11 érdekesség, amit nem tudtál a zseniális Eredetről

Chistopher Nolan egyedülálló filmjének számtalan jelentésrétege van és megannyi értelmezési lehetőséget kínál fel, így nem csoda, hogy annyi érdekességet lehet róla összeszedni!

Lehet, hogy csak egy újabb rajongói elmélet a sok közül, de lehet, hogy igaz: ha egymás mellé rakjuk a főbb karakterek neveinek kezdőbetűit (Dom, Robert, Eames, Arthur, Mal és Saito), akkor a DREAMS (magyarul „álmok“) szót kapjuk.

A havas szintet Christopher Nolan kedvenc Bond-filmje, az Őfelsége titkosszolgálatában ihlette. Ez az 1969-es Bond jócskán különbözik a korábbi, Sean Connery-s epizódoktól: a sztori is jóval komolyabb és kevésbé elrugaszkodott, Bond megházasodik, és ez az egyetlen film, amelyben George Lazenby alakítja a 007-est.

A könnyebb követhetőség végett a japán tévében a bal felső sarokban felirattal jelezték, hogy a film épp hányadik szintjén jár az álomnak - ez elég jó ötlet, mert egy idő után azért elég szépen bele lehet gabalyodni. A színészek nem zavarodtak bele, hogy épp melyik álomsíkban tartózkodnak, mert egy ügyes trükkel zárták ki a kavarodást. "A jelmezek miatt könnyű volt kiigazodni abban, melyik álomjelenetben vagyok. Ha összezavarodtam volna, elég volt ránéznem a cipőmre, és már tudtam is, melyik az." - mesélte Tom Hardy.

Érdekes, hogy Edith Piaf valahogy végigkíséri Marion Cotillard karrierjét, hiszen még azelőtt, hogy eljátszotta az énekesnőt, két filmjében, a Chloéban (1996) és a Szeress, ha merszben (2003) is felcsendült a legendás "La Vie en Rose" című dal, majd évekkel később Christopher Nolan Eredetében (2010) játszik fontos szerepet a hasonlóan ismert "Non, Je Ne Regrette Rien". Nolan a dalt még azelőtt beleírta a forgatókönyvbe, hogy Cotillard-ra osztotta volna Leonardo DiCaprio kedvese, Malorie szerepét, és komolyan elgondolkodott azon, hogy másik dalt válasszon, de végül lebeszélték róla.

Merthogy a dalnak kulcsszerepe van a filmben! Az Eredet szándékosan 2 óra 28 perc hosszúságú - a Non, je ne regrette rien 2 perc 28 másodperc! Hans Zimmer francia nemzeti archívumban hozzáférhetett Edith Piaf dalának eredeti felvételéhez, és azt használhatta fel a filmzenéhez. Bravúrosan oldotta meg: minél mélyebbre hatolnak a filmben az álmokba, annál jobban belassította a dallamot. 

Christopher Nolan eredetileg James Francóra osztotta a főhős, Leonardo DiCaprio jobbkeze, Arthur szerepét az Eredetben, ám Franco visszakozott, arra hivatkozva, hogy ütközik más elfoglaltságaival. Nolannak villámgyorsan kellett új szereplőt találnia, és így jutott el Joseph Gordon-Levitthoz, aki nagyszerű alakítást nyújtott. Nyilván Nolan is elégedett volt vele, mert A sötét lovag - Felemelkedés egy nagyon hasonló szerepet adott neki: John Blake rendőrt alakította, aki a Christian Bale által megformált Batman egyik legfőbb segítője.

Cillian Murphy úgy készült Robert Fischer, egy hatalmas üzleti birodalom örökösének szerepére, hogy mindent elolvasott, amit a milliárdos Rupert Murdoch gyerekeinek sorsáról el lehet olvasni. Érdekesség, hogy a Batman: kezdődik és A sötét lovag után Nolan itt is zsákot húzatott Murphy fejére.

Az Eredet egyik legjobb jelenete, amikor a szereplők a falakon, a plafonon ugrándozva verekednek. Ehhez egy óriási, forgó szerkezetet építettek - hasonlót ahhoz, amit a 2001. Űrodüsszeia kocogós futós jelenetében használtak -, és a színészek egy tökéletesen megkomponált koreográfia mentén mozogtak, miközben alattuk forgott a díszlet, azt az illúziót keltve, mintha dacolnának a gravitációval. A végeredmény valóban elképesztő.

A Warner Bros feltett szándéka volt, hogy a film megjelenjen 3D-ben is. Christopher Nolan azonban megvétózta az ötletet, és hajthatatlan maradt. A rendező azt nyilatkozta, a 3D csak elvonta volna a nézők figyelmét a cselekményről.

Bár a film jól teljesített az Oscar-gálán és a készítők négy díjat vihettek haza, ezek elsősorban az ún. technikai kategóriákban lettek kiosztva: a legjobb operatőri munka, a legjobb hangkeverés, a legjobb hangvágás és a legjobb vizuális effektusok. A nagy kategóriákban, mint a legjobb film, a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb filmzene és a legjobb látványtervezés az Eredet csak a jelölésig jutott, és meglepő módon Christopher Nolan be sem került a jelöltek közé a legjobb rendező kategóriában, ahogy egyik színészét sem nominálták.

A film lezárásán sokan vakarják ma is a fejüket, nem tudván, mi a valóság és mi az álom. Az utolsó jelenetben ugyanis azt láthatjuk, hogy főhősünk, Dom Cobb (DiCaprio) újra együtt van a gyerekeivel és az apósával (Michael Caine). A közönség azonban nem tudhatja biztosan, mindez valóság vagy csak Cobb (vágy)álma, mivel a főhős talizmánja, egy mágikus pörgettyű mindig az álomban kezd el pörögni, aztán amikor megáll, már a valóságban járunk – a történet azonban befejeződik, mielőtt abbahagyná a pörgést. A megoldást talán maga Caine árulta el, aki, amikor Nolan felkérte az Eredetre, maga is tanácstalan volt, hogy vajon mely jelenetek az álomjelenetek. „Megkérdeztem: mikor vagyunk egy álomban, és mikor a valóságban? Azt válaszolta, hogy amikor az én figurám is a színen van, akkor mindig a valóságot látjuk.”