Személy

Jancsó Miklós

rendező, forgatókönyvíró, szereplő
Született: 1921. szeptember 27. (Magyarország, Vác)
Meghalt: 2014. január 31. (Magyarország, Budapest)

Értékelés:

97 szavazatból
Szerinted?

Vácott született 1921-ben részben román származású családban. Középiskolába Székesfehérvárra járt, felsőfokú tanulmányait Pécsett, Kolozsvárott és Budapesten folytatta, 1951-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező szakán. Magyarország egyik leghíresebb, kiemelkedő hatású filmrendezője volt, olyan alkotások fűződnek a nevéhez, mint A harangok Rómába mentek, az Oldás és kötés, a Szegénylegények, a Fényes szelek, a Csend és kiáltás, a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten és a Kék Duna keringő.


1988-tól tanított a Színművészeti Főiskolán, három évig a Harvardon is oktatott, rendezett színházban is, a rendszerváltás után politikai szerepkört is vállalt. Többek között Balázs Béla-, Prima Primissima- és Kossuth-díjjal is kitüntették, érdemes és kiváló művész volt, filmjeit Velencében és Cannes-ban is díjazták. Sokszor dolgozott ugyanazokkal a színészekkel, filmjeiben gyakoriak a hosszú, akár több perces snittek. Háromszor nősült, második felesége Mészáros Márta filmrendező volt, gyermekei Jancsó Nyika, Jancsó Babus és ifj. Jancsó Miklós. 2014 januárjában, 92 évesen hunyt el.


Vélemény:

szavazat: 1/10 2016 okt. 14. - 23:32:02
2016 okt. 14. - 23:32:02

Jancsó egy ócska kókler volt, Aczél (Appel) György házi kegyeltje, kedvence.
A hülye és zagyva filmjeit annak idején csak és kizárólag a meztelen csajok miatt nézte meg mindenki, mert abban az idõben csak az õ filmjeiben lehetett látni ilyet.

szavazat: 7/10 2014 jan. 31. - 23:42:48
2014 jan. 31. - 23:42:48

Sok filmet csinált. Lehet, hogy túl sokat is. A Kapa-Pepe filmekre valószínûleg senki nem fog emlékezni pár év múlva... De volt jó pár film, ami zseniális lett. Ezek, a magyar filmmûvészet gyöngyszemei, örökre megmaradnak. Nyugodjék békében, hiányozni fog!

szavazat: 1/10 2014 jan. 31. - 21:03:20
2014 jan. 31. - 21:03:20

R.I.P. mint ember, de egy filmjét nem tudtam végignézni, annyira értelmetlenek...teljesen elvont mûvészfilmek.

2014 jan. 31. - 11:31:33
2014 jan. 31. - 11:31:33

Nagy széltoló volt, de azért csinált egy-két jó filmet (Szegénylegények, Oldás és kötés).
RIP.

szavazat: 10/10 2012 máj. 12. - 10:53:24
2012 máj. 12. - 10:53:24

Az összeset láttad?

2011 nov. 05. - 23:03:42
2011 nov. 05. - 23:03:42

Láttam az összes filmjét, azt is, amit nem itthon forgatott. Fantasztikusak! Alig várom, hogy elkezdje az m1 vetíteni õket (mivel ott nincs reklám, nem zavarja meg az élvezetet semmi).

Madaras József felejthetetlen alakításait Jancsónak köszönhetjük!

2011 okt. 14. - 23:22:12
2011 okt. 14. - 23:22:12

Szerintem (és a kánon szerint is) a Szegénylegények és a mai szemmel legerõsebbnek tartott Csend és kiáltás, vagyis a pályája elsõ szakaszán született filmjei a leginkább magával ragadóak.
A késõbbi Jancsó-filmeket teljesen más alapon érdemes megközelíteni. Nekem is erõsen happening jellegûek, de a 70s-80s évek során elnyomott posztmodern elõtérbe kerülésében döntõ szerepe volt Jancsónak, aki képes volt szinte egyedüliként megújulni. De errõl valami miatt a szakma (ami akkor a le konzervatív filmnyelven elmondott történelmi filmeket támogatta) hajlamos elfeledkezni - sajnos még ma is.

2011 okt. 01. - 20:45:32
2011 okt. 01. - 20:45:32

Király, a lényegrõl beszélsz...

2011 szept. 23. - 08:26:41
2011 szept. 23. - 08:26:41

Éljen soká Miki bá! Éljenek a stilizált mozgás, a meztelen lovak és a cicik! Éljen a liberális párt új köztársasági elnökjelöltje! Éljen Göncz Árpi bácsi alteregója!

2011 szept. 22. - 20:43:15
2011 szept. 22. - 20:43:15

Éljen Miki bá soká! És kövessék sokan, akik a szabadságot szeretik!
Ja, az Uránia miért hétköznap éjszaka rendez neki retospektív vetítést? Talán mert nemcsak a szocialista elnyomásról beszél (ami ma teljesen bevett, minden magára valamit is adó közintézmény vörös csillagokat mutogat elrettentésül), hanem mindenfajta elnyomó hatalomról szólnak a filmjei?

2011 márc. 26. - 17:32:25
2011 márc. 26. - 17:32:25

Én ezzel nem dicsekednék.

2011 márc. 26. - 17:31:02
2011 márc. 26. - 17:31:02

A 60s években fontos filmjei voltak, a 80s években meg azért fontosak (bár véleményes, mert amolyan bohóckodós happeningfilmek), mert szembementek a Szabó István-féle akadémiai stílussal. Szerintem az újító kedvét, nyitottságát a legtovább õrizte az újhullámból, ez menti késõbbi posztmodern filmjeit.
De a 2000s évekbeli szatírái már tényleg nem mondanak a blõdlin kívül sok újat, persze ha pénzt tud szerezni rá, miért ne csinálná? De ezért ne õt utáljuk, hanem akik a mindenkori csapoknál ülnek.

2011 febr. 15. - 15:00:53
2011 febr. 15. - 15:00:53

kép

2010 okt. 28. - 11:32:49
2010 okt. 28. - 11:32:49

Most nem akarok olyan szemét beszólást mondani, hogy na akkor milyenek a rosszak?, de ha jancsó a legjobb, akkor már értem, miért gyártunk évrõl-évre nézhetetlen, veszteséges filmeket...

2010 okt. 25. - 16:08:32
2010 okt. 25. - 16:08:32

Bevallom én elfogult vagyok, nekem a rokonom, mindenesetre én imádom..és nyilván sokat számít az is, hogy één ismerek, és többet látok a filmjeibe, de szerintem fantasztikus ember, és megérdemli hogy a magyar filtörténet ilyen jelentõs alakja :)

szavazat: 10/10 2010 okt. 11. - 15:24:08
2010 szept. 14. - 19:58:34
2010 szept. 14. - 19:58:34

A rendszeváltás utáni filmjei egyszerûen nézhetetlen szemetek. Fõleg az "Oda az igazság!" címû "alkotása", ami félmilliárdba került, és teljesen értelmetlen dolog volt megrendezni. Nem, mintha a A mohácsi vész vagy a Kelj fel komám, ne aludjál! címû erõltetett munkái jobbak lennének. Bár õszintén szólva, a szegénylegények és még egy-két filmjét leszámítva meglehetõsen sz*r filmjei vannak. (Ja és az igazi pofátlanság: a filmjei mindig fél milliárdba kerülnek legalább, persze ilyen filmeket nehéz nyereségessé tenni, hiába, a pénz, a média meg a hátszél)

2010 aug. 19. - 15:06:04
2010 aug. 19. - 15:06:04

A politikától szerintem is tekintsünk el, de az igazság az, hogy a többivel nem értek egyet. Nem a mondanivaló az újkori Jancsó filmek problémája. A formával van a baj. Van egy nagyon találó történet, amit egyik tanárom mesélt el idõrõl idõre. A nevekre már nem emlékszem, de nem is lényeges. Szóval egyszer egy festõ nekiállt verset írni, egyébként egy jelentõs festõrõl volt szó és ezt a versét elvitte egy elismert, magasra taksált költõ barátjának. A költõ pedig õszinte volt: azt mondta, hogy egy kalap szar. A festõ nem értette, mondván tele van szép gondolatokkal. Erre mondta a költõ, hogy az már igaz, de közben mégsem mûködik, egyszerûen élvezhetetlen. Megítélésem szerint rátapintott a lényegre a költõ: az, hogy valakinek jó gondolatai vannak, az még önmagában nem elég, tudnia kell mûvészetté formálnia. Jancsónak ez nem megy az elmúlt 15 évben. Mellesleg a gondolatai is közhelyesek, ahogy a tieid is: kereskedelmi csatorna, Mónika, Gyõzike, gaz média stb, ezerszer át lett ez már rágva, ezek szimptómák, de nem hinném, hogy ezek lennének a legfõbb problémák. Másfelõl: ha belegondolsz, az egész történelem ugyanez, a nép mindig hülye volt, több ezer évvel ezelõtti gondolkodók ugyanúgy nyavalyogtak, mi változott akkor? A módszerek, az eszközök legfeljebb. (Persze voltak sötétebb és kevésbé sötét korszakok.) Szóval Jancsó hiába beszél kritikusan, ha egyszerûen zagyva, összefüggéstelen és dilettáns (szándékolt, nem szándékolt, mindegy). Az tagadhatatlan, hogy elkap valami hangulatot a magyar valóságból, de ez elég sovány. Meg szerinted Jancsó azt állítja: el vagyunk veszve, nincs tovább. Hát köszönjük szépen, ezzel kurvára nem megyünk semmire, akkor mi a jó francnak csinál filmeket? Nekem semmi bajom a pesszimista mûvészekkel, sõt, pl. Beckett szerintem az elmúlt század egyik legjelentõsebb mûvésze volt, de a Godot után mégis érzek megrendülést és elgondolkodtat és furcsa mód reményt is érzek, Jancsó újkori filmjei után semmi nincs, megnéztem és egy kellemetlen élménnyel lettem gazdagabb (+ egy rakás olyan dolgot elmondtak didaktikusan, amit már egyébként is tudtunk). A régi filmjei azok igen, azok szép, emlékezetes, remekmívû darabok, az Oldás és kötés nekem is a kedvencem, az öreg orvos epizódja felejthetetlen.

szavazat: 10/10 2010 aug. 10. - 21:38:43
2010 aug. 10. - 21:38:43

Szerintem moderálni kellene egynémely hozzászólást...

szavazat: 5/10 2010 júl. 14. - 12:36:47
2010 júl. 14. - 12:36:47

Szerintem hülyeség a politikát és a filmet keverni - s ez a rendezõre/rendezõkre is vonatkozik.
Egyfelõl lesz*rom, hogy Jancsó milyen politikai nézeteket vall... Utálom a politikát amúgy is, habár elárulom, azt én is elítélem, amihez Jancsó húz, s ha már nagyon kell választani, akkor jobb oldalra állok. De mindez nem érdekel, mert nálam a mûvészet magasabb rendû bárminél.

Azzal teljesen egyetértek, hogy a '60-as évek lezárulta után, s a rendszerváltás felé közeledve Jancsó markáns változáson ment át stílusban. De a mondanivalója megmaradt! S hiába mondjuk szemétnek a mai filmjeit (melyek csak annyira azok, amennyire a társadalom, világ, amiben készültek...), azok igen is ugyanazt tárgyalják, illetve fejlesztik tovább, mint amit elkezdett még 50 éve. Legalábbis nekem a Kelj fel komám... ennyit mond: elvesztünk. Kész, ennyi volt, nincs tovább. Az egész film egy haláltánc, egy siralom arról, hogy az ország megragadt egy stációnál, ami a pusztulásba visz.

Ezért is: "jancsó az eszdéeszes liberálbolsevik kultúrpolitika gyöngyszeme.
ott gyöngy, míg a normális világban egy kripli".

Felteszem a kérdést: létezik-e normális világ? Az vajon normális-e, ami a fent említett filmben is elhangzik Lovas András egyik dalában: hogy a tinédzsereknek az a legjobb szórakozása, hogy halálra isszák magukat és egymás p*fájába hánynak? Vagy az normális-e, hogy a média arcátlanul mindenbõl szenzációt csinál, még a tömegmészárlásból is profitot akar termelni? Ebben a "filmszemétben" ezek jelennek meg. Szóval szerintem nem létezik "normális" világ. Az már rég elpusztult. Abszurd, abnormális világban élünk, s ha valaki errõl készít filmet, akkor az "jó" nem lehet, vagy különben propagandafilm lesz, mint a legtöbb idióta reklám vagy médiaszemét. Részemrõl inkább nézek Kapa-Pepe filmet, mint Mónika showt vagy Joshi Baratot, vagy Gyõzike showt... Jancsó legalább "csak megrendez", míg ezek azért alapvetõen a borzalmas, apokaliptikus és elveszett Magyarországról tudósítanak.

Tehát, ha körülnézünk, akkor nem is Jancsó õrült meg, hanem a magyar társadalom vesztette el eszét 40 év alatt...

Mondjuk ettõl függetlenül nekem a '60-as évekbeli korszaka marad a favorit, azokat a filmeket akárhányszor meg tudnám nézni, annyira megfogtak. Az egyik legjobb szerintem az Oldás és kötés. Habár ez még inkább "Antonioni", mint "Jancsó", de egyszerûen annyira jó, nagybetûs HANGULATA van, hogy örökre bevésõdött az agyamba. Latinovits meg ebben is istenien játszik.

Összes hozzászólás
Angyalok és pásztorok
Angyalok és pásztorok

Sebestyén Márta és Andrejszki Judit adventi koncertje

Jegyvásárlás