Amikor egy film reklámja önálló műalkotássá válik.
Ha egy filmet kell hirdetni, általában a plakátokat és az előzeteseket vetik be, de van, hogy ennél jóval kreatívabb módon reklámoznak egy közelgő premiert. Az egyik leghíresebb reklámkampánya az Ideglelésnek volt, aminek a marketingje elhitette, hogy egy valódi talált filmtekercset nézhetünk meg a moziban. Íme még nyolc olyan víruskampány, ami néha emlékezetesebb, mint maga a film, amit a reklámoz.
Psycho (1960)
Alfred Hitchcock nem csak a borzongás, de a népszerűsítés mestere is volt: nagyon jól tudta, hogyan tegye érdekessé a filmjét, hogyan érje el azt, hogy aki megnézi, az kiváltságosnak érezhesse magát. Az amerikai mozik akkoriban nem adott időpontban, hanem ciklusokban vetítették a filmeket, tehát nem lehetett pontosan kiszámítani, épp mi megy, és mikor kezdődik. Hitchcock viszont ragaszkodott hozzá, csak a Psychót mindig meghatározott időpontokban vetítsék, és
aki késve érkezett, azt nem engedték be, kénytelen volt megvárni a következő előadás kezdetét,
amit a rendező kartonpapírmása hirdetett. Ezzel nem csak azt érte el, hogy mindenki kíváncsi lett a filmre, de elejét vette annak a félelmének is, hogy ha nem elölről nézed a Psychót, csorbul a cselekmény.
Godzilla (1998)
A MonsterVerse előtt jó pár évvel még nem volt valami fényes Godzilla amerikai pályafutása. A Jean Reno főszereplésével készült szörnyfilmből ma már szinte semmire sem emlékszünk, tipikus példája annak, amikor a marketing túléli a terméket. Az 1998-as Godzillát ugyanis mi mással, mint a szörnnyel reklámozták, nem is akárhogy, hiszen egyetlen plakát se leplezte le a kinézetét, helyette több helyütt is utaltak a méretére. Az utcatáblákon ilyen feliratok voltak: „Kétszer olyan magas, mint ez a tábla”, a buszokon pedig ez állt: „Olyan hosszú a lába, mint ez busz”. Az első előzetes is fukar volt, hiszen csak a lábnyomát lehetett látni benne. Aki tehát kíváncsi volt erre hatalmas monstrumra, el kellett mennie a moziba, hogy saját szemével lássa.
A kör 2 (2005)
Talán ez volt a kétezres évek legösszetettebb és legaljasabb víruskampánya, mivel iszonyúan be lehetett tőle parázni. A kör 2002-es első része hatalmas siker volt, így nem volt kérdés, hogy elkészül a második. A kör 2 viszont messze alulmúlta várakozásokat, és a legtöbben a premiert megelőző reklámkampányra emlékeznek. Nem csoda, hiszen halálra lehetett szívatni vele a barátainkat és az ellenségeinket:
a lényege az volt, hogy ha megadtad valakinek az e-mail címét és a telefonszámát, akkor a illető megkapta a film előzetesét e-mailben, majd amikor megnézte, megcsörrent a telefonja, és egy baljós hang az suttogta a vonal végén, hogy: „hét nap”.
Transformers (2007)
Függetlenül a marketingtől, már a bejelentés után hatalmas várakozás előzte meg az első élőszereplős Transformers-film premierjét, de azért a titokzatos előzetest is érdemes megemlíteni. Michael Bay filmjét egy olyan videóval hirdették, ami
a 2003-ban felküldött két marsjárót használja fel a kampányhoz.
A trailer ugyanis azt állítja, hogy a kettő közül az egyik Rovert valami összezúzta, ráadásul ez a valami, aminek itt még csak az árnyéka látszik, a Föld felé tart.
ez itt a reklám helye
Channing Tatumnak, Ben Afflecknek, Jennifer Lawrence-nek, Meghan Markle-nek és Amy Adamsnek is volt az a pénz.
Tovább
A sötét lovag (2008)
Christopher Nolan második Batman-filmjének komplex és szerteágazó marketingje volt, ami elsősorban az interaktikvitásra épült. Egyértelmű volt, hogy a közönség várja ezt a filmet, így igazából nem is lett volna szükség ekkora marketingre, ám a Warner úgy döntött, hogy a premierig is lefoglalja a rajongókat azzal, hogy Gothamben érezhetik magukat. A Gotham Daily és a Ha Ha Daily fiktív újságcikkeit lehetett olvasgatni online, támogatni lehetett Harvey Dent polgármesteri kampányát, fel lehetett hívni a képernyőn megpillantott telefonszámokat, és ha ügyesen lavírozott az ember az információk közt, itt volt először látható Heath Ledger Jokerként. Szóval a forgalmazó mindent megtett, hogy már az előtt Gotham Cityben érezzük magunkat, hogy bemutatták volna A sötét lovagot.
Cloverfield (2008)
Matt Reeves kézikamerás horrorja egy szörnyapokalilszist mutat be egyetlen szereplő, jobban mondva egyetlen kamera szemszögéből. Ám amikor beharangozták a filmet, még ennyit se lehetett róla tudni, ugyanis az első előzetes még a film címét se árulta el, csak premierdátumot. Egy kézikamerával felvett üdvözlő bulit látunk, majd elmegy az áram, és valami támad. A legsokkolóbb pedig az, amikor a Szabadság-szobor feje végiggurul az úton. De hogy mi ez a film, arról semmi információ nem volt, még egy plakát sem. A rajongók oda-vissza feltúrták az internetet, de a filmben szereplő fiktív cégek honlapjain kívül nem sok mindent találtak. Mindenkit az izgatott, hogy miféle szörny lehet a filmben, ezért természetesen mindenki meg akarta nézni.
Az utolsó ördögűzés (2010)
Mint láttuk, a horrorfilmekhez előszeretettel találnak ki ijesztő és átverős kampányt. Az utolsó ördögűzés című film premierjekor elég sokan használták a Chatroulette nevű közösségi oldalt, melynek a lényeg az, hogy idegenekkel beszélgethetsz egy videocsetben, mégpedig úgy, hogy az algoritmus véletlenszerűen választ ki neked párt (akár egy másik országból). A kampány idején jó pár felhasználóra ijesztett rá Az utolsó ördögűzés hirdetése, hiszen elsőre úgy tűnt, mintha egy helyes, fiatal lánnyal kerültél volna egy csetszobába, aki ráadásul még kacérkodik is, ám hirtelen fennakadnak a szemei, és őrjöngeni kezd, vagy magától kicsavarodik a nyaka. Ezután megjelent a film honlapja.
Toy Story 3. (2010)
A Pixar remek módszert választott arra, hogy a kultikus animációs filmjének harmadik részére a felnőttek is felfigyeljenek. Ehhez nem kellett más, mint felpiszkálni a célközönség szüleinek nosztalgiáját, ehhez pedig
olyan álreklámot forgattak, ami a nyolcvanas évek stílusában hirdeti a történetben szereplő játékot.
Az élőszereplős kisfilm ügyesen hozza a korabeli szpotok karcos képivilágát, a hurráoptimista gyerekeket, akik a plüsstől lesznek boldogok, és az izgatott narrátorhangot, aki úgy próbál rábeszélni egy termékre, hogy közben majd kiugrik a bőréből. A poén ráadásul duplafenekű, hiszen a reklám a Toy Story 3. főgonoszát mutatja be úgy, mint a gyerekek legjobb barátja.
(via The Nerd Stash, CBR, Screen Cruch)