Öt emlékezetes mozis pillanat, ami alatt Beatles szólt

  • PORT.hu

Június 27-én mutatták be a magyar mozik a Yesterday című zenés romkomot, aminek a sztorija teljes egészében a Beatles dalaira van felhúzva. De a filmtörténelem során sok alkotás használta aláfestő zenének a legendás együttes remekműveit egy-egy emlékezetes jelenetben. Lássuk a legjobbakat!

Volt egyszer egy Amerika (1984) – Yesterday

Sergio Leone filmeposzának búcsújelenetében a Robert De Niro által alakított gengsztert láthatjuk, amint elhagyja New Yorkot, miközben egy tipikus Ennio Morricone-dallam szól. Majd váltás következik a képben, és már évtizedekkel később, az idős, megöregedett hőst láthatjuk, ahogy visszatér ugyanarra a helyszínre. Ezzel párhuzamosan pedig egy ehhez hasonló váltás következik be a hangban is: nagyon hasonló hangulatú zene, ami szól, mégis más, a Yesterday, ami szövegével és melankolikus hangzásával is nagyszerűen rímel a jelenet mondanivalójára. Egyszerűen csodálatos!

Meglógtam a Ferrarival (1986) – Twist and Shout

John Hughes kultikus tinifilmjének ikonikus jelenetében a főhős, a Matthew Broderick által alakított Ferris Bueller nevű lázadó kamaszfiú – miután barátaival együtt egy teljes napra meglóg a suliból – egy karneváli menetre rácsatlakozva spontán eltátogja a Beatles talán legbulisabb nótáját, amivel nemcsak egész Chicagót táncoltatja meg, de nézőként is nehéz ülve maradnunk. A dal ráadásul pontosan ugyanazt az életérzést és energiát közvetíti, mint a film maga, amivel kiérdemli a „minden idők legjobb zeneválasztása” címet.

Bronxi mese (1993) – Come Together

Az eddigiektől eltérően éppen az ellenpontozásra épül a Robert De Niro rendezte, Chazz Palminteri írta rendhagyó gengszterfilm egyik brutális jelenete, amelyben azt láthatjuk, hogy a Palminteri által alakított maffiózó és csapata egy motoros bandával akaszkodik össze, ami egy hatalmas, véres tömegverekedésben csúcsosodik ki. Mindezt a laza hangulatú, nem kevés iróniával használt Come Together festi alá – egészen addig, amíg az egyik motorost hozzá nem csapják a wurlitzerhez, mert akkor a zene egy régimódi, nosztalgikus dalra vált át, amely fogással egészen eredeti módon játszanak el a nondiegetikus (amikor a hang forrása képen kívüli, jellemzően zenei aláfestés) és diegetikus (a film cselekményébe tartozó, a hősök által érzékelhetően játszott) zenével.

Tenenbaum, a háziátok (2001) – Hey Jude

Aki már látta a Yesterdayt, tudja, hogy a Hey Jude-nak, mondhatni, kulcsfontosságú szerep jut benne, és egy különösen vicces poén épül rá, elsősorban a szövegére. Wes Anderson mókás családtörténetében ezzel szemben a Beatles-dal instrumentális verziója hangzik el a prológusban a The Mutato Muzika Orchestra előadásában. A diszfunkcionális, csodabogarakkal teli Tenenbaum család részletező bemutatása alá pedig remekül illik a Hey Jude-nak ez a játékos, pepecselős, az eredetinél sokkal szerényebb változata.

Igazából szerelem (2003) – All You Need is Love

Nehéz kiválasztani, hogy minden idők egyik legjobb romkomjának, a karácsonyi időszak immár elmaradhatatlan mozijának (nem mellesleg szintén a Yesterday forgatókönyvírója, Richard Curtis egyik munkájának) melyik a legbűbájosabb, legemlékezetesebb jelenete. A házasságkötős képsor mindenképpen ott van a toplistán, hiszen bárki bármikor szívesen újranézi, ahogy a beépített zenészek és kórustagok váratlanul előbukkannak a násznép tagjai közül, és eljátsszák az ifjú párnak (Chiwetel Ejiofor és Keira Knightley alakításában) az igazán az alkalomhoz illő szerelmes dalt. S hogy a jelenet poénja az évek során már önmagában szinte akkora jelentőségre tett szert, mint az eredeti Beatles-szám, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a YouTube tele van azoknak a valódi pároknak a videóival, akik felhasználták a saját esküvőjükön a zseniális ötletet.


(via The Wrap)