Az 5 legelcseszettebb filmes sajtókampány

A Nincs baj, drágám című utópisztikus pszichothrillert kísérő botrányok (azaz az /ál/köpködések és egyéb csemegék) kapcsán összegyűjtöttünk további közel fél tucat olyan filmet, amelynek szintén nem volt éppen felhőtlen a bemutatkozása.

Világok harca (2005)

Steven Spielberg inváziós sci-fijének promóciója akkor vett szürreális fordulatot, amikor Tom Cruise megjelent Oprah Winfrey talkshow-jában, hogy népszerűsítse a filmet – de ehelyett inkább

a kanapén ugrálva bizonygatta, mennyire boldog,

mivel szerelmes Katie Holmesba (akivel akkoriban jöttek össze, később összeházasodtak, gyerekük született, majd 2012-ben elváltak).


És nem az Oprah bútorán való ugrálás volt az egyetlen incidens, amit Cruise produkált a Világok harcát kísérő nyilvános megjelenések során. A Today Show-nak adott interjúban például összeveszett Matt Lauerrel, és akkor is elveszítette egy kicsit az önuralmát, amikor a Channel 4 magát viccesnek gondoló riportere beszélgetés közben lefröcskölte egy vízipisztollyal (bár őszintén szólva akkor a sztárnak teljesen igaza volt). Egy pár évvel később készült Vanity Fair-cikk szerint a színész ámokfutása miatt maga Spielberg is ki volt akadva: úgy érezte, sztárja sokat árt viselkedésével a film hírnevének.


Két szerető (2008)

James Gray romantikus drámáját sajnálatos módon pont akkor mutatták be, amikor Joaquin Phoenix látszólag elveszítette az eszét. Bejelentette, hogy felhagy a színészettel, inkább rappernek áll (ami egyébként rettenetesen ment neki), és nyilvános megjelenéseikor nagyjából egy hajléktalanéval volt egyenértékű az ápoltsága, és egészen vállalhatatlanul viselkedett. David Letterman talkshow-jában való fellépésekor sokkolta igazán a nagyérdeműt (erről itt írtunk korábban részletesebben), és az emiatt generálódott botrány teljesen elsöpörte a film hírét, amivel így nem igazán foglalkozott sem a sajtó, sem a közönség.

Ahogy arról Minden idők 10 legviccesebb áldokumentumfilmje és -sorozata című összeállításunkban már írtunk,

Phoenix látszólagos bekattanása mögött valójában egy jól felépített (bár nem túl jól elsült) médiahack állt:

a színész ugyanis akkor forgatta Casey Affleckkel az I'm Still Here című áldokumentumfilmet, ami arról szól, hogyan kattan be Joaquin Phoenix, vág bele egy borzalmas rapkarrierbe, és hogyan reagál a média erre a röhejes szituációra.


Hogyan lopjunk felhőkarcolót? (2011)

Aznap, amikor ez a jópofa vígjáték megérkezett az amerikai mozikba, Brett Ratner rendező interjút adott Howard Stern rádióműsorában. A beszélgetés egy pontján a direktor elkezdett a szexuális életével hencegni: többek közt kitárgyalta, hogy szexelt Lindsay Lohannel. Ratnernek termékeny napja volt, hiszen pár órával később részt vett a film egy vetítésén, ahol azt találta mondani, hogy ő nem szokott próbálni a színészeivel, mert az „k*csögöknek való”. Később ugyan bocsánatot kért a homofób kijelentésért, de akkor már mindegy volt: a botrány elhomályosította a Hogyan lopjunk felhőkarcolót? premierjét, a direktornak magának pedig vissza kellett mondania az Oscar-gála producerként való lebonyolítására szóló felkérést (Ratner ráadásul Eddie Murphyt, a film egyik sztárját is magával rántotta, aki a műsorvezető lett volna, de a balhé miatt visszalépett).

Az incidenshez nem, Brett Ratner személyéhez viszont szorosan kapcsolódik, hogy 2017-ben több nő (köztük színésznők) is azzal vádolta, hogy megerőszakolta és/vagy szexuálisan zaklatta őket.


Melankólia (2011)

Lars von Trier dán rendező saját depresszióját fogalmazta bele ebbe a csodálatosan elkészített művészfilmbe, amelynek eleinte ragyogóan indult az útja, hiszen meghívást nyert a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra – ahol azonban a híresen balhés rendező a mű sajtókonferenciáján azzal kezdett el poénkodni, hogy szívesen forgatna egy pornófilmet a Melankólia két női sztárjával, Kirsten Dunsttal és Charlotte Gainsbourg-ral.

Trier pedig nyilván nem állt meg ennyinél:

amikor saját német származásáról beszélt, azzal viccelődött, hogy emiatt most már megérti Hitlert, de semmi baja a zsidókkal, bár Izrael azért elég idegesítő. A neves fesztivál kényes közönsége nem igazán vette a lapot, az alkotó szavaiból hatalmas botrány kerekedett, minek következményeként nem kevesebb mint hét évre kitiltották Cannes-ból.

Ez a bájos felvétel is akkor és ott készült. Forrás: Jean Baptiste Lacroix / FilmMagic / Getty Images

 

Dermesztő hajsza (2019)

Annak idején mi is sokat írtunk róla itt a PORT.hu hasábjain, hogy az addig kifejezetten szimpatikus sztár, Liam Neeson az Independent 2019-es interjújában – amit új filmje, a Dermesztő hajsza promóciós körútján adott –

rasszista megjegyzésre ragadtatta magát.

Neeson a film központi témája kapcsán egy megtörtént esettel akarta illusztrálni, mennyire valós dolog az a stresszhelyzetben elszabaduló, vadállati düh, amit valaki akkor érez, amikor a szeretteit bántják.

Elmesélte, hogy fiatalon annyira felzaklatta, amikor egy ismerősét megerőszakolták, hogy heteken át rótta ólmosbottal az utcákat, hátha beleköt „egy fekete rohadék”, akit bosszúból agyonverhet (az erőszaktevő ugyanis egy ismeretlen fekete férfi volt). Azt a színész már az interjúban elismerte, hogy az önbíráskodás nagyon rossz ötlet volt, és már nagyon sajnálja. Az viszont, hogy az „egy fekete rohadék” kifejezést használta, nem vette ki túl jól magát. Fel is kapta a média, és rasszistának kiáltották ki, mire válaszul a stúdió törölte is izibe a film vörös szőnyeges premierjét. Nem túl meglepő módon a Dermesztő hajsza ezután a mozikban is nagyot bukott.


(via Independent)

Címalpkép: Steven Spielberg és Tom Cruise a Világok harca premierjén New Yorkban, 2005; Fotó: Jim Spellman/WireImage