos, svéd kisváros. Fanny és Alexander 1907 karácsonya után elveszti édesapját, aki egy jómódú, szabadelvű és szabad életvitelű színészdinasztia tagja volt. Anyjuk, a gyászév letelte után férjhez megy egy lutheránus püspökhöz. A nő érzelmei elfedik mennyire rideg és embertelen a férfi világa. A gyönyörökkel teli életnek vége. Alexander élénk fantáziájában összekeveredik álom és valóság: megmérkőzik a püspökkel, de emlékétől nem szabadulhat.

Egyéb epizódok:

Stáblista:

Alkotók

Kapcsolódó cikkek:

Díjak és jelölések:

  • Golden Globe-díj (1984) - Legjobb idegennyelvű film
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb idegennyelvű film
  • BAFTA-díj (1984) - Legjobb operatőr: Sven Nykvist
  • Cézár-díj (1984) - Legjobb idegennyelvű film: Ingmar Bergman
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb operatőr: Sven Nykvist
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb jelmeztervezés: Marik Vos-Lundh
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb látványtervezés: Anna Asp
  • Velencei Nemzetközi Filmfesztivál (1983) - FIPRESCI-díj: Ingmar Bergman
  • BAFTA-díj (1984) - Legjobb jelmeztervezés jelölés: Marik Vos-Lundh
  • BAFTA-díj (1984) - Legjobb nem angol nyelvű film jelölés: Jörn Donner
  • Golden Globe-díj (1984) - Legjobb rendező jelölés: Ingmar Bergman
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb rendező jelölés: Ingmar Bergman
  • Oscar-díj (1984) - Legjobb forgatókönyv jelölés: Ingmar Bergman

Vélemény:

július 15. 12:43:54
július 15. 12:43:54

"Mindíg a média generálja az igényeket. Arra van igény amire rá akarnak szoktatni minket." Bizony, bizony. Így van ez a kultúrán kívül is. Addig nyomta a kormánypropaganda (tv, rádió, újság, óriásplakát) a migránsveszélyt, míg Mari néni & Pista bácsi idegengyűlölő lett, noha soha nem látott migránst. A néhai Goebbels megirigyelhetné a Fidesz propagandasikerét.

július 13. 07:05:05
július 13. 07:05:05

Életem egyik legnagyobb filmélménye. Nagyon örülök, hogy lejátsszák

szavazat: 10/10 2014 máj. 05. - 15:30:27
2014 máj. 05. - 15:30:27 OFFTOPIC

Off

A folyamat oda-vissza hat; bizony a színvonalasabb mûsorok adásával visszacsatolásként nõhet az igényszint is, és fordítva. De sajnos az sem kérdés már, hogy mi éri meg jobban a befektetõnek, a reklámidõ-fizetõnek, fenntartónak - nyilván a lebutított tömeg, mely kapva kap a portékáján, nem pedig a kritikus, tudatos(an vásárló) emberek. Így pedig egy irányba (lefelé) haladnak a dolgok, már amíg haladhatnak, hiszen az egyoldalú dolgok nem sokáig mûködnek a lét törvényei szerint.

Egyébként bizonyosan nem vagyunk rosszabbak, mint mások... Nem értek egyet azzal, hogy saját magunkat állandóan a földbe döngöljük. Én inkább az 'átlagos bunkó' kifejezést használnám. :) Ilyen mindenhol akad. :)

szavazat: 5/10 2014 márc. 17. - 22:52:06
2014 márc. 17. - 22:52:06

Én nem szeretem ezeket a lassú és vontatott filmeket. 1982-es, de olyan, mintha 1907-ben forgatták volna. Egyszerûen elaludtam rajta.

szavazat: 7/10 2012 aug. 05. - 23:10:49
2012 aug. 05. - 23:10:49

Nincs második rész. Csak van ahol két részben adták le a hossza miatt.

2012 máj. 25. - 10:02:16
2012 máj. 25. - 10:02:16

Én ezt a filmet egyáltalán nem értettem, így nem is értékelem.

2012 máj. 22. - 19:50:19
2012 máj. 22. - 19:50:19

és az elsõ rész...?? :(

2012 máj. 16. - 12:05:36
2012 máj. 16. - 12:05:36

május 22.

szavazat: 10/10 2012 máj. 15. - 23:51:05
2012 máj. 15. - 23:51:05

MIKOR LESZ A MÁSODIK RÉSZ?
valaki írja meg
nem találom sehol
pedig annyira szeretem ezt a filmet
és akkor láttam amikor készült
nagyon kíváncsi vagyok rá

2012 máj. 15. - 22:15:46
2012 máj. 15. - 22:15:46

Hogy mire van igény?
A kulturszemét esetében mindíg arra hivatkoznak hogy "...igény van rá::".
EZ így NEM igaz!
Mindíg a média generálja az igényeket. Arra van igény amire rá akarnak szoktatni minket. Azt adják fõmûsoridõben. A többit vagy nem adják, vagy csak ritkán és akkor is fõmûsoridõn kívül. Ahhoz hogy bugyuta, könnyen vezethetõ "fogyasztókat" neveljenek belõlünk a kultúrszemét a legalkalmasabb, a gondolatokat ébresztõ színvonalas mûvek veszélyesek mert esetleg átlátunk a "fogyasztói társadalom" mesterkedésein.

2012 márc. 24. - 19:48:10
2012 márc. 24. - 19:48:10

a kérdést nem én tettem fel, tisztában vagyok a válasszal :)

2012 febr. 15. - 18:22:54
2012 febr. 15. - 18:22:54

Azért, mert a mai "magyar" médiának nem az a célja,
hogy ilyeneken gondolkozzon egy direkt tévé elé ülõ, emberi idõben fekvõ és kelõ ember.

szavazat: 9/10 2011 dec. 26. - 22:51:23
2011 dec. 26. - 22:51:23

Sajnos Bergman filmjeit mindig éjjel adják.

szavazat: 10/10 2011 dec. 26. - 18:55:13
2011 dec. 26. - 18:55:13

Nem is tudom, miért tartja itt valaki nézhetetlennek ezt a filmet. Gyönyörû film, csodás a fényképezés, nagyszerû korrajz.
Mindenképpen érdemes megnézni.
Csak azt tudnám, miért éjjel kell vetíteni??????

2011 febr. 06. - 09:30:36
2011 febr. 06. - 09:30:36

hát nem egy rövid fim.
én régebben láttam még gyerekkoromban, most újra megnézném.

2010 máj. 03. - 10:21:55
2010 máj. 03. - 10:21:55

Sajnos a Jeleneteket nem láttam, így arról nem tudok érdemben nyilatkozni. Illetve az elejébõl láttam valamennyit, de nem volt alkalmam végignézni a filmet.
A F. és A. tényleg misztikus és látványos, de nem annyira elvontan boncolgatja a problémákat, mint pl. a Tükör által homályosan, A hetedik pecsét, az Arc, a Csend, A farkasok órája vagy egyéb más Bergman-darabok, és ezért talán egy másik vonulatba kellene sorolnunk, szerintem a kicsit könnyebben értelmezhetõ filmek közé tartozik.
Szerintem a püspök egyszerre esendõ és ördögi. Pont azért ördögi, mert Isten szolgája lenne, de Isten törvényeivel ellentétesen cselekszik. (Persze az õ figurájában Bergman mint "szabadgondolkodó" talán az egész egyházat is láttatni akarja, nem tudom.) Egyetértek veled abban, hogy semmiképpen sem betegebb lelkû a püspök, mint más Bergman-szereplõk, ezt nem is állítottam, sõt vannak nála sokkal jobban eltorzult lelkületû figurák is. A püspök esetében azonban szerintem pont azért látható sokkal jobban ez a torzulás, mert egyházi ember, ahhoz képest viszont meglehetõsen erõszakos.

2010 ápr. 28. - 14:37:44
2010 ápr. 28. - 14:37:44

Ez sokkal inkább beleillik az életmûbe, mint a Jelenetek....Mert ez is misztikus és látványos, nem olyan profán és dísztelen, mint amaz.
És szerintem, ha megnézed újra, talán a püspök sem fog annyira ördögi figurának tûnni, inkább esendõnek. Nem is hiszem, hogy Bergman bármilyen bûnöst szimpátia nélkül ábrázolt volna. És semmiképp sem mutatta betegebbnek, mint egyéb filmjei szereplõit.
Összességében nagyon erõteljes atmoszférája van a filmnek, az egyik legjobb Bergman-alkotás, szerintem.

2010 ápr. 28. - 09:30:28
2010 ápr. 28. - 09:30:28

A Fanny és Alexander talán kevésbé "bergmaninak" tûnik, mint a mester más alkotásai. Sokszor végtelenül hosszúnak érezzük, és a filozófiai mondanivaló jobbára csak a film utolsó háromnegyed órájában domborodik ki erõteljesebben, miközben azért folyamatosan jelen van, csak éppenséggel Bergman nem tolja azt erõszakosan a képünkbe, illetve kevésbé elvontan fogalmazza meg azt, mint sok más filmjében. A történet sok mindenrõl szól: Isten keresésérõl, a boldogság keresésérõl, hitrõl és hitetlenségrõl, az emberi kapcsolatok gyakran felszínes mivoltáról, "az élet értelmérõl". A két gyerek a film elsõ részében csak névleges címszereplõ, és a második részben is csak Alexander kap nagyobb szerepet. Itt lehetünk tanúi a fiú és a püspök küzdelmének, két erõs akarat (illetve szimbolikus értelemben véve a hit - az erõszakos vakhit - és a kvázi hitetlenség) párharcának. A püspök figurája megérne egy külön elemzést, brutális alak, ugyanakkor a végére szánandó nyomorulttá változik, és lefoszlik róla az álarc: ott áll elõttünk a sérült lelkû ember, aki másokon akarja kitölteni a dühét, az öngyûlöletét. (Egyébként Bergman részérõl zseniális húzás, hogy nem tudjuk meg, bûnös-e a püspök az elsõ családja halálában, a nézõ csak a fantáziájára, illetve bizonyos apró jelekre hagyatkozhat.) Lehetne elemezni a képi világot is (a piros függönyök és szõnyegek engem a Suttogások és sikolyok c. filmre emlékeztettek), a nagypolgári ház és a puritán, rideg püspöklakás ellentétét, akár a berendezéseket, akár a viselkedést illetõen. Mindezeken túl azonban amondó vagyok, hogy talán nem ez Bergman legjobb és legtökéletesebb filmje, nekem legalábbis kevésbé jött be. Azt hiszem, hogy a mester a középsõ korszakában (az 50-es évek végétõl a 70-es évek közepéig) alkotta a legnagyobbat.

2010 febr. 14. - 15:33:43
2010 febr. 14. - 15:33:43

Talán e leg-felszínesebb, és ehhez képest a leghosszabb Bergman filmek egyike. Mivel kijelentette jó elõre, hogy ez lesz az utolsó filmje, ezért csomó díjat ez a film kapott meg, mintegy "életmû" díjként. Egyébként nézhetetlenül unalmas. És Bergmannak vannak jó filmjei is, pl 7. pecsét, Úrvacsora, Csend, Persona stb

2009 jan. 20. - 10:04:16
2009 jan. 20. - 10:04:16

Ebben az évben esetleg nem adják valamelyik tv csatornán? Mert szívesen megnézném.

Összes hozzászólás