Film

Kék bársony

/Blue Velvet/
amerikai thriller, 120 perc, 1986 16 éven aluliak számára nem ajánlott
    • f
    • f

Értékelés:

132 szavazatból
Szerinted?

Látszólag békés és nyugalmas kisvárosba érkezik az ifjú Jeffrey Beaumont. A mezőn sétálva levágott emberi fület talál. Beviszi a rendőrségre, de ott senki nem jelentette be, hogy hiányozna a füle. Jeff beül a bárba, ahol elbűvöli az énekesnő hangja és szépsége. Kiderül, hogy Dorothyt bizarr viszony fűzi az öntörvényű helyi hatalmassághoz, Frankhez. Az ördögi férfi ugyanis, aki embereivel rettegésben tartja a kisváros lakóit, elrabolta a nő kisfiát. Így zsarolja, hogy minden kívánságát teljesítse. Jeff és a jó szándékú Sandy segíteni akar Dorothyn. Rémálomszerű kaland veszi kezdetét.

David Lynch korunk egyik legeredetibb filmrendezője, akinek talán legjobb filmje a Kék bársony. Ebben a nyomasztóan erotikus, lenyűgöző látványvilágú moziban sűrűsödik össze a rendező későbbi filmjeinek összes alapeleme: erőszak, félelem, szex, szerelem és a bágyasztóan idillikus amerikai álomvilág ellentmondásai.

Stáblista:

Szereplők

Jeffrey Beaumont
Dorothy Vallens
Sandy Williams
Frank Booth
Mrs. Williams
John Williams

Alkotók

Kapcsolódó cikkek:

Díjak és jelölések:

  • Golden Globe-díj (1987) - Legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Dennis Hopper
  • Golden Globe-díj (1987) - Legjobb forgatókönyv jelölés: David Lynch
  • Oscar-díj (1987) - Legjobb rendező jelölés: David Lynch

Vélemény:

február 18. 14:38:21
február 18. 14:38:21
David Lynch-nek hihetetlen érzéke van ahhoz, hogy megalkosson egy érdekes történetet, majd következetesen, minden részletre kiterjedően kiszámíthatatlanná tegye, amit addig konstruált. Ezt már nálam legalább harmadszorra játssza el; kb. a feléig tetszik a film, és érdekel mit hoz ki belőle, aztán sikerült egy számomra lenyűgözően érthetetlen festménnyé alakitani a vásznat. Persze, lehet erre mondani, hogy magas művészet, és csak a kiváltságosoknak adatik meg, hogy értse...persze. Mindenki azt lát bele, amit akar, a rendező nem akarja érthetővé tenni a filmet, ő csak reflektálni akar a saját - LSD trippel felérő - kreativitására. Mintha skizofrén lenne, és az egyik énje egy érdekes filmet szeretne csinálni, a másik meg egy kétségbeejtően elvontat. Nagyon nem jön be nekem Lynch világa, szerintem öntörvényű és művészies. 10/15
szavazat: 5/10 2018 márc. 23. - 18:07:47
2018 márc. 23. - 18:07:47
David Lynch-nek hihetetlen érzéke van ahhoz, hogy megalkosson egy érdekes történetet, majd következetesen, minden részletre kiterjedően elbassza, amit addig konstruált. Ezt már nálam legalább harmadszorra játssza el; kb. a feléig tetszik a film, és érdekel mit hoz ki belőle, aztán sikerült egy idióta katyvasszá alakitani a vásznat. Persze, lehet erre mondani, hogy magas művészet, és csak a kiváltságosoknak adatik meg, hogy értse...persze. Mindenki azt lát bele, amit akar, a rendező nem akarja érthetővé tenni a filmet, ő csak recskázni akar a saját - LSD trippel felérő - kreativitására. Mintha skizofrén lenne, és az egyik énje egy érdekes filmet szeretne csinálni, a másik meg egy elcsestett, értelmezhetetlen maszlagot. Nagyon nem jön be nekem Lynch világa, szerintem öncélű álművészieskedés. 10/5.5
szavazat: 6/10 2017 júl. 10. - 22:48:16
2017 júl. 10. - 22:48:16
Van egy különös hangulata, de a film nem jött be. Többet vártam. Maradok a Twin Peaksnél.
szavazat: 1/10 2016 nov. 27. - 17:08:41
2016 nov. 27. - 17:08:41
Ugyanolyan szarság, mint Lyncs többi "zseniális alkotása"...
2016 márc. 02. - 21:22:15
2016 márc. 02. - 21:22:15
Aberrált egy film. A Twin Peaks-et, Mulholland-ot meg sem közelíti. 6/10
2016 febr. 11. - 08:52:11
2016 febr. 11. - 08:52:11
Bizony nehéz szívvel írja le az ember a negatív észrevételeit, ennyi lelkendezõ véleményt követõen, hiszen számíthat a sok lesajnáló megjegyzésre, miszerint csekélyek a képességei, ilyen hatalmas mûvészeti szintet képviselõ alkotás befogadására. Láttam már egy-két bonyolult, nagy odafigyelést követelõ mozit, de itt csak vártam, vártam, hogy némi értelmet kap bármi.
Pl. bizonyos rendõrségi alkalmazott szerepe, vagy úgy általában az egész.
Annyi tapasztalatot és egyben élményt könyvelhetek el, hogy Isabella Rosselini göndör fürtjei nem csak a fején tanyáznak...
Egy jó kis alvás többet ért volna!
szavazat: 1/10 2016 febr. 10. - 23:30:24
2016 febr. 10. - 23:30:24
Hát ez bizony egy filmnek nem nevezhetõ ócskaság,hatásvadász hülyeség,történet nulla.
2015 dec. 21. - 19:20:26
2015 dec. 21. - 19:20:26
egyértelmûek a közös vonások a Kék Bársony és a Twin Peaks között
..rendezõ-zeneszerzõ-fõszereplõ
..a sztori adott egy kisváros meg egy titokzatos nõ tele rejtéllyel https://www.youtube.com/watch?v=Tii1hVwKy08
..zenéje (Angelo Badalamenti) titokzatos és misztikus https://www.youtube.com/watch?v=Xd4vRL7cVC0
..a jazz elemekre épülõ (nagybõgõ-cintányér-dob-zongora) Akron Meets the Blues (sorban a 10-es szám) http://www.allmusic.com/album/blue-velvet-original-score-mw0000189159
szavazat: 7/10 2015 szept. 13. - 02:42:43
2015 szept. 13. - 02:42:43
jó kis film. sokszor unom a 2 órás (vagy akár hosszabb9 filmeket, de ez teljesen lekötött. annyira nem szürreális, mint más lynch filmek, teljesen követhetõ, kerek. maga a sztori nem bonyolult, persze kissé beteg, de az egész film hangulata, színei, zenéi nagyon különössé teszik. ja és kyle maclachlan nagyon szexi a filmben. : )
szavazat: 6/10 2015 febr. 18. - 12:43:40
2015 febr. 18. - 12:43:40
Elbas*ott egy film, csak úgy mint a többi szürreális Lynch-agyszülemény is. Vagy szereted vagy nem. Az Elefántember még mindig a favorit tõle.


6/10
szavazat: 8/10 2011 nov. 20. - 17:43:04
2011 nov. 20. - 17:43:04
Lynch próbálgatta a körmeit, és késõbb tökélyre fejlesztette a csak rá jellemzõ bizarr stílusjegyeket. Szerintem nem ez a legjobb filmje, de talán az utolsó ( leszámítva az egészen más jellegû Staight story-t), amely kerek egész történetként értelmezhetõ. Azért bizonyos, nehezen értelmezhetõ dolgok megmagyarázására már itt sem fordít figyelmet -gondolom tudatosan. De ez még messze a fogyasztható kategória Lynchcsel mérve. 10/8
szavazat: 8/10 2011 szept. 11. - 23:39:58
2011 szept. 11. - 23:39:58
Beteg.
2011 aug. 02. - 23:09:34
2011 aug. 02. - 23:09:34
Hát szerintem Linch bohócot csinál a sok sznobból,akik az õ hülyeségnek szánt filmjeit komolyan veszik.
2011 aug. 02. - 02:43:47
2011 aug. 02. - 02:43:47
Lynchnek a csúcsa a Twin Peaks aminek csirái már ott figyelnek a Blue Velvetben is.Akinek ezek bejönnek akkor ne hagyják ki a Lost Highwayt a Wild at Heartot és a Mulholland Drive-ot sem.Egyébként a világ egyik leguniverzálisabban zseniálisabb rendezõje.Aki képes olyan filmekre is mint a Straight Story ami egyszerûsége ellenére, megkapóan tiszta embermese. Egyszer megnéznék egy Stephen king írásból készült lyncsi mozit, az lenne csak a pokolgép...)))
2011 máj. 23. - 22:23:24
2011 máj. 23. - 22:23:24
Ez a film jó szórakozás, de a Radírfej és a Mulholland Drive az igazi mûvei.
(A Dûne esetében meg sajnos nem hagyták kibontakozni a rendezõt, és az alapanyag amúgy is korlátozó tényezõ.)
2011 máj. 23. - 20:44:13
2011 máj. 23. - 20:44:13
Egyetértek azokkal, akik azt írták, hogy ehhez a filmhez különleges hangulat kell - az enyémet eltalálták a Filmmúzeum mûsorszerkesztõi, miután vasárnap éjféltõl kettõig adták le, amikor már túl voltam némi vörösboron.

Az az igazság, hogy az elsõ fél óra után biztos voltam abban, hogy a filmnek ugyanaz a rendezõje, mint a forgatókönyvírója, ölég öntörvényû a rendezés, ezt csak "saját szövegre" és sztorira lehetséges ilyenné formálni: ez egy "kellemes fasiszta" film.

Nem semmi ez a David Lynch nevû pasas, a zseniális Elefántember után megcsinálta a mosolyognivalóan bugyuta és gyönge sci-fit, a Dûnét, 84-ben, ha jól emlékszem, erre rá másfél évre kijön ezzel a Kék bársonnyal... Ami egy rettentõen érdekes, bár cselekményében szimpla, de többrétegû alkotás. Szóval nem csak a vörösbortól éreztem jól magam.
2011 máj. 23. - 00:38:01
2011 máj. 23. - 00:38:01
Ha jól emlékszem, ott csak arról volt szó, hogy Frank-nek (Dennis Hopper) mekkora lelke van. És nem "csak".
Ez David Lynch véleménye az amerikai ízlésrõl és álszentségrõl, az amerikai idillrõl, negédes bájolgásról, a szentimentalzmusról, mely jól megfér a kegyetlenséggel, kíméletlenséggel, gonoszsággal; mely skizofrénia képes ugyanabban a tiszteletreméltó, példás amerikai lélekben egyidejûleg lakozni. (Persze attól egyetemes a film, hogy ezek egyáltalán nem amerikai sajátosságok. Dehát ezért nagy ez a film Európában is. Mert rólunk is szól a film, akik lenézzük a bunkó, mûveletlen, ízléstelen és érzelgõs amerikaiakat.)
A hátborzongató az egészben az, hogy az a zene tényleg nosztalgia-zene, a 60-70-es évek slágerzenéje, még akkor is, ha ez a szám a 60-70-es években nem létezett, ha Lynch csak ehhez a jelenethez rendelte, ehhez a filmhez iratta - a megfelelõ stílusban. Jó zene, retro-zene, tetszik. A hatás magávalragadó - hogy észrevedd: lám, neked is tetszik, lám, te is közéjük tartozol. Te is közéjük tartozol? Te is ilyen vagy?
Szóval provokál, szembesít.
2011 ápr. 04. - 22:59:11
2011 ápr. 04. - 22:59:11
Ja és még valami (ez SPOILER lesz!)
Egy részt nem értettem, amikor a fõszereplõt elkapja a gyilkos meg a társai és elviszik ahhoz a meleg csávóhoz, aki valami playback-re énekel, aztán mennek is tovább. Ezt a részt nem tudtam hova tenni, mégis mi értelme volt? Vagy csak én nem értem?
Spoiler vége
2011 ápr. 04. - 22:53:22
2011 ápr. 04. - 22:53:22
Most, hogy láttam ezt a filmet, kedvem támadt a Radírfejre is újra. Asszem a közeljövõben nézek még pár Lynch mûvet! :)
Ja és a Kék bársony nálam 9/10 lett.
szavazat: 8/10 2011 ápr. 03. - 20:28:24
2011 ápr. 03. - 20:28:24
Ja, és Dennis Hopper zseniális!!!
Összes hozzászólás