A brutalista

The Brutalist
18 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai filmdráma, 215 perc, 2024

Értékelés:

83 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

83 szavazatból
Szerinted?
Időpontok:
19:00, hétfő (május 12.)
Művész mozi

19:00, kedd (május 13.)
Művész mozi

19:00, szerda (május 14.)
Művész mozi
A háború utáni Európából elmenekülve a nagy ívű víziókkal megáldott építész, Tóth László Amerikába érkezik, hogy újra építse az életét, a karrierjét, valamint a házasságát Erzsébettel, miután a háború közben elszakadtak egymástól, határokon és rezsimeken átlépve. Az új, idegen országban magára utalva László Pennsylvaniában állapodik meg, ahol a gazdag és befolyásos gyáros, Harrison Lee Van Buren felismeri építészi tehetségét. Ám a hatalomnak és az örökségnek nagy ára van…
Bemutató dátuma: 2025. január 23. Forgalmazó: UIP-Duna Film

Stáblista

Játszási időpontok

Hozzászólások

Szerinted?
8/10
trev máj. 09. 00:56:18 8/10
Szerintem is túl hosszú, és ehhez a finálé is összecsapott, még ha gondolatébresztő is. A film e nélkül is sokrétű, ahogy bemutatja egy holokauszt-túlélő család kálváriáját az USA-ban a főszereplő építészeti stílusán keresztül, amelynek nyers esztétikája egyszerre tükrözi a szereplők traumatizált belső világát és a társadalmi közeg ridegségét, miközben leszámol az amerikai álom illúziójával is. Nem rossz, de nem lett a kedvencem.
10/10
Ahoj poplacsek ápr. 26. 21:19:36 10/10
másodszor néztem meg, pedig nagyon hosszú

elképesztő, hogy ilyen minimál pénzből milyen remek filmet sikerült csinálni, ráadásul ennyire mélyremenően
Edmond Dantes ápr. 24. 08:30:16
Minek szépítsem: ez egy "nem-jó" film, hogy ne mondjam sommásan, rossz film. Már terjedelme minősíti. Ezt a soványka történetet két órában bőven el lehetett volna mesélni. A 215 perc erőltetett, modoros, azt sugallja, mintha annyi lenne a mondanivaló és/vagy a cselekmény, hogy hát Istenem, kell/ett az a 215 perc. Nem kell/ett (volna). Majd' minden jelenet túlnyújtott, lelassított. A dialógusok dettó: szimplák, kis túlzással gyakran szinte szótagolva beszélnek a szereplők. Nem szeretem a követhetetlenül hadarós, ide-oda kapkodó filmeket, de A brutalista a másik véglet. A legegyszerűbb mondatok is túlhangsúlyozottak, szájbarágósak. Emiatt az igazán drámai pillanatok gyakran elsikkadnak vagy csak eszelős őrjöngés, törés-zúzás kiséretében húzhatók fel. Brody a szerepe szerint végigszenvedi, végigkínlódja, sírja, veszekedi a bő három órát, az alakítás kevéssé árnyalt. A 18-as karikát egyetlenegy, szerintem nem igazán motivált egyperces "esemény" miatt kell kitenni. A jelenet vagy hiteles vagy nem, de nem szükségszerű. A finálé összecsapott. Talán ránéztek az alkotók a karórájukra. Hamarabb kellett volna.
k11zoltan ápr. 18. 18:15:59 Előzmény Mozila
Hosszú kommented megírása helyett megnézhetted volna, hogy csak Brody kapott Oscart a valamit számító kategóriák közül.
1/10
Mozila ápr. 18. 00:23:36 1/10
Kizárólag a zsidó sors és az amerikai álom bemutatása miatt kaphatott Oszkárt, mert a történet minden területen hiányos, semmitmondó és méltatlan,-nemhogy az Oszkár jelöléshez, de-a témához, Brodyhoz, a beletett összeghez, a hosszához az emberiség nevéhez. Általában egyet értek az Oszkárokkal, de ez csak egy jó hosszúra nyújtott semmi. Az alkotók, a szinészek jó munkája nem tudja felhozni a történet gyengeségét. Nincs személyiségfejlődés, érdekesség, tanulság, de van mocskos szex, homoszexuális erőszak, drog, hatalommal, beosztással visszaélés, aberrált építészetet. Ebben a nihilben gyönyörködhetünk pillanatokig egy-egy jól megformált emberi gesztusban, de maga film egy időlopás.
6/10
The Cortez ápr. 16. 21:21:17 6/10
Brutálisan hosszú (3 óra 20 perces) építészfilm, egyben bevándorlódráma. A rendező egy olyan magyar zsidó építészről szeretett volna mozit készíteni, aki az USA-ba vándorolt, ám nem talált ilyen valós személyt, ezért kitalált, vagy pontosabban inkább a létező építőmesterekből összegyúrt magának egyet. Tehát az alkotásnak az alapötlettől kezdődően, rengeteg hazai vonatkozása van: a jelenetek jó része nálunk forgott, a főszerepet a magyar gyökerekkel rendelkező Adrien Brody játssza, Jancsó Dávid a vágója, befigyelnek itthoni színészek, magyar nevekkel-akcentussal lett felturbózva, ezek mellett akadnak számunkra érthető utalgatások.
Tóth László terjengős története természetesen sok mindenről szól: kivándorlás, emigránslét, szabadság, amerikai álom, nemzetek + osztályok közti különbségek, zsidóság, üzlet, művészi önkifejezés, intrikázás, szarkavarás stb. A fejezetekre csapott cselekmény lassan építkezik, többször leül, de valamiért mégsem érződik olyan kegyetlenül elnyújtottnak, mint amilyen valójában. Az igényes dialógusok meg a színészi alakítások, úgy a közepéig viszik előre a filmet, viszont a játékidő második felében már több a szenvedős rész. valamint érződik némi összecsapottság. A helyenként elvont-nyomasztó képsorokkal dolgozó sztorinak egyébként botrányos oldala is van, mert baszással és félrebaszással, zülléssel, drogozással ugyancsak operál, továbbá kapunk egy váratlanul érkező, meghökkentő buzis pillanatot, mely teljesen értelmetlennek, erőltetettnek tűnik, ugyanakkor később valamennyire mégis értelmet nyer.
A főkarakter árnyalt, kicsit sem makulátlan, hasonlóan Guy Pearce figurájához. Brody kiváló, ám Pearce erőteljesebb alakítást nyújt. A fényképezés művészi, a snittek gigászi hosszúak, a tájképek (itt muszáj megemlíteni a sóskúti Kálvária-hegyet) plusz az épületekről, belső terekről lőtt felvételek pedig odavernek. A vizuális trükkök kreatívak, egyedi(nek tűnő)ek) – ilyen például a visszaszámlálás vagy a brutalista stílusban megoldott főcím és stáblista. A zene kifejezetten szar, az eposz végén hallható betétdalok meg szintén nem illenek a műhöz.
7/10
pihes ápr. 13. 15:10:23 7/10
Szépen építkezett a történet szó szerint, de erre időt kell szánni HÉT/TÍZ
9/10
Patrick Macnee ápr. 07. 13:33:00 9/10
Nagyon szép a képi világa. Víczián Ottó hangja nagyon passzol Adrien Brodyhoz. Nem egy pörgős darab, de Brody megérdemelte az Oscart érte.
ződszemű ápr. 07. 01:30:47 Előzmény Samu-Nagy Emese
Sok mindenben egyetértek.
"De valahogy mégsem arrafele mentek el, hogy ezt Tóth az alkotásába forgatná át, hanem kiélte a szexben és drogban."
Ez egy túlzottan leegyszerűsített narratíva lett volna, és (jó eséllyel) hamis is, szvsz. Egy ilyen traumát nem lehet ép lélekkel túlélni, ezért nekem nem tűnnek túlzásnak az aberrációba hajló jelenetek. Nem állítom, hogy egy traumát átélt ember feltétlenül ilyen irányba "hajlik", csak azt, hogy nem meglepő a jelenség. A Sophie választása c. film is ezt járja körbe.
7/10
Adriamus márc. 30. 14:59:34 7/10 Előzmény saihulud
Azért járt többek között a szobor a főszereplőnek mert autentikusan megtanult magyarosan angolul beszélni. Kvázi művészfilm így az akcentus is sokat adott hozza. Szerencsére nem tépték le a tollait.
Összes hozzászólás