Valahol Európában

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 100 perc, 1947

Értékelés:

143 szavazatból
Szerinted?

"Felnőtt. Ellenség. Könyörgöm, akasszuk fel" - visítja a filmben egy szeplős kis csibész, mikor a rongyos, árva gyerekek egy csapata megtalálja a neves karmestert rejtekhelyén, egy rombadőlt kastélyban. A zene és a személyiség varázsa és jósága azonban minden korlátot ledöntve bizonyítja, a halál és a gyermek csak a háborúban jelenthet egyet. Felejthetetlen alakítások, merész montázstechnika, költői flash backek emelték ezt a megrázóan humanista filmet a világ filmművészetének élvonalába.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
Izma-el Farad 2023 dec. 19. - 00:47:53
egy történelmi magazinból tudom,)
Izma-el Farad 2023 dec. 19. - 00:46:57
az alapötlet témaadója Sztehlo Gábor Evangelikus(lelkipásztor)embermentő gyerekváros és diákparlament létrehozója;)de ezt biztos már előttem is írták!
8/10
Dörflinger 2023 márc. 02. - 20:03:20 8/10
Ez a film az akkori viszonyokhoz mérten, egy csillagos ötös.
Ahogy az előttem "szóló" is leírta, ezek a srácok valóban hitelesen játszották szerepüket, hiszen ebben a közegben nőttek fel.
Valóban legtöbbjüket árvaházból válogatták be a filmbe.

Egy sor, a Wikipédiából : "A gyermek főszereplőket árvaházakból válogatták ki. Kuksira sokáig nem akadtak rá, mígnem egyszer felfigyeltek a filmgyár takarítónőjének kisfiára, Horváth Lacira, ő lett Kuksi."

Nagyon régen láttam utoljára, kb. 30 éve, de most, felnőtt fejjel megnézve értettem meg igazán.
Egyfelől jó, másfelől szörnyű lehetett abban az időben élni.
8/10
10/10
Joan Fontaine 2022 jún. 21. - 15:24:29 10/10
Még egy gondolat: egyszerűen nem mindegy, hogy kik játsszák el ezt a filmet. Olyanok, akik már éltek a háború alatt, tehát történetesen látták, megélték, vagy megfizették a saját bőrük árán.Vagy olyanok, akik egy jóléti társadalomból emlékekre tekintenek vissza, és ismeretlen ingereket próbálnak megjeleníteni, olyat, ami számukra már történelem. Sosem lesz egy új feldolgozás olyan, mint ez a régi film, ezekben az emberekben ott lüktetett a valóság ismerete, az igazi tapasztalat. Látom a mai gyerekeket ezekben a szerepekben, a kis könnyed mjuzikelekben (szándékos a helyesírás) és látszik rajtuk,. hogy ez csak szerep, látszik rajtuk a gondtalanság, amiben élnek, nem tudják elrejteni. Ezek meg itt, a filmben, nem tudják elrejteni azt a megtört tekintetet, azt a kifosztott testi és lelki szegénységet, és azt a tragédiát, amit átéltek, hitelesen, valóságosan. Talán ez-is-lehet oka ennek a 9.1-es pontszámnak.

Somlay nem sokkal a halála előtt búcsúlevélnek is felfogható sorokat vetett papírra. „Sírfeliratom legyen: Az Emberek veszedelmes közelségében éltem meglehetősen hosszú ideig. Most talán biztonságban vagyok.”
10/10
Joan Fontaine 2022 jún. 21. - 14:55:55 10/10
És jó ez musical-ben is? Nem rontja el a komolyságát? Ezt most csak azért kérdem, mert sosem mertem más változatot megnézni, csak ezt. Ezt is csak ritkán, komolysága, és tragikuma miatt. Somlay Artúr olyan mély alázattal és bölcsességgel nyúlt ehhez a szerephez, és Gábor Miklós, Bánky Zsuzsa figuráját is olyan nehéz másokkal újrajátszani. Egyébként azzal én is egyetértek, hogy nemcsak régen tudtak filmeket csinálni, csak már teljesen más a stílus, mint ahogyan más az erkölcs, és a világnézet is, és a nosztalgia mindent megszépít. A világ volt emberibb, és alázatosabb, mint napjainkban.
10/10
napraforgó 2021 máj. 28. - 12:07:57 10/10
Ez egy csodálatos film , egyszer mindenkinek látni kell!
Blindmouse 2021 máj. 28. - 11:38:03 Előzmény Kit Fisto
Azért látszanak rajta a készítési körülmények. pl az éjszakai jeleneteket tündöklő napsütésben vették fel, csak harisnyát húztak az objektívre, így annyira nem látszik hogy éjszakai a jelenet.
De amúgy abszolút nézhető.
Viszont ma sem csak hulladékokat gyártanak. Van jó. De hát mások a körülmények, és más a mai életvitel, ergo nyilván a filmek is mások.
Kit Fisto 2021 máj. 27. - 22:57:24
Érdekes, régen tudtunk filmet csinálni. Ez, a A tizedes meg a többiek, A Pál utcai fiúk, Légy jó mindhalálig, Kincskereső kisködmön, A fekete város, A tenkes kapitánya, Egri Csillagok.. stb.
Ma csak a hulladékot gyártják.
Yuliusz 2020 júl. 28. - 15:43:47 Előzmény -greghouse-
A náci Németországot nem lehetett volna legyőzni, ha a szövetségesek megállnak a saját határaiknál.
Szükségszerű volt a teljes megsemmisítés.
Ami utána történt, az egy másik történet és történelem.
gladiolus 2019 okt. 23. - 19:00:51
De jó, hogy mondod, így most beugrott, hogy tényleg ő az. Köszi. :D
axis85 2019 okt. 23. - 17:14:36 Előzmény gladiolus
Kis érdekesség:
" az a srác is emlékezetes, aki mindig "Könyörgöm akasszuk fel" kiáltással lép színre" történetesen Harkányi Endre még fiatalon
10/10
eranthys 2019 szept. 11. - 22:50:32 10/10 Előzmény -greghouse-
Ez a film nem erről szól.
adorjanir 2017 szept. 24. - 22:30:27
Örülök hogy láttam
gladiolus 2015 nov. 30. - 18:04:03
De jó, hogy felszínre került ez a film, meg fogom nézni újra. A lényegre emlékszem, csak egy két dolog merült a feledés homályába, mert most pl. nem emlékszem, mi is történt a végén a gyerekekkel, és Bárdy Györgyre sem emlékszem. Elsõsorban öt szereplõ ugrik be, Kuksi, vele tudjuk, mi történik, aztán a lány borongós története, Somlay Artúr, a zenész, aki szinte küldetésként éli meg a kis csapat összetartását, és persze Gábor Miklós, aki valóban igencsak jóképû volt fiatalon. És az a srác is emlékezetes, aki mindig "Könyörgöm akasszuk fel" kiáltással lép színre. Jó kis csapat, azt meg kell hagyni.

Ez egy nagyon jó film, és érdekes, hogy a történelem milyen groteszk dolgokat produkál. A régi, lerobbant kastélyból a tulajok kényszer távozása után az éhezõ gyerekek és a menekülõ zenész menedéke lesz, nagyon helyesen. Érdekes tényezõ ez, több magyar film szereplõi is ezekbe az elhagyott kastélyokba húzódnak be, és ez mindig is egy szerethetõ melegséget ad ezeknek a filmeknek. Persze én elfogultan rajongok a lerobbant, elhagyatott kastélyokért. Ha lehetne, minden kastélynak meghagynám ezt a funkciót, ahogyan tették ezt a SZOT üdülõk esetében is, mert egy ilyen nyár egy gyereknek felejthetetlen emlék-kár hogy elmúltak azok az idõk,leszámítva persze a háborút.
axis85 2015 nov. 30. - 15:25:58
Nagyon szeretem ezt a filmet, (a színdarabot nem különben).Bár az operatõri munka néhol elég vicces. Imádom pl. amikor az egyik mikrofonállvánnyal dolgozó árnyéka baromi feltûnõen látszik a jelentben(01:04-kor), vagy azok a furcsa közelítések kizökkentettek néha. A színészi játék szerintem kiváló, a gyerekek is jók, egyedül Éva volt nekem kissé élettelen. Somlay Artúr kiválóan alakít, nagyon szerethetõ a figurája,Gábor Miklós is hozza a színvonalat(és jesszus, de helyes), Horváth Laci nagyon aranyosan alakítja Kuksit, Bárdy György meg hát Bárdy György.
8/10
Sadenal 2014 nov. 03. - 20:29:50 8/10
Megrázó egy film volt és a 2. VH utáni magyar filmmûvészet egyik remekmûvének tartom (nem tudom a szakirodalom-e is). Az biztos hogy felkerült a Top 10-be, amibe eddig még kevesen vannak ugyan, de lesznek többen is.


8/10
Hú dejó a habos sütemény 2014 jan. 06. - 11:44:41 Előzmény kaloz14
aha köszi ez érdekes!
és a Bárdy György 26 évesen, nahát!
és az egyik kisgyerek a Harkányi Endre!
vino-et-veritas 2013 máj. 21. - 12:34:14
Valóban az újrakezdés, újjászületés, a jobb jövõ reménye az, ami itt megjelenik. S ezt óhatatlanul az ifjúság szimbolizálja, de nekik kell az a tudás, ismeret és bölcsesség is, amit egy idõsebb generáció adhat át a fiataloknak (az öreg zeneszerzõ).

Azért írtam így az "igazságos" háborút, mert tulajdonképpen egyik sem az, leginkább azért mert óhatatlanul pusztulással jár (ember, érték, környezet, stb.), mégha az "honvédõ" is.
"Igazságos" egy háború általában utólag, a gyõztes/ek szempontjából válik azzá...
10/10
-greghouse- 2013 máj. 21. - 10:24:52 10/10
Alapvetõen egyetértek, minden háborúban csak vesztesek vannak és (kisebb számban, de itt a számok kevésbé érdekesek) gyõztesek, akik nem a népük, hanem saját hatalmuk gyarapodását érik el.
De azért pici különbséget tennék.
Ha az ORSZÁGOM HATÁRÁN BELÜL harcolok, mert megtámadtak, az nekem, ha nem is "igazsgágos", de azért valamennyire indokolható, védelmi háború. Mondom, saját országom határain belül. Azt ne mondja senki, hogy ha lerohanják az országot, nem helyes fegyvert fogni a betolakodók ellen.
Sajnos ma van olyan koncepciója az egyesek által "jogos"-nak tartott önvédelemnek, mikor szomszédos országot szállnak meg, ott településeket létesítenek, atomfegyvert gyártanak de másnak ezt nem engedik meg, és "megelõzõ ellencsapást" is jogosnak tartanak.
Ezek felháborító dolgok, és semmi nem indokolja a határok átlépését és semmiféle megelõzõ ellencsapást, vagy valamiféle világbéke védelem ürügyén lerohanni egy országot amelyben semmiféle tömegpusztító fegyver nincs és nem is találnak.
Gondolja mindenki, ahogy akarja...
...ez a film még csak nem is a háború ellen szól (az én meglátásomban), hanem az újrakezdésrõl, az életerõrõl, az elpusztíthatatlan szabadságvágyról.
10/10
offtopic
napraforgó 2013 máj. 20. - 16:02:15 10/10
Off
Bocs mindkettõért, az ékezetekért is, meg amiért azt hittem, hogy te írtad elõször ezt a propaganda-film jelzõt. Nem tudtam, hogy a moderátorok belenyúltak és csak hellyel-közzel maradt meg a hozzászólások szövege.
Összes hozzászólás