A Nyerő Párossal mentheti meg a becsületét az RTL

Az Ázsia Expressz elhasalt, de A Nagy Ő félelmetes számokat produkált a múlt héten.

Kicsit olyan érzés most a nézettségi adatokról írni, mint egy előre lezsírozott közbeszerzésen indulni, vagy egy már eldőlt boxmeccs utolsó menetének néhány másodperceit nézni. 2023 piacvezető csatornája a TV2 (lesz). Ezen változtatni nem lehet ugyanis nincs már annyi nap az évből, hogy az RTL-nek több nyert estéje legyen, mint a konkurensnek. Jelen pillanatban 190 nyert estével vezet a TV2, szemben az RTL 90-jével. Hogy még beszédesebb legyen: Ez egy  2/3-os győzelem a TV2-nek. 

Most, hogy ezt tisztáztuk, akkor nézzük, hogy miként is alakult a múlt hét. Hétköznapokon az Ázsia Expressz új évada próbált sebet ejteni az RTL reality-jén. De sikerült?

NEM.

Ázsia Expressz: Alekosz továbbra is fullba nyomja a kretént

Mindenki kedvenc okoskodó valóságshowhőse a világjáró celebvetélkedő hétfő esti adásában is hozta a formáját. Nem irigyeljük a barátnőjét!

Tovább

 

A címében tökéletes paradoxon példájaként is funkcionáló Ázsia Expressz - Felfedezzük Amerikát átlagosan 19 százalékon és 200.000-es nézőszámmal muzsikált. Az RTL-en 10 perccel korábban kezdődő Nyerő Páros tartja a szintet, mivel mind az öt adás ott van a heti TOP 10-ben, ami nem csoda, hisz 45 ezerrel több nézőt tud leültetni a tévé elé, mint az Ázsia. A héten a Nyerő 245.000-es nézőszámot és 23,5 százalékos közönségarányt csinált 18-49-ben.

És akkor ennyit az RTL sikereiről.

A hétköznap esték itt nem érnek véget. Ott van még a Survivor és A Nagy Ő is. Előbbiről nem lehet túl sok jót elmondani. Hiába érdekes a tartalom, hiába van benne valami, hiába papíron (nemzetközileg) jobb, izgalmasabb formátum, mint A Nagy Ő, a magyarok nincsenek különösebben rácsavarodva. 

Ugyanezt támasztja alá a saját olvasottsági statisztikánk is. A múlt hét egyik legjobban ment cikke ez volt:

A Nagy Ő: „Tele ment a szemem csöccsel"

Jákob Zoltán csak mellesleg milliárdos, de a pénz nem boldogítja, ezért reméli, hogy ebben a műsorban megtalálja azt, amit pénzért nem lehet megvenni, a boldogságot, a szerelmet, de egyelőre csak diszkréten fedett női melleket kapott.

Tovább

 

Így még fájdalmasabb lehet a vereség, mivel a két műsor közti különbség nyaldossa a 10 százalékot. A Nagy Ő  simán tud 23-25 százalékos közönségarányt, míg a túlélőreality szenved 13 és 15 százalék között. Ja, és ez konkrét nézőszámban 70-100 ezres különbséget is jelenthet. 

Ha ennél nagyobb buktát akarunk keresgélni a nézettségi adatok között, akkor elég a hétvégét nézni. A The Voice-ot leginkább csak nagyítóval lehet megtalálni a 22. és a 42. helyen az 50-es listán. Ezzel szemben a Sztárban Sztár leszek! 3., a Dancing with The Stars meg a 14. helyen van.

Ez volt eddig a 18-49-es korosztály, a kereskedelmileg fontos célcsoport. De mi a helyzet a teljes lakosságban? A szokásos: TV2 mindenütt. Egyedül a dobogó első három helyezettjét érdemes jobban megfigyelni. Az 1. helyen a Sztárban Sztár leszek! szerepel, ami talán nem okoz senkinek sem nagy meglepetést. A 2. helyezett a Magyarország-Szerbia labdarúgó eb-selejtező mérkőzés. A 3. pedig a Dancing.  (Ezeket követi rengeteg Tények, tehát a másik nagy hétvégi gála műsor, a The Voice még a kanyarban sincs.) Mi itt az érdekes? 

A foci és a táncos műsor közti különbség szinte elhanyagolható. 

Két nagyon ellentétes műsor, mégis simán elment egymás mellett, nem nyírta ki egyik a másikat, sőt, elég tisztes számokat hozott mind a kettő. Jó, a foci lehetett volna izmosabb is, de a 770.000 néző, (plusz a lelátó közönsége) a 23.9 százalékos közönségarány, a 2:1-is gólarányú győzelem azért nem rossz. A Dancing 12 ezerrel kevesebb nézőt tudott, cserébe 0.8 százalékkal nagyobb közönségarányt tett zsebre.

Ezekből az adatokból nagyon egzakt következtetés nem lehet levonni, de feltételezhetünk pár dolgot. Ha abból a begyöpösödött, XX. Századi boomer felfogásból indulunk ki, hogy a Dancing a táncos jellegéből adódóan inkább a női közönséget célozza meg, a foci pedig inkább a férfiakat, akkor azt láthatjuk, hogy a háztartások negyedénél a nők kezében volt a távirányító és nem engedtek a pasiknak, akik inkább a meccset nézték volna. De az is lehet, hogy ezek a pasik pont élőben nézték a meccset, esetleg kocsmában, haveroknál jöttek össze, hogy meglegyen a közösségi élménye a meccsnézésnek. Az biztos, hogy a demográfiai adatok ismerete nélkül a nézettségi adatokra szorítkozva azt lehet megállapítani, hogy a magyar válogatott igen fontos mérkőzése nem vett el olyan sok nézőt a Dancingtől. Egészpályás letámadás is lehetett volna, de csak egy szolid győzelem lettt a vége. Persze sose tudjuk meg, mik lettek volna a számok, ha ez a meccs nem Magyarországon van és nem lehet csak úgy kiugrani és megnézni. 

Összegezve tehát az van, hogy megint 2000-es évek elejét írjuk, amikor a TV2 volt a piacvezető. Anno a csatornának olyan elpusztíthatatlan Halálcsillaga volt, mint a Dáridó.

Aztán az RTL-nek ki kellett találnia valamit. Jött a Valóvilág meg még egy csomó minden és több mint 15 éven át tartó piacvezető cím. Ha a történelem megismétli önmagát, akkor lehet, hogy most is ez lesz, de egyelőre nem látszik még, hogy mi lesz az RTL csodafegyvere, ami leszedi az égről a Sztárban Sztárt!, megsebzi a Farm VIP-t, vesén rúgja a Séfek Séfét és tüdőn veri a Szerencsekereket.